Netwerk PC ziet Mac niet, maar Mac ziet PC wel

Het lukt niet om mijn PC met mijn iMac te verbinden. Vreemd genoeg kan ik de iMac wel met de PC verbinden, maar omgedraaid niet. Want op de iMac kan ik wel bestanden en mappen van de PC zien en openen, maar de PC ziet de iMac niet. PC heeft Windows 10, iMac Big Sur 11.0.

Ik heb deze supportpagina helemaal gevolgd, alles gedaan, maar het gaat fout bij nr.3 “Ga op de Windows-computer naar Windows Verkenner, klik op ‘Netwerk’ en zoek de Mac waarmee je verbinding wilt maken.” Want in het Netwerk van de PC kun je de Mac niet zien. Wat ik ook aan instellingen heb gedaan.

Ik heb ook andere hulppagina’s gelezen, maar het stokt steeds omdat het netwerk van de PC de Mac niet ziet. Terwijl de Mac wel mappen van de PC kan openen. Heel vreemd, ik weet het even niet meer.

Dus dit heb je gedaan: Mac-bestanden delen met Windows-gebruikers - Apple Support

Firewall ook uitgezet?

Op de Mac? Nee, Firewall is ingeschakeld. Maar Firewall staat wel bestandsdeling (en meer) toe, zie screenshots.Verwerken: Schermafbeelding 2021-10-19 om 11.56.32.png…
Verwerken: Schermafbeelding 2021-10-19 om 11.56.44.png…

Verwerken: Schermafbeelding 2021-10-19 om 11.56.32.png…
Verwerken: Schermafbeelding 2021-10-19 om 11.56.44.png…

Ik zie geen screenshots…

“Nee, nou wordt ie mooi!”

:slightly_smiling_face:

Nee, ik ook niet. Het zijn gewoon screenshots. Ik probeer het nogmaals, nu als jpg.

Okay, jpegs lukt wel.

Heb je ook bij “Delen” Bestandsdeling aangevinkt en de toegang ingesteld voor de gebruikers?

Ja, ik heb Bestandsdeling aangevinkt. Er is mij iets niet duidelijk over de gebruikers. In de handleiding (zie screenshot) staat over ‘de gebruikersaccount die je wilt gebruiken voor het delen van bestanden met Windows-gebruikers.’ Ik maak daaruit op dat ‘gebruikersaccount’ is een account op de Mac, die bestanden wil delen met Windows. Klopt dat, of zit ik mis?

Anyway, ik heb bij de gebruikers het Mac-account ingevuld en aangevinkt, en ook het Windows-account. Maar wat ik ook aanvink of niet aanvink, de Mac blijft onzichtbaar in het netwerk op de PC. (En nogmaals, het netwerk van de PC heet WORKGROUP, en dat heb ik op de Mac ook ingevuld…)

En probeer het dan toch nog eens met de firewall (op Mac en PC) uit…

Is dat wel safe, om de Firewall uit te zetten? Ik weet niet zoveel van computers, ik heb altijd gehoord dat je de Firewall altijd aan moet hebben…

Daar heb je je router voor, die doet Network Address Translation (NAT).

Ik heb Firewall op beide computers uitgezet, maar de Mac was nog steeds niet zichtbaar in het netwerk…

Beide computers eens herstarten.

Ja, gedaan. Maar geen verschil, helaas.

Je moet weten hoe de Mac in het netwerk bekend is.

In mijn geval is het iMac.local. Ga dan naar de PC en open de File Explorer. Als het goed is vind je daar het Network icoontje (in de NL versie heet het iets anders), click daarop met de rechtermuisknop ingedrukt en kies Map network drive… (of hoe het in de NL versie heet).

Je krijgt dan het witte scherm aan de onderkant van het plaatje.

Kies de drive letter die je wilt gebruiken. Bij Folder, vul daar in de netwerknaam van de Mac, in dit geval \\iMac.local click dan op browse en kies welke folder je als share wil hebben, in dit geval mijn home map. Click dan op Finish, je moet dan de user ID en het wachtwoord opgeven. Dit is de user van de Mac, waarvan de mappen worden gedeeld.

Ik hoop dat het zo duidelijk is, succes.

2 likes

Is op beide computers wel dezelfde werkgroepnaam ingegeven?

Het meest waarschijnlijke probleem hier is dat de Mac en de PC twee verschillende werkgroepnamen hebben.

Als deze namen niet overeenkomen, zal de PC de Mac niet weergeven onder Netwerk in Verkenner.

Ga op de Mac naar Systeemvoorkeuren, Netwerk, Opties, WINS. Dit is nu waarschijnlijk leeg. Verander het in “Werkgroep” (of een naam die je zowel onder Windows als Mac wilt gebruiken).

Op de PC, controleer de werkgroep in Systeeminstellingen: Windows + Pauze/Break, of Windows + X, Y, scroll dan naar beneden en klik op Systeeminfo. Verander dit veld ook in “Werkgroep”. De naam van de werkgroep kan van alles zijn, hij moet alleen identiek zijn op de Mac en de PC.

Mogelijk iets om te proberen …

Bij mij is de werkgroep bij beide computers WORKGROUP, maar toch ziet Windows 10 de iMac niet bij Network (wel mijn Synology). Als ik dezelfde PC opstart met Linux, dan is de iMac wel zichtbaar.

Moet je niet zoeken naar de net-BIOS naam?

Heb ik gedaan, maar dat hielp niet. Wel met de methode die ik hierboven heb beschreven.

Hallo ome-kor,

Ik reageer laat. Ik had veel werk, en ik was ook al anderhalve dag bezig met dit probleem. Maar ik heb nu gedaan wat je beschrijft (met iMac.local en Netwerkverbinding maken…) en dat werkt. Bedankt! Ik ben er uren mee bezig geweest, en uiteindelijk kon ik het in vijf minuten oplossen. Nogmaals bedankt!