netwerk automatisch verbinden

Ik heb via m'n iMac kontakt met m'n netwerkschijf op m'n linux file server. Als ik de iMac heb opgestart moet ik steeds handmatig m'n netwerkverbinding naar de schijf op m'n fileserver aanmaken. kan dit ook automatisch wanneer ik m'n iMac opstart?

Ik werk met OSX 1.5 ,lost jaguar dit “probleem” op?

Ik weet het niet meer zeker, maar als het goed is, heb in Systeemvoorkeuren een onderdeel Netwerk en daar moet iets met Opties staan. Kun je daar niet automatisch aanvinken? Zoiets als: Verbind automatisch indien noodzakelijk?

In Jaguar kan ik automatisch verbinding maken met internet, weet niet hoe het bij een fileserver zit…

Heb je verbinding via Ethernet?

Yep, verbinding via ethernet. Ik moet toch maar over naar jaguar, dat lost toch een hoop netwerk issues op begrijp ik inmiddels...

De opties waar Jeepee het over heeft kan ik niet vinden. Maar ik heb het zelf op de volgende manier opgelost: de netwerkschijf bij de inlogonderdelen geplaatst.

Klinkt goed maar ik kan je niet volgen? ;-) Hoe bedoel je precies?

[quote:96ac5852fa="iJack"]Klinkt goed maar ik kan je niet volgen? ;-) Hoe bedoel je precies?[/quote:96ac5852fa] Ten eerste de netwerkschijf even mounten -dat moet geen probleem zijn. Vervolgens open je Systeemvoorkeuren>inlogonderdelen. Je sleept nu je netwerkschijf in het venster inlogonderdelen. Klaar. Om uit te proberen of het werkt even uitloggen en weer inloggen. Je zal dan een dialloogvenster krijgen dat vraagt om je naam en wachtwoord voor die netwerkschijf. Althans zo werkt het bij mij, onder Jaguar, met een andere Macschijf aan de andere kant van het ethernetkoordje...

[quote:34fb8346e8="verbeek.h"]De opties waar Jeepee het over heeft kan ik niet vinden.[/quote:34fb8346e8]

Ah Verbeek.h, jij gebruikt 10.1? Zo merk je dat er best wel wat zaken dusdanig veranderen, dat je niet meer weet hoe het nou was, etc. Blijkbaar was er dus niet zo’n functie onder Netwerk van 10.1… :expressionless:

[quote:52a0b5b568="verbeek.h"][quote:52a0b5b568="iJack"]Klinkt goed maar ik kan je niet volgen? ;-) Hoe bedoel je precies?[/quote:52a0b5b568] Ten eerste de netwerkschijf even mounten -dat moet geen probleem zijn. Vervolgens open je Systeemvoorkeuren>inlogonderdelen. Je sleept nu je netwerkschijf in het venster inlogonderdelen. Klaar. Om uit te proberen of het werkt even uitloggen en weer inloggen. Je zal dan een dialloogvenster krijgen dat vraagt om je naam en wachtwoord voor die netwerkschijf. Althans zo werkt het bij mij, onder Jaguar, met een andere Macschijf aan de andere kant van het ethernetkoordje...[/quote:52a0b5b568]

Geprobeerd en helaas werkt het niet. (OSX 1.5) Ik denk dat ik moet wachten op OSX2… Toch bedankt voor de tip!