Netwerk???????? - Hoe.........

Hey mensen, Weten jullie misschien hoe ik een netwerk kan maken van mijn 2 mac's?

Dus wat ik nodig heb, waar ik dat kan halen enzo.

Ik heb de nieuwste mac met OSX en een wat oudere mac ook met OSX.
ok alvast bedankt

Er zijn verschillende manieren. Ik geef je d'r twee:

[b:post_uid0]1[/b:post_uid0] Aangezien je zegt dat je Netwerk gaat maken van maar 2 Mac's kan je misschien gewoon een crossed-ethernet kabel kopen in een computer winken en zo je Mac's koppelen.

[b:post_uid0]2[/b:post_uid0] Als je Mac's ver uit elkaar staan en/of je wilt graag een Internet verbinding delen zonder veel gezeur kan je het beste een Airport kopen.

Als je éénmaal bestanden wilt delen (beide manieren) ga naar "System Preferences > Sharing" en zet "File Sharing" aan. (zelfde geld voor Nederlands systeem)

Nog wat toevoegingen:

In de eerste optie die Adriaan noemt,  kan je slechts twee Macs aan elkaar hangen. Zo gepiept: een cross-wired ethernet kabel kopen (niet een gewone ethernet) en je hebt een simpel netwerk. Als dit alles is wat je wilt kan je hier in het forum wel vragen hoe de instellingen moeten en zo.

Airport is inderdaad een goede tweede optie. Je Macs moeten dan wel voorzien zijn van airport kaarten (sommigen, zoals mijn TiBook :smiley: zijn het standaard) en je moet een Airport basisstation kopen. Je hebt dan een draadloos netwerk. Alle Macs die je er (virtueel) in hangt kunnen met elkaar 'praten' en je kan een internetverbinding delen.

Derde mogelijkheid is een router. Dit heb ik zelf thuis. In plaats van airport heb ik alleen een router en een huis vol kabels. Ik heb er drie Macs in hangen en iedereen die over de vloer komt (zelfs pc's) kan gewoon inprikken. Wellicht is airport beperkt tot Macs. Weet niet zeker maar ik denk van wel.

De laatste optie is dus een tussenmogelijkheid. Airport is wel verschrikkelijk mooi. Draadloos  :D   maar is ook een stuk duurder.

Sterkte met je keus…

Tegenwoordig kunnen ook gewoon PC's in een airport-netwerk werken. Er moet dan wel een draadloze netwerk kaart inzitten die voldoet aan de wifi standaard. Het grote voordeel van airport is: dat je tot 50 computers aan 1 base-station kunt hangen. Een router is meestal 4 of 8 ports. Dus maar 4 of 8 computers, maar wel een stuk goedkoper!

Nog een vierde mogelijkheid die adriaan en tiny vergeten is gewoon een netwerk-hub. Een klein kastje met 4 of 8 netwerkpoorten waar je van alles aan kunt hangen. (ik heb thuis 2 mac's, 1 pc en een printer er aan hangen). Alles kan printen, delen en … noem maar op! en het is de goedkoopste oplossing van allemaal. maar internet wordt hierover niet gedeeld.

[quote:post_uid1="Adriaan Mol"][/quote:post_uid1] [quote:post_uid1]Aangezien je zegt dat je Netwerk gaat maken van maar 2 Mac's kan je misschien gewoon een crossed-ethernet kabel kopen in een computer winken en zo je Mac's koppelen.[/quote:post_uid1]

't Is zelfs makkelijker dan dat: bij de nieuwere Mac's zoals mijn iBook "late 2001" heb je geen crossed-over kabels meer nodig. Er zit een systeempje in dat detecteerd of het "crossed-over" moet zijn of niet, en zich dan automatisch aanpast aan de situatie ("Auto-MDIX" heet dat beestje; zie het AppleCare Document 42717 voor een volledige lijst van Mac's met Auto-MDIX, of klik hier ). Als je dus een netwerk wil aanleggen tussen twee computers, en eentje ervan is uitgerust met Auto-MDIX, dan volstaat een gewone ethernet-kabel. Bijvoorbeeld tussen m'n iBook en m'n SE/30. :slight_smile:

Grtz,

Paul

Gaaf dat wist ik helemaal niet.