Netwerk/Internet gaat niet meer

Hallo,

Ik heb zelf bijna geen kennis van macs, wel van windows.
Een bedrijf heeft 3 macs (waaronder 2 met OS9 en 1 met OSX) die staan in een netwerk onder een router (U.S. Robotics ADSL Wireless Gateway 9106). De macs zijn verbonden via een ethernetkabel, de router met een telefoonkabel (ADSL).
Gegevens van één van de macs:
192.168.100.1
255.255.255
192.168.100.100

DNS servers: 192.168.100.100

Het internet werkte, de printer (aangesloten op het netwerk, epson AcuLaser C1100) werkte en appletalk werkte.

Nu zijn ze veranderd van provider, van Scarlet naar Skynet, maar ze kunnen nog steeds op het internet gaan via Scarlet. Jammer genoeg kunnen ze geen gebruik maken van e-care van skynet omdat ze op een ander netwerk zitten, scarlet.

Dus wou ik de router configureren zodat dit werkte voor Belgacom.
Ik installeerde het programma van de router en logde in de router.
Ik koos “België” en hierna voor “Belgacom”, ik voerde de logingegevens in:
xxxxx@SKYNET
xxxxxxxxx

Maar hierna zei hij:
“Operationeel, maar niet aangesloten. Controleer gebruikersnaam/wachtwoord”

Met de logingegevens is er niets mis mee (ik heb gebeld naar belgacom met die logingegevens en ze erkende mij als een klant), ik heb het ook geprobeerd zonder @SKYNET.

Ok, geen internet. Dus heb ik een emailtje gestuurd naar Belgacom met wat ik jullie nu zeg.

Maar blijkbaar is er ook geen bestandsdeling (appletalk) niet meer :frowning: De printer gaat ook niet.
Als ik in networkbrowser de mac OSX open en mij registreer als gast op 1 van de mac OS 9 krijg ik volgende foutmelding:

(I/O error.) “-1072”

A.u.b kunnen jullie mij hieruit helpen?

Alvast bedankt,
Sven

Hallo,

zoekt je router de macs via DHCP?

Volgens mij moet dat gegeven van de DNS-servers weg (vakje moet leeg)

[quote:150036dd31="F_Vervoort"]Hallo,

zoekt je router de macs via DHCP?

Volgens mij moet dat gegeven van de DNS-servers weg (vakje moet leeg)[/quote:150036dd31]

Ik weet niet of de router de macs zoekt via DHCP

Dat vakje met DNS-server:
Het internet werkte voor de “switching” met het ingevulde vakje wel, maar ik kan het proberen.

Ps: ik kan niet direkt alle acties uitvoeren omdat ik ergens anders ben, op een windows pc.

Normaal kan via eenderwelke PC/Mac op de router inloggen om deze gegevens in te stellen. Er is op dit vlak geen verschil tussen Mac en PC. De router "verdeelt" gewoon het internet signaal in het netwerk.

Als ik via dat bijgeleverd programma in de router log kan ik alleen ADSL gegevens instellen

Wat voor router heb je dan? Heb je geen adres in de vorm van 192.168.xxx.xxx om via een browser in te loggen in je router?

Ik log in via het programma, dat automatisch naar de gateway zoekt.

Indien ik kan inloggen via de browser, hoe moet ik de gegevens dan instellen?

Via dat adres kan je je router zelf helemaal configureren. Ik vermoed dat het programmatje wel de juiste dingen doet, maar er staar nog wat scarlet-troep. Ik moet hier gaan afsluiten want ik moet dadelijk weg. Ik vrees dat ik je niet verder kan helpen. sorry

greetz

Niet erg, toch bedankt!

Ik heb Safari geopend, naar 192.168.100.100 gesurft en ik kwam bij de printer (een andere printer, HP). Wat nu, hoe kan ik het adres van de router vinden?

Ik heb de routerconfig kunnen openen via safari, via ip adres 192.168.0.1.

Daar stond op dat dns server 192.168.0.1 was.

Ik heb dus bij systeemvoorkeuren => netwerk, het routeradres veranderd naar 192.168.0.1 en de dns server ook naar 192.168.0.1.

Maar ik krijg nog steeds dezelfde error van appletalk

Weet iemand anders een goedkoop bedrijf die dit soort dingen kan oplossen? (België, regio vlaams-brabant rond brussel)

Ik wil eingelijk eerst het netwerk herstellen, het internet wil ik regelen met belgacom als het moet.

Ik ben dus verbonden met een router, moet ik dan eigenlijk een vast ip adres zoals 192.168.100.2 opgeven in de mac?

Ik ben nu verbonden met een vast ip adres, een 255.255.255.0 en als router heb ik 192.168.100.1 (want dit is blijkbaar het adres geworden).

Ik heb een beetje gezocht op google en heb gezien dat ik blijkbaar via DHCP een leasing moet krijgen van de router, kan dat?

Meestal gaat DHCP-lease automatisch.

Kun je de router niet resetten, zodanig dat alles gewist wordt? In mijn router kan ik bovendien prefab configuratiescripts laden. Heeft Belgacom niet zoiets?

En kun je, DHCP omzeilend, geen vaste IP-adressen toekennen?

[quote:0cbb5fec11="mgmheck"]Meestal gaat DHCP-lease automatisch.

Kun je de router niet resetten, zodanig dat alles gewist wordt? In mijn router kan ik bovendien prefab configuratiescripts laden. Heeft Belgacom niet zoiets?

En kun je, DHCP omzeilend, geen vaste IP-adressen toekennen?[/quote:0cbb5fec11]

Ik heb de router al eens gereset, maar dit gaf geen resultaat, ik ga het straks nog eens proberen.

Wat zijn prefab configuratiescripts? Ik kan alleszins een paar dingetjes instellen zoals ik in m’n topic heb opgegegeven

Jiha! Ik heb het netwerk helemaal mooi geconfigureerd, alles is, eerder was, perfect. Ik heb alles op 192.168.100.x gezet en het werkte. (router en DNS server: 192.168.100.1, het adres van de router)

Dan ben ik zo stom om een firmware upgrade uit te voeren van de router, want ik zag op de website dat er een nieuwe firmware was en misschien ging mijn internetprobleem dan opgelost zijn (ik heb het probleem van altijd alles up2date te houden)

Dus hij was de firmware aan het installeren, tot 100% en hij bleef maar verder “upgraden”, voor 20 min.
Er stond vanonder dat het enkele minuten kon duren, dus heb ik de mac afgesloten aangezien ik het upgrade programma niet kon afsluiten.

Ik starte hem weer op en zag dat het router adres veranderd was naar 192.168.1.1 (in Netwerk “via DHCP met handmatig IP adres”). Ik zeg “ok”, gewoon even naar 192.168.1.1 surfen om het te veranderen naar 192.168.100.1. Time-out, hij kon 192.168.1.1 niet bereiken, noch 192.168.100.1.

Dus start ik het bijgeleverd programma op: “fout kon gateway niet bereiken, vul het IP adres in”
ik heb het geprobeerd met 192.168.1.1 en 192.168.100.1.

Wat raar is, is dat het netwerk nog altijd gaat, alsook de printer die via ethernet aangesloten is aan’t netwerk, dit alles via 192.168.100.1, behalve de hoofdpc (mac OS X) want die kan via DHCP zoeken met een handmatig IP adres. Het is precies of de router 2 IP’s heeft 192.168.100.1 en 192.168.1.1. Ik heb de router ook al een paar keren gereset maar dit veranderde niks.

Nu denk ik, als ik alle macs heropstart dat het netwerk niet meer zal werken en ze hebben de netwerkprinter hard nodig. En het internet zeker niet, want ik had gedacht Belgacom te contacteren voor de gegevens die ik moet invoeren in de router, maarja geen toegang meer.
[b:061d72c881]
Wat moet ik doen? Is de enige oplossing de router opsturen naar U.S. robotics? [/b:061d72c881] :frowning:

Een overzicht van het netwerk nu (ik kan verstaan dat je m’n tekst niet goed begrijpt :wink: ):

Router (192.168.1.1)
|
MAC 1 (OS 9, wordt gebruikt voor facturatie): 192.168.100.4 met router en dns server 192.168.100.1 (geen dhcp met handmatig ip mogelijk, dus bleef het router en dns adres hetzelfde)
MAC 2 (hoofdmac, OS 10, gebruikt voor de hoofdfunctie van bedrijf): 192.168.100.5 met router/dns server 192.168.1.1 (DHCP met handmatig ip)
MAC 3 (OS 9, wordt alleen gebruikt voor aan andere printer, omdat deze mac alleen een parallelpoort bezit, ze willen deze mac ook graag kwijt want ze hebben maar 2 pcs vandoen. [b:061d72c881]Bestaat er geen convertor van USB naar parallel zodat deze printer op MAC 2 zou kunnen werken?[/b:061d72c881]): 192.168.100.6 (geen dhcp met handmatig ip)
Printer (HP blablabla): 192.168.100.100 met router/dns server 192.168.100.1

(ze hebben dus 2 printers)

Alvast bedankt,
Sven