Netwerk namen in finder (Tiger)

Om de een of andere reden krijg ik het maar niet voor elkaar om de Appeltjes in ons thuisnetwerk allemaal onder dezelfde netwerk groep te krijgen. Op alle machines (2x10.4 2x10.3) heb ik bij "netwerk" in systeemvoorkeuren dezelfde netwerk naam ingesteld.

Toch zie ik onder (of beter rechts naast) netwerk in de finder, MSHOME (zelfs de PC gebruikt die naam niet) My Network, Workgroup, Servers en Starfleet staan. Bij niet een van deze zie ik alle Mac’s en PC’s. Ik schijn het ook niet te kunnen opschonen. Ik heb gepoogd “MSHOME” in de vuilbak te knikkeren maar daar heb ik dan schijnbaar niet genoeg rechten voor (vreemd want ik ben beheerder op deze computer).

Nix ernstigs of urgents, maar ik zou het nu wel eens een keer in order willen hebben.

Suggesties? :smiley:

Bij het tabblad "Netwerk" bij je systeemvoorkeuren moet je niks instellen! Geef alleen bij "Delen" een UNIEKE computernaam op voor elke computer. Ga dan naar Programma's-->Hulpprogramma's-->Adreslijsttoegang Het kan zijn dat je eerst het slotje rechtsonder moet ontgrendelen. Ga dan naar SMB/CIFS en vul bij werkgroep iets in, bijvoorbeeld dus MSHOME. Zorg dat dit op alle Mac's en PC's hetzelfde is en dan zou het goed moeten gaan. Je hoeft dus bij "Netwerk" in systeemvoorkeuren bij zoekdomeinen etc. niks in te vullen. Ik neem aan dat je weet hoe je op de PC een werkgroep kan instellen? Zo nee: Configuratiescherm-->Systeem-->Netwerk-->werkgroep invullen.

Bonjour of Rendezvous is nog eenvoudiger. Zero-configuration zeg maar. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zoek er eens op op het Forum. Ik denk dat nog gemakkelijker is, en sneller aangezien SMB (Samba) naar men zegt erg traag is!

Succes!

NVG Dat werkt dus inderdaad prima met adreslijst toegang. Ze staan nu inderdaad allemaal in de Starfleet groep.

Ook nog een tip hoe ik nu van die andere netwerk groepen afkom? Gewoon wegknikkeren lukt niet… :?

Meestal is alle computers herstarten genoeg om de extra werkgroepen weg te krijgen.

@ jj.jonker: rendezvous/bonjour werkt ook gewoon tussen de Mac’s dat gaat automatisch, maar voor PC’s heb je toch echt SMB nodig want die software die Apple levert voor Windows is crap.