Ha.
Wellicht bestaat er al een draad over, maar ik kon 'm niet vinden...
Sinds het samenwonen beschikken we over een huis met twee etages, een G5, een G4, een TiBook en binnenkort ook nog over een nieuwe iBook. Die hele handel willen we in een netwerk hangen, en de G4 als server gaan gebruiken. Voor ons is belangrijk dat we altijd bij onze bestanden kunnen. Van belang is bijvoorbeeld dat we altijd bij onze email (Entourage) kunnen, op welke computer waar in het huis we ook inloggen. Verder moeten we natuurlijk vanaf iedere computer kunnen internetten.
Ik heb begrepen dat als we OSX Server installeren onze accounts op de server worden aangemaakt en daar dus ook de MUD wordt aangemaakt, en dat lijkt me wat we willen.
Mijn vraag is of dit inderdaad zo is.
W.b. hardware: ik heb een 8-poorts internet switch. Is dat ding voldoende om de boel aan elkaar te knopen?
Op het werk heb ik een G3 draaien als fileserver, en daarnaast een G4 als mailserver;
Mail server houdt in dit geval niets meer en minder in dan een continue verbinding met internet via de app Mail van Apple (zojuist geswitched van entourage naar mail overigens).
De macjes en evt. pc’s kunnen hierop komen met VNC. Daarmee koekeloer je eigenlijk op het scherm van de Mailserver en kun je hem van afstand bedienen. Best geinig en freeware! Iedereen mailt nu via 1 pc en da’s best prettig voor het overzicht!
VNC: OSX vnc server op je Server en Chicken of the VNC op je clients.
Ik heb thuis een g3 draaien met gewoon os X.3 erop.
Voor de mail gebruik ik communigate pro (gratis) en maak ik gebruik van imap. Dan blijven de mailtjes op de server en kan je vanaf elke mac erbij. Verder heeft communigate ook webmail, handig als je niet thuis bent en toch bij je mail wil zijn.
Verder heb ik gewoon een aantal shares op een schijf staan die bij het opstarten meteen aangemeld worden. Kan ik ook altijd bij mijn files en muziek.
Server is helemaal niet nodig en trouwens ook best duur voor thuis.
Ik heb hier (kantoor aan huis) een mac mini met osx server tiger.
Je kan de mail makkelijk laten serveren door de imap server van osx server, fileserver is ook in een paar klikken gemaakt.
In osx server kan je ook network home dir's hebben, waardoor niet alleen je mail, maar je hele home dir (incl. itunes bieb e.d.) op de server staat. Waar je ook inlogt dezelfde omgeving, prettig hoor. In tiger server kan je ook mobile accounts aanmaken, wat betekent dat je eigenlijk een network home hebt die gesynchroniseerd wordt/blijft met lokale account op je powerbook. Geniaal. Je moet dan wel je userdir's backuppen, de users lokaal verwijderen en dan via de LDAP database op de server overnemen. Eitje met de admintools etc., wel even een klusje.
Op die network homes en mobile accounts na kan je bijna alles in een niet-server versie van osx doen. Maar dan mis je de administratie tools van de server versie die het juist zo makkelijk maken. Als je het betalen kan zou ik het wel weten…