netwerk PC's & iMac om muziek te delen

Ik zou graag de muziek delen van pc x met mijn iMac. Nu zie ik bij 'Netwerk' wel een PC y staan, maar pc x is niet te vinden. PC x en PC y zitten nochthans in de zelfde werkgroep. Aan de instellingen heb ik noch op de mac nog op de pc's iets veranderd en een firewall gebruik ik niet.

Hoe kan ik dit probleem verhelpen?

Op PC x "bestanden en printers delen" aanzetten.

iTunes op beide machines? Ga dan naar menu voorkeuren -> delen. :stuck_out_tongue:

Op PC x staat "bestanden en printers delen" aan.

Dat van iTunes maakt niet uit… als hij de computer al niet kan vinden, zal hij nooit zijn iTunes vinden.

Hebben PC x en y hetzelfde subnetmask?

Kan je PC x wel pingen vanaf de Mac?

aangezien ik deze mac pas sinds gisteren gebruik heb ik geen flauw idee hoe ik zou moeten pingen...

dat van dat pingen heb ik ondertussen al gevonden bij de hulpprogramma's :)

Neen, ik kan PC x ook niet pingen vanaf de mac... PC y (natuurlijk) wel

De subnetmask wordt automatisch toebedeeld (door de Lynksis router), deze is dan ook niet dezelfde

Kabels gecontroleerd?

[quote:56bde18211="Tomaat"]Kabels gecontroleerd?[/quote:56bde18211]

:slight_smile: Met PC x kan ik nog perfect surfen hoor, en voor PC y maakt hij nog perfect deel uit van het netwerk… de mac daarentegen ziet dat wel even anders

Hebben beide PC's hetzelfde OS (dus voor WinXP dus beide SP1 ofzo) ik heb namelijk veel problemen gehad met delen met PC met XP-SP2 er op.

*Had een SP2 die niks deelde na verse installatie en toen ik de Firewall (op standaard neem ik aan) uitdeed deelde hij wel.

[quote:e7df9f6c24="LuniX"]Hebben beide PC's hetzelfde OS (dus voor WinXP dus beide SP1 ofzo) ik heb namelijk veel problemen gehad met delen met PC met XP-SP2 er op.

*Had een SP2 die niks deelde na verse installatie en toen ik de Firewall (op standaard neem ik aan) uitdeed deelde hij wel.[/quote:e7df9f6c24]

PC y (die wel deelt) heeft inderdaad SP2, PC x heeft dit niet (zonder SP)

[quote:8e02a898e7="Mette"]Neen, ik kan PC x ook niet pingen vanaf de mac... PC y (natuurlijk) wel

De subnetmask wordt automatisch toebedeeld (door de Lynksis router), deze is dan ook [b:8e02a898e7]niet dezelfde[/b:8e02a898e7][/quote:8e02a898e7]

Het subnetmask zou hetzelfde moeten zijn op alle machines, de ip-adressen verschillend.
Heeft niets te maken met servicepacks ofzo maar gewoon netwerk instellingen. Als je PC x niet kan pingen betekent dat dat die niet in het zelfde netwerk zit als de mac.

Controleer van de 3 machines de configuratie:

1. ip-adressen (moet uniek zijn per apparaat)
  2. subnet (normaal gesproken 255.255.255.0 voor een klein netwerk)
  3. gateway (ip-adres van je linksys-router?)

Zo, de computer wordt nu wel reeds herkend bij 'Network'

Echter, telkens als ik binnenin wil gaan, moet ik de Finder telkens geforceerd herstarten.
Soms lukt het wel, maar dan zegt ie ‘De alias ‘METTE’ kan niet worden geopend omdat het originele onderdeel niet kan worden gevonden.’
Als ik hem wil pingen, heb ik steeds 100% loss.
(ik vind dit echter niet echt logisch dat hij dan wel herkend wordt bij network)

Deze PC draait op Windows XP standaard (zonder Service Pack)

In de nieuwe CiT (Magazine voor computer techniek) staat een stukje over een iTunes server maken van een linux machine. Zo heb je al je muziek (van het hele kantoor bv) op 1 centrale plek staan.

Michiel

Als de 3 machines in het zelfde netwerk zitten moet je ze onderling kunnen pingen! Kan dat niet dan klopt er nog steeds iets niet aan je netwerk configuratie. Kan je de gegevens van de machines eens laten zien?

bijv. PC x = ip , subnet mask, gateway

Op de PC command prompt type “ipconfig /all”
Op de Mac terminal type “netstat -r”

alles eens updaten

in windows
ie opzetten
extra
windows update
en in mac weet je het wel