netwerk OS9 <-> OSX - hoe krijg ik OSX zichtbaar op OS9

de situatie is dat ik thuis een G4 laptop gebruik met OSX, terwijl op het werk een netwerk ligt [AppleShare IP 6.3] onder OS9. wanneer ik mijn mac aansluit op het netwerk kan ik alle andere macs bereiken en gebruiken, daar is geen probleem. Maar vanuit alle andre macs [met OS9] zie ik mijn OSX mac wel in de kiezer, maar als ik wil inloggen krijg ik de melding "De verbinding met deze server is onverwacht verbroken". Zowel als ik als gast of geregistreerde gebruiker [op alle mogelijke manieren geprobeerd] wil inloggen.

wie heeft de oplossing voor dit probleem…?

He die is nieuw!! Op mijn netwerk hier (Ethernet) zie ik vanuit mijn OSX machine alle OS9 schijven maar ze zien mijn OSX niet in de kiezer maar kunnen wel handmatig ip inloggen. Volgens mij heeft het iets te maken met het protocol. OSX ondersteunt geen AppleTalk (hoewel je het wel aan kan zetten?!?) maar heeft het liefst tcp/ip...

Ten eerste: Natuurlijk ondersteund osX Appletalk!

Ten tweede: Ik had het zelfde probleem. Steeds als ik vanaf mijn 6500 ( 9.1) naar mijn G4 ( Os X ) wilde communiceren kreeg ik ook een fout melding. Dat de verbinding was verbroken. Ik heb dit toen opgelost door mijn Ip-adres en zo vanaf boot-ip te laten komen. Daarna deed hij het. Maar dat is tussen twee mac's en niet in een totaal netwerk.

Web je Appletalk en samengebruik wel aanstaan?

Anders probeer eens iets met webmin. (algemeen forum)

Ik had hetzelfde probleem met een directe verbinding tussen OS X en OS 7.5.5: vanop m'n iBook (X.1.5) kon ik wel m'n SE/30 (7.5.5) binnenraken, maar omgekeerd ging niet (foutmelding van "overwachte verbreking" of de iBook verscheen gewoon niet in de kiezer). Wanneer ik echter beide Mac's in het netwerk zet waarin ook een Chello-kabelmodem hangt, dan is er geen probleem. De oplossing is dat je pre-OS X-Mac een IP-adres moet hebben vóór je inlogt op een andere Mac die OS X draait. Zo'n Chello-modem doet dienst als DHCP-server (wijst een IP-adres toe aan je Mac), en voorkomt dus dat probleem. Een andere mogelijkheid is zelf (handmatig) een IP-adres toewijzen (noodzakelijk als je een directe verbinding opzet, en niet in een netwerk hangt met één of andere IP-adresserver). De betreffende Support-page van Apple vind je [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106779]hier[/url]. Er staat ook een link op die pagina over "hoe zelf een IP-adres toewijzen".

Grtz,

Paul