Netwerk thuis opzetten

weet iemand of er voor een thuisnetwerk (internetsharing) langere crosslink kabels of standaard ethernetkabels te krijgen zijn? Het netwerkje thuis wordt zometeen gedeeld op meerdere macjes en een pc van de buren. Omdat een van de kabels door het hele huis moet lopen wordt dat een behoorlijk lange kabel... Of is er een manier om zelf een 'begin- en eindplug' (hoe heet zoiets) aan te brengen op een kale kabel?

In de meeste computerwinkels zijn wel gewone cat5 kabels, of crosslink te kopen in een aantal vaste maten, in elektrawinkels kunnen ze vaak op maat knippen en er meteen de plugjes aan zetten. Een tang kopen is natuurlijk ook mogelijk maar vaak hebben die toch een prijs van net onder de 20 euro, een redelijk hoog bedrag dus als je ze niet vaak nodig hebt. Dan komt er nog bij dat je dan moet gaan nadenken over hoe de plugjes erop moeten.

Als ik je bericht goed heb gelezen dan probeer je een netwerk van meer dan 2 computers op te zetten. Het makkelijkst is dan om een hub te kopen en daar alle computers op aan te sluiten. Hiervoor heb je gewone cat5 bekabeling nodig (een crosslinkkabel is voor een rechtstreekse verbinding tussen twee netwerkkaarten).

Dus ik kan vragen om cat5 kabels? Het zou idd prettig zijn als zij er een plugje aan zetten. Ik koop inderdaad een Altec speedtouch modem/router. Die gebruik ik om met meerdere computers op het internet te gaan. Omdat de buurman ook in het netwerkje op internet komt, is een stukje hardware ertussen wel handig. (Anders moet ik steeds mijn mac aanlaten zodat hij kan internetten, geloof ik). :wink: Is een gewone ethernetkabel voldoende? Lijkt me een voordeleigere oplossing dan crsslink-kabels op die lengte. Weet je of er lengte maxima aan ethernet zitten?

Ik denk dat je inderdaad cat5 bekabeling nodig hebt (die hebben een plugje dat ongeveer 1.5 keer zo dik is als het plugje aan een telefoonkabel). Ik heb zelf geen ervaring met losse routers (we hebben hier een oude pc tussen de adsl modem en de rest van het netwerk) maar waarschijnlijk komt het erop neer dat je alle computers en de router aansluit op de hub, en de router aan internet.

Volgens mij heb je in die opstelling geen crosslinkkabels nodig (een crosslinkkabel is overigens ook een cat5 kabel maar met 2 kabelparen omgewisseld, een elektrazaak kan het desnoods dus nog omzetten). Er zit wel een maximum aan de lengte van de kabels (met verschillend maximum tussen lengte computer-hub en langste kabelafstand tussen 2 punten) maar ik denk dat je daar niet aan komt (ik heb ooit in een flat gewoond met een netwerk bestaande uit 2 hubs verdeeld over meerdere verdiepingen (dus grote afstand) zonder merkbaar snelheidsverlies).

Misschien dat de verbinding hub/switch naar router wel crosslink moet zijn maar dan is er waarschijnlijk 1 poort (de uplink) op de hub die ervoor zorgt dat je toch een gewone kabel kan gebruiken. Overigens kan het best zo zijn dat je een combinatie van hub en router kan kopen.

Hee Marco, Kijk eens op [url=http://ace.dse.nl/ace_chello_1.html]deze link[/url], daar vind je hoofdzakelijk e.e.a. over Kabel-internet, maar ook extra informatie over ethernetbekabeling ed.

Succes… :wink:

Qua lengte kom ik er wel uit, dus! Cool. Electrashop plaatst de pluggies en dan alleen nog modem instellen. Moet lukken (helemaal met deze site erbij :wink: )

Bert,
thanX voor de link, maar ik ga via ADSL en XS4ALL op internet. Ik heb ooit kabel gehad (op een ander adres weliswaar) en dat beviel zo ontzettend slecht… :evil: En de keuze voor is XS4ALL gevallen omdat ik er hier goede reacties over hoor, ze een goede uitgebreide site hebben, de mac een beetje kennen en geen probleem van een eigen netwerk maken. :smiley:

Bert, apple club Eindhoven! Herkende de afkorting eerst niet! Ga eens door de nieuwsrubrieken heen snuffellen!

Ik heb hier thuis gewoon ooit een 30m ethernet kabel gekocht. Die kabels kun je in alle maten laten maken en kopen. Als je ze in een bepaalde maat laat maken neem dan altijd wel een paar meter extra. Mocht je ooit je computer op een andere plek in de kamer neer zetten heb je daar nog speling in anders moet je een helemaal nieuwe kabel kopen :(

Nadeel van voorgemaakte kabels (plugjes er al op),is dat je altijd loopt te pielen als je ze door buisjes moet halen..

voorbeeld,door een polyvinylchloride buis van 5/8 past maar 1 utp kabel met plugje,zonder plugje 2 (tip:smeer ze in met dreft,glijdt beter door bochtjes en mofjes,trust me,kheb zonder dollen rond de 700 meter utp door een grachtenpand getrokken)

In een 3/4 buis gaat er 2 met plugjes,mits je het uitstekende stukje dicht-taped,en zonder plugje 4 (!).

Mgoed,on-topic.
Als je geen buizen nodig hebt voor de structuur van de bekabeling (langs plintjes of iets) kan je zo gewoon met plugjes idd op elke gewenste maat kopen,misschien niet in een winkel om de hoek,maar het is echt wel te vinden.Overigens wil ik je er wel op attenderen dat voorgemaakte kabels in verpakking (dus uit de fabriek) serieus meer $$ kost dan dat je zelf 40 meter utp cat 5 koopt en zeg wat 4 plugjes.

Over het router idee i.v.m kabeltjes,maak alle utp kabels non-cross als je ze in een switch/hub stopt,meeste van die apparaten hebben namelijk maar 1 rx/tx converter socket (1 plugie die crossed is).

vanaf de router kabeltje trekken naar switch,ik zou die crossed doen (om die poort toch te gebruiken) (let op,soms is een input gelinked,dus poort nummer 4 van een 4 poorts switch kan ook auto-sensing hebben,staat er meestal wel bij)

Daarna stel de router van keuze op PPTP,auto dial,je bakjes ethernet kastjes op DHCP auto krijgen (hangt misschien van de eisen van de router af,maar meestal doet dat wel de job zeg maar)

en Happy Surfing!

dus zo zou alles moeten kloppen? [img:4b37e76eba]http://www.macosx.nl/~m.kramer/netwerk_thuis.gif[/img:4b37e76eba]

Bijna,tussen het ptt kastje en de speedtouch zit gewoon een telefoondraad.Ik beredeneerde met het idee dat je een aparte modem van adsl en een aparte router had.ik vergat even dat je je een adsl modem kan tweaken tot router.Mijn fout ;-)

Maar idd,ziet er voor de rest prima uit

Niet jou fout, hoor. Wist ik niet. Ik wil een alles in 1 apparaat kopen. Een gewone tel. draad tussen ptt kasje en modem? Wist ik nie... Aangezien ik de Altec nog moet kopen en er veel keuze is, is het me nog niet helemaal duidelijk welke ik moet kopen. Het beste lijkt me een Altec Speedtouch Ethernet modem met router/switch. Deze link [url]http://www.routershop.nl/nl/dept_1.html[/url] geeft een overzicht. Maar er zit geen modem ingebouwd :( . Moet nog ff zoeken naar 1 waar dat wel het geval is..

Hee Marco, Kijk voor meer info ook even op deze [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=100]link[/url]

Succes…

Bert, das waar ook. Alleen zoek ik -geloof ik- een adsl (mxstream-compatible) modem met ingebouwde router (of switch?). een alles in 1 apparaat. Als je de test doet bij www.routershop.nl kom je op dit uit: [quote:728309f99d]De volgende modem/router wordt u aanbevolen E-Tech ADSL modem Router (analoog) + 4 poorts switch Zyxel Pestige 650R Alcatel SpeedTouch 510 Draytek Vigor2600 Kijk in de afdeling ADSL modems voor meer uitleg over deze produkten. [/quote:728309f99d]

De op dit moment populaire Altec Speedtouche 2200E bevat geen modem, geloof ik. Enigszinds onzeker… :?:

Ik zag dat de de Alcatel speed touch ook een versie heeft met ingebouwde 4 poorts switch,is dat dan niks [url]http://www.xs4all.nl/adsl/modems.html[/url] kan allen de achterkant niet zien.Wel duur maar wellicht ook ergens anders te krijgen?

Keek even op marktplaats bij alcatel.Zit daar een knakker die voor 40 euro routers tweaked.Das dik verdienen :lol: :lol: :lol: :lol:

Zodra ik er een heb ga ik het ook eens proberen...

[quote:bfaf3213eb="Torz"]Keek even op marktplaats bij alcatel.Zit daar een knakker die voor 40 euro routers tweaked.Das dik verdienen :lol: :lol: :lol: :lol:[/quote:bfaf3213eb]

Tweaken… kan je dat even vertalen :?
Dank je :slight_smile:

Tweaken oftwel 'omzetten'. Het is (vraag me niet hoe, maar het kan) mogelijk om een ADSL modem softwarematig te upgraden naar een hogere snelheid dan die waarvoor je betaald hebt. Zoek maar eens op ADSL+tweaken bij Google... Pas op: Garantie vervalt wel!