Netwerk probleem Mac Mini Os X Server 2.2.1 en Mac Pro Mid 2010 Os X 10.8.4.

Ik heb op de zaak een nieuw netwerk aangelegd,

bestaande uit:

KPN Offise DSL Modom ZyXEL

die gaat naar een 3Com Office Gigabite Switch
aan de switch zit een:

Mac Mini Early 2013 Server met Os X Server 2.2.1
Mac Mini Early 2013 Os X 10.8.4.
Mac Pro 1.1. Os X 10.6.4
Mac Pro Early 2010 Os X 10.8.4
Dell Computer Windows 7

de server is zo ingesteld dat iedere gebruiker moet inloggen om bij de bestanden te mogen komen,
Nu werkte alles prima tot van de week, dan word er rondom verbindingen verbroken zowel netwerk als internet.

Bij de mac’s met OS X 10.8.4 loopt dan direct Finder vast en duurt het 5 a 10 minuten voor dat die weer reageert, en dan gebreurt omde 15 a 30 minuten verschillend.

Bij de Mac Pro met Os X 10.6.4 gebeurt er niks, Zelfde als de Windows computer, De server zelft heeft ook nergens last van.
Nu heb ik alles al na gekegen over er iets in sluimer tijd word gezet of dat er profielen inactief zijn maar alles lijkt normaal.

Ik kan ook niks op google vinden, alleen dat er wel vaker netwerk problemen voor komen bij OS X 10.8.4
maar ik mag aan nemen dat dat toch wel werkt?

ik hoop dat iemand het al een keer heeft mee gemaakt, dit werkt veel irritatie op tijdens het werk.

Wat staat er in de logboeken?

Uhmm daar kan ik vanaf thuis niet bij. Moet we even wachten tot maandag.

Nee. :wink:

In 10.7 zat een bug met de password server. Die heeft er tot en met 10.7.3 in gezeten.
Het resultaat was dat na 2 weken niemand meer kon inloggen. Een reboot was dan noodzakelijk.
Uiteindelijk heeft Apple het opgelost in 10.7.4.

De logboeken zijn in dit soort situaties goud waard. Daar kun je veel informatie in vinden over wat er fout gaat.
Alleen hoeft dat geen garantie te zijn dat je dan ook meteen een oplossing vind voor jouw probleem.

Zowel netwerk als internet kan betekenen dat de port zijn verbinding verliest. Kijk in de log naar connect en dis connect van the ethernet port.

Vanmorgen snel de Logboek gegevens opgezocht op de server toen de verbinding weer weg was,

192.168.1.209 - - “Reconnected User: xxxxxxxxxxxx” 7165 7165 0
Jul 8 11:07:35 server.local AppleFileServer[860] <Info>: IP 192.168.1.209 - - "Session Network Error Disconnect: " 0 0 0
Jul 8 11:07:35 server.local AppleFileServer[860] <Info>: IP 192.168.1.209 - - “Saved for Reconnect User: xxxxxxxxxxxx” 1372856536 7237 0
Jul 8 11:07:47 server.local AppleFileServer[860] <Info>: IP 192.168.1.209 - - “Login xxxxxxxxxxxx” 0 0 0
Jul 8 11:07:47 server.local AppleFileServer[860] <Info>: IP 192.168.1.209 - - “Reconnected User: xxxxxxxxxxxx” 7165 7237 0
Jul 8 11:08:43 server.local AppleFileServer[860] <Info>: IP 192.168.1.209 - - "Session Network Error Disconnect: " 0 0 0
Jul 8 11:08:43 server.local AppleFileServer[860] <Info>: IP 192.168.1.209 - - “Saved for Reconnect User:xxxxxxxxxxxx” 1372856536 7238 0
Jul 8 11:08:45 server.local AppleFileServer[860] <Info>: IP 192.168.1.209 - - “Login xxxxxxxxxxxx” 0 0 0
Jul 8 11:08:45 server.local AppleFileServer[860] <Info>: IP 192.168.1.209 - - “Reconnected User: xxxxxxxxxxxx” 7165 7238 0

Die disconnect error is te vinden op Google, maar gaat wel ver terug in de tijd.
Hier is een draadje waar je misschien wijzer uit kunt worden: https://discussions.apple.com/thread/791511?start=0&tstart=0

Kijk ook eens op de clients in de logfiles. Mogelijk vind je daar aanvullende informatie.

Ik kan geen logboek vind van een gebruiker,

kan het iets te maken hebben dat iedereend de zelfde agenda deelt? via CalDAV? lijkt me sterk toch?

CalDAV staat daar los van.

Heb om 13uur een telefonische afspraak met Apple, kijken wat we daar mee opschieten,

Contact gehad met apple, veel uitgelegd, maar hun denken dat het de switch is, heb nu al een 30 alleen via wifi verbinding met server ( zonder internet ) maar ook hier loopt FINDER vast, niet zo lang als via de switch maar toch.

Dat kun je eenvoudig testen. Koop gewoon een nieuwe gigabit switch. Mag een el-cheapo apparaat zijn.
Gebruik die zolang in plaats van de 3Com die je nu hebt en kijk of daarmee het probleem is opgelost.
Zo ja, dan ga je kijken voor een echte vervanging van die switch.

Dat je via draadloos het probleem niet of minder hebt kan eventueel ook te maken hebben met die switch.
Draadloos vaker zal waarschijnlijk op de Zyxel binnenkomen en dan via de 3Com switch naar de mini gaan.
Dus ook dan speelt de switch een rol.
(Als mijn aanname over de setup tenminste klopt.)

Aanvulling: het is ook altijd wel handig om een switch reserve te hebben. Ik heb op 1 locatie al meegemaakt dat een NetGear switch 3 keer op rij stuk is gegaan. Zit levenslange garantie op, maar toch: het ding gaat daar telkens kapot. Dus nu hangt er een Cisco switch en ligt de NetGear in de kast als reserve switch.

Het werkt weer super, heb inderdaad met behulp van een vriend een andere switch getest en het werkt!
Probleem las in de switch, Volgende week even rustig kijken voor een goeie switch voor de kast. en geen losse meer.

Bedankt allemaal!