Ik heb zopas een MacBook Pro gekocht (standaard 1.8 Ghz) (ga hem morgen halen :lol: mijn eerste Mac!) en ik zou graag bestanden overzetten vanop mijn huidige PC (pentium 4, windows XP). In het Apple center hebben ze me aangeraden om dat via ethernet te doen (ze steken morgen een ethernet kaart in m’n PC), maar heb je dan nog een router nodig? En hoe kan ik dan op internet surfen met mijn mac? (ik heb een externe USB-adsl modem voor mijn pc van Alcatel)
Je hebt geen router/hub/switch nodig; alleen een cross-netwerkkabel. In de winkel waar je je MBP hebt gekocht, zullen ze er wel 1 hebben voor je; anders bij elke betere pc-boer.
Het is een kwestie van aansluiten op elkaar en dan op je mac "windows-deling" aanzetten in het tabblad "delen" in de "systeemvoorkeuren" (zit onder het blauwe appeltje). In het tabblad "netwerk" moet je de mac een ip-adres geven. bijv. 192.168.2.1 en subnet masker: 255.255.255.0
daarna moet je op je windows bak ook een ip-adres invullen: 192.168.2.2 en subnet: 255.255.255.0
daarna maak je via je windows pc een netwerkverbinding met je mac via het ip-adres (192.168.2.1)
Hij vraagt nu om je gebruikersnaam en wachtwoord van je mac. Als dit gelukt is, krijg je een netwerkverbinding met je mac en kun je heel gemakkelijk alles op je mac zetten.
Wat je internet betreft: Bel ff. lekker je internet-provider; die zal je verder helpen.
[quote:336cd56aec="t.leffers"]Je hebt geen router/hub/switch nodig; alleen een cross-netwerkkabel. In de winkel waar je je MBP hebt gekocht, zullen ze er wel 1 hebben voor je; anders bij elke betere pc-boer.
Het is een kwestie van aansluiten op elkaar en dan op je mac "windows-deling" aanzetten in het tabblad "delen" in de "systeemvoorkeuren" (zit onder het blauwe appeltje). In het tabblad "netwerk" moet je de mac een ip-adres geven. bijv. 192.168.2.1 en subnet masker: 255.255.255.0
daarna moet je op je windows bak ook een ip-adres invullen: 192.168.2.2 en subnet: 255.255.255.0
daarna maak je via je windows pc een netwerkverbinding met je mac via het ip-adres (192.168.2.1)
Hij vraagt nu om je gebruikersnaam en wachtwoord van je mac. Als dit gelukt is, krijg je een netwerkverbinding met je mac en kun je heel gemakkelijk alles op je mac zetten.
Wat je internet betreft: Bel ff. lekker je internet-provider; die zal je verder helpen.
gr.
Thomas[/quote:336cd56aec]
het netwerk opzetten is gelukt; ik kan data overzetten van mijn pc naar mijn mac maar ik kan niet surfen (dit was de eerste keer gelukt maar gaat nu niet meer) op mijn mac (via mijn pc). Enig idee hoe dit opgelost kan worden? (ik kan mijn modem niet rechtstreeks aansluiten op mijn mac want die werkt blijkbaar nie met de intel macs : Sagem 800 fast)