Netwerk Mac pc - Title says it all

Ik heb eens een vraagje omtrent mac-pc netwerk. Mijn mac is ( zoals het hoort) mijn centrum van mijn kamer. Maar ik moet hierbij voor school ook nog een pc gebruiken. Nu een netwerk leggen is niet mijn beste kant, Maar ik heb ergens gelezen dat ik simpelweg gewoon een firewirenetwerk kan leggen tussen mijn pc en mijn mac. Heeft er hier iemand ervaring mee. Of kan ik net zoals mij iPod gewoon mijn kabel erin rammen en spelen met die bak? Het is niet de bedoeling internet te sharen. Ik wil gewoon mijn pc als extra aan mijn mac. Laat ons zeggen voor een paar andere dingen zoals printer sharing, etc...

De reden dat ik deze vraag stel is omdat ik geen firewire poorten heb op mijn pc. Maar het is goedkoper om een firewirekaart te kopen voor mijn pc dan een aantal van die netwerkkaarten, nog eens een hub,…

Greeeeetzzz,
Spac-e-jay

Heeft je Mac dan geen ethernetpoort? Dat zal toch normaal gesproken toch zo zijn? Als je PC er een heeft kan er gewoon een kabel gelegd worden met een RJ-45 aansluiting. Die er tussen zetten, en dan moet er volgens mij geen probleem zijn. Dat heb ik ook zo gedaan met een andere PC. Ik weet natuurlijk niet zeker of 't zo ook op 'n Mac werkt, maar ik denk van wel.

In ieder geval nog veel succes.  :)

Tussen een Mac en een PC is het niet een kwestie van een ethernetkabeltje aanleggen, alhoewel dat van Mac naar Mac net zo makkelijk gaat als van PC naar PC.

De logica van de Firewire-kaart gaat niet op. Je kan twee Mac's wel met elkaar verbinden via een firewire kabel en dan een van de twee laten opstarten als externe Firewire disk in "Target Disk Mode", maar dat gaat hier niet werken.

Ook qua kosten volgens mij niet.  Een 100mb ethernetkaartje kost niks, 5 meter cat5 kabel (cross-over) ook niet, en in de Macfan nr 40 staat beschreven hoe je met Samba (wat gratis is) kan communiceren met een PC.

Pheww, wat een verhaal

ik heb samba geprobeert en nooit aan de gang gekregen. Met Dave kan ik zelfs mijn Officejet G85 delen met windows computers zonder enig probleem. En files sharen maar ik heb daar geen behoefte aan dus heb het ook niet ingesteld.

Een zeer goed programma! en Veel beter dan samba!

Toen ik op de site van apple een brochure had gedownload over een netwerk mac-pc stonden er ergens deze regels in vermeld. [quote:post_uid10] Een betaalbaar netwerksysteem met de FireWire-interface Hoewel Ethernet de meest gebruikte oplossing is voor het opzetten van een netwerk met Macintosh computers en pc's, is het ook mogelijk een klein aantal computers met elkaar te verbinden met behulp van FireWire-kabels (IEEE 1394). Deze oplossing is met name handig wanneer u zowel een bureaucomputer als een draagbare computer gebruikt. Wanneer u een FireWire-netwerk wilt opzetten, sluit u de computers met behulp van FireWire-kabels op elkaar aan en installeert u op elke computer het programma 'FireNet' van Unibrain (http://www.unibrain.com). Met dit programma, dat beschikbaar is in een Mac OS X-, Mac OS 9.x- en Windowsversie, kunt u een lokaal FireWire-netwerk opzetten. De voornaamste voordelen van een FireWire-netwerk zijn de optimale prestaties en de snelheid (400 Mbit/s). Andere voordelen zijn de eenvoudige wijze van aansluiten, plug-and-play-ondersteuning en de lage kosten. De kosten voor twee programmatuurlicenties bedragen ongeveer 90 euro. Wanneer een computer met Mac OS X, 'Sharity' en 'Samba' met een Windows-pc zou worden verbonden, zouden dit de enige kosten zijn. Wanneer een Windows-pc en een Mac OS 9.x-computer met elkaar moeten worden verbonden, zouden hieraan de kosten van een programma voor het gezamenlijk gebruik van bestanden, zoals 'Dave', 'DoubleTalk' of 'PC MacLan', moeten worden toegevoegd. [/quote:post_uid10]

Dus ik direct naar die site gesurfd en kijken naar de info en hier staat effectief een paragraaf over het wel compatibel werken met mac en pc via firewire. Bekijk ik di nu juist of is er iets dat ik gemist heb?
Dit is de volledige url
http://www.unibrain.com/products/ieee-1394/firenet.htm

Zou er iemand de moeite willen doen om eens te kijken, svp?
thx voor alle reacties tot nu toe

Greeetzzzz,
Spac-e-jay

:) De goedkoopste en snelste manier is om met een Ethernet (CAT5) kabel verbinding te maken met de PC via een hub / swicht (of met een crossover direct) en dan op de mac via "ga" :verbinden met server" en tik hier de regel "smb://NAAMCOMPUTER/MYDOCUMENTS" in en klaar. Dit werkt met Windows 98 en met XP. Om het nog gemakkelijker te maken: download het programma smb browse.

je toets smb:// en dan je ip nummer van je wintendo als je weet hoe je je wintendow met een ethernet kaartje en een switch, in de sharing mode krijgt en dan kun je via ethernet een link maken, fire wire en USB netwerken werken niet van mac naar windows en andersom ook niet dit komt omdat het protocol eigenlijk niet echt firewire is in windows maar een afwijkend formaat dit is dus ook de reden in windows dat je Dv camera niet werkt op je wintendo, apple heeft het standaard gezet en windows wilt afwijken. van mac naar mac kan altijd zonder problemen, windows Mac ROM en daaromkan windows deze simpele taak daarom ook niet aan, CP, is te traag. ook al heb je het nieuwste van het nieuwste

thx voor alle reacties.

Kzal me morgen dan maar een paar netwerkkaartjes gaan kopen zeker  :)