Netwerk gedeeltelijk traag

Ik heb een klein netwerkje dat volledig cat6 is. En gedeeltelijk shielded zelfs. Met Asante GX5-800P als switch. Toch zijn de snelheden erg laag. Als ik met een G5 een bestand van zo'n 100 mb van de server (G4 1.25DP/2Gb) aftrek gaat dat in hele kleine sprongen van zo'n 1,5 mb. Bij de PB1Ghz en de G4/733 hetzelfde probleem. Ik heb de G5 al langs SystemOptimizer gehaald en ook met Cocktail nagelopen maar de zaak blijft traag. Wat zou er mis zijn? Zowel de PB als de G5 draaien X.3.3, de server draait osx server X.3.3.

Heb je al een netwerkreset uitgevoerd? Alles uitzetten en dan je switch 10 minuten uit laten staan. Deze kan wel eens in de war raken..... Suc6

Ik ken die switch niet maar zijn alle poorten 1000base ethernet? Op m'n werk hebben we 'n Assante 24poorts switch waarvan alle poorten 1000base zijn. Was ff zoeken naar de juiste switch omdat er veel switches aangeboden worden die niet volledig 1000base zijn (voorbeeld: 24poorts switch waarvan bv 20 poorten 10/100base en maar 4 1000base). [edit en ps: haal 1GB per minuut van ene naar andere werkstation]

full / half duplex settings?

[quote:2e479856d6="sigterm"]full / half duplex settings?[/quote:2e479856d6] Geen idee... heb t een paar maanden geleden geïnstalleerd en zit nu niet op t werk (vakantie) dus kan t niet nakijken. ...of had je t niet tegen mij sig :innocent: ?

@ FreekMac: De GX 800 heeft op alle poorten gigabit. Daar heb ik 'm speciaal voor gekocht.

@ Sigiterm: Ik heb de ethernetpoorten nu geconfigureerd op 1000 base TX, full duplex met flow-control

De doorvoersnelheid tussen machines onderling ligt natuurlijk hoger dan naar een server maar 1Gb/min moet inderdaad wel haalbaar zijn. Nu ligt dat ongeveer op 10 min (!). Ik zal strax een test doen en alles even 10 min platleggen

Welke server software draai je ..... ik neem aan dat alle machines op TCP/IP staan ... ??

Als je de gewone software hebt draaien dan is deze minder geoptimaliseerd voor snelle ata transfer … OSX Server is daar beter in …

Succes …

en hier en reken som :

10Mbit = 800KB/sec
100Mbit = 8MB/sec
1000Mbit = 80MB/sec

Dus theoreties moet je idd die 1 GB/min makkelijk kunnen halen …

[quote:5cf0510695="stolichnaya"]@ FreekMac: De GX 800 heeft op alle poorten gigabit. Daar heb ik 'm speciaal voor gekocht.[/quote:5cf0510695] Oké, misschien hebben we wel dezelfde, ik had hetzelfde doel voor ogen. Kan je nu niet verder helpen omdat ik zoals gezegd eea niet kan nakijken. Suces ermee!

[quote:0d86230664="stolichnaya"]@ FreekMac: De GX 800 heeft op alle poorten gigabit. Daar heb ik 'm speciaal voor gekocht.

@ Sigiterm: Ik heb de ethernetpoorten nu geconfigureerd op 1000 base TX, full duplex met flow-control

De doorvoersnelheid tussen machines onderling ligt natuurlijk hoger dan naar een server maar 1Gb/min moet inderdaad wel haalbaar zijn. Nu ligt dat ongeveer op 10 min (!). Ik zal strax een test doen en alles even 10 min platleggen[/quote:0d86230664]

Zie je mischien errors op de interfaces van je mac’s / switch?

ruikt nl naar een hoop “resends”

Via welk programma gaan de bestanden over? Als het via de Finder is, dus met AFP, dan zou het daar ook nog eens aan kunnen liggen.

Je zou op de server bijvoorbeeld de webserver aan kunnen zetten en dan in de webdir een bestand van 100mb kunnen plaatsen. Dan doe je op een andere machine in de terminal:

[code:1:19b47337de]curl -O http://192.168.0.1/bestand_van_100mb.bin[/code:1:19b47337de]
Dan kun je zien wat de echte downloadsnelheid is. Misschien ligt het niet aan het netwerk maar aan het protocol dat je gebruikt, zoals AFP.

Trouwens hier op mijn eigen netwerk is een 100mb bestand binnen 10 seconde naar de overkant. En ik heb een 100mbit netwerk. Misschien kun je dan beter een bestand van 1GIG gebruiken. Want bestanden over het netwerk hebben een opstartfase nodig en een afbouwfase, die gebruiken niet continu dezelfde snelheid.

hey,

hoe zit het met de afstand van de draden, vooral van de gene die niet geshield zijn, en lopen ze vrij.
Je kan gigabit ook over cat5e halen hoor, dure investering cat 6.
Kan je de poorten van de switch hard op 1000mb zetten, zo ja dan zou ik dat zeker doen.

suc6

[quote:59fde4d693="marcovanderlaan"]Heb je al een netwerkreset uitgevoerd? Alles uitzetten en dan je switch 10 minuten uit laten staan. Deze kan wel eens in de war raken..... Suc6[/quote:59fde4d693]

Ik weet niet wat voor netwerk apparatuur jullie gebruiken, maar dit klinkt wel erg knullig…

Hallo Forum,

Wellicht zie ik het helemaal verkeerd maar is het niet zo dat de snelheid bepaald wordt door de traagste schakel in het netwerk.
Alleen de G5 heeft toch een gigabit poort ?
De andere computers hebben met hun G4 processor toch een 100mb/s poort?
Als je dan van de G5 naar een G4, of onderling tussen de G4 machines bestanden verstuurt dan is de max. transfer rate theoretisch toch altijd 100 mb/s ?
Heb ik het mis ?

Groeten, Wim.

Nog geen tijd gehad om het netwerk even plat te gooien maar alvast een paar opmerkingen:

Alle machines zijn gigabit.

Cat 5e kan ook gigabit aan maar de uiteindelijke snelheid wordt bepaald door wel of niet twisted pair en shielding. Cat 6 is er shielded en unshielded. Shielded levert de hoogste doorvoersnelheid en ja, die kosten wat meer. De gebruikte kabel is een bottleneck bij gigabit netwerken die nog wel eens vergeten wordt.

De gebruikte kabellengte per machine is max 5 m. Dus de totale lengte (machine>switch>server) is max 10m.

De switch is helaas niet manageble.

Zoals eerder gezegd de doorvoersnelheid is nu ± 1Gb/10min. Inderdaad belachelijk laag.

Zoals eerder gezegd de server draait Panther Server X.3.3.

Tot zover, strax meer…

@stolichnaya

Bedankt voor je extra info.

Zelf heb ik een klein netwerkje tussen 2 computers, een Mac7200, een traag oudje draaiend op OS9.1 met weinig geheugen, en een G4 met OSX. De bottleneck in mijn netwerk is heel duidelijk het oudje, maar met grote bestanden haal ik toch zonder problemem circa 75 MB/minuut, dus 1GB/10 minuten (100 MB/minuut) voor jouw snelle machines met snelle poorten, goede kabels etc. is inderdaad veel te laag. Dat zou toch minstens 4x sneller moeten. Succes met het oplossen.

Groeten, Wim.

We zijn weer wat verder. Het netwerk is een hele nacht uit geweest en na herinschakeling kom ik tot de volgende comclusies.

De switch is ok
Bestandsuitwisseling tussen machines onderling gaat wel met gigabit snelheden
Bewijs: 1 Gb/54 sec

Het probleem ligt dus bij de server. Als ik deze 1 op 1 verbind met een machine is er wel gigabit snelheid. Met PantherServer dus niet. Ik heb al lopen zoeken maar ik kan binnen ServerAdmin nergens een instelling vinden die de snelheid van het netwerkverkeer regelt. Anyone?

hey

De enige plek waar je dat kan regelen is bij de systeem voorkeuren, netwerk tab.
maar die zal wel op autoselect staan, misschien kun je fff kijken?

greetzz en suc6

@ Ateazz: Nope, die had ik al op 1000/duplex/flowcontrol gezet. Dus wat nu? Een code in de terminal zetten (welke) of kan de G4/1.25 als server geen gigabit bieden?

hey

kun je de netwerkinstellingen posten of mij ff een pbtje sturen
Zet die netwerkinstelling maar op automatic, laat het hem zelf maar uitzoeken.

greetzz