Netwerk valt steeds weg - AppleTalk: Controleer ethernetverbinding

Na 800 verspilde prutsuren dan toch maar mijn probleem in het forum: Is er iemand die mij alsjeblieft wat kan vertellen over AppleTalk? Ik heb een TiBook op een PowerPC 7600/132 aangesloten met een ethernetkabel. Aan de PowerPC hangt een SCSI-zip die ik ook gebruik vanaf de TiBook en er hangt een Apple Laserwriter aan waarmee ik ook kan werken vanaf de laptop middels LaserBridge en LocalBridge. In principe werkte alles perfect, maar zodra de netwerk verbinding wegvalt (om wat voor vage redenen dan ook), dan krijg ik het ook niet meer werkend (niet met bewustzijn tenminste). Ik heb vanalles geprobeerd: Samengebruik aan/uit met herstart, LaserBridge aan/uit met herstart, alles aan en uit met herstart. Maar het mag niet baten: AppleTalk blijft de error geven: controleer ethernetverbindingen en LaserBridge kan niet gebruikt worden want de printerpoort is in use (door AppleTalk want die pakt de ethernet dus niet). Alle kabels zitten er goed in, alle nodes en netwerk-bereiken zijn ingevuld. Wie kan mij vertellen waarom het netwerk het soms wel en soms niet doet? Alvast enorm bedankt. Radeloze MacEs.

Preferences van (in dit geval) AppleTalk verwijderen en/of het PRAM-geheugen zappen kon wel eens helpen.

Succes…

Ik heb zojuist de Macs weer opgestart, en wonder boven wonder maakte de PPC er geen probleem van de netwerkverbinding te maken. Aarrrggggh! Alsof een nachtje slapen m weer wat gewilliger maakt. Desalniettemin heb ik de pram gereset bij een herstart, AppleTalk heeft de node en het netwerk bereik andere getallen gegeven, en alles lijkt ok. Op de ppc staat nu AppleTalk actief, via ethernet, vanaf de PPC kom ik in de laptop voor bestandsuitwisseling. De printer via de printerpoort doet het ok. LaserWriter Bridge en LocalBridge zijn actief. Maar samengebruik heb ik uit laten staan, durfde het niet meer aan te raken. Op de laptop staat AppleTalk actief maar ik kan geen verbinding maken met de PPC (ik neem aan doordat die niet toegankelijk is vanwege de niet actieve samengebruik). De laptop vindt wel de printer van de PPC dus ben ik momenteel tevreden. Ik kruis mn vingers en ga snel aan het werk om van deze vredige samenwerking te profiteren. In ieder geval bedankt, Bert! :)

[quote:post_uid0="MacEs"]Ik kruis mn vingers en ga snel aan het werk om van deze vredige samenwerking te profiteren. In ieder geval bedankt, Bert! :)[/quote:post_uid0] Graag gedaan, maar ik kom toch nog even terug op samengebruik en bestandsuitwisseling.

Om bestanden uit te wisselen hoef je in feite maar op een Mac samengebruik aktief te maken, dat heeft ook het grote voordeel dat de Mac waar samengebruik niet aktief is sneller is dan bij samengebruik ingeschakeld.
M.a.w. de Mac met de minst gewenste snelheid zou samengebruik aan hebben moeten staan.

Daarnaast wil ik bij gelegenheid weer even voorstellen om een specifiek forum aan te maken m.b.t. netwerken t.a.v. vaste bekabeling, losse bekabeling (draadloos :wink: ), software, hardware enz. enz.

Groet

Ben weer op het punt waar ik was: krijg het netwerk niet op poten. Ik heb de pram gereset, de AppleTalk vervangen door die van de systeemcd, maar geen teken van leven. Ik krijg wederom de melding 'controleer uw ethernetverbindingen' (wat kan dit zijn? de ethernet kabel zit er goed in en de instellingen zijn dezelfde als voorheen toen het wel werkte). De versies die ik heb van de software: MacOS systeem 8.1 NL, AppleTalk 1.3, TCP/IP N1-1.3, LaserWriterBridge 2.1, LocalBridge 2.0. Wie o qie heeft er ook zo'n netwerk die me uit kan leggen hoe het wel goed moet gaan?!

(ok bert, zal de volgende keer de msg beter categoriseren :slight_smile: )

[quote:post_uid0="MacEs"]Ben weer op het punt waar ik was: krijg het netwerk niet op poten. De versies die ik heb van de software: MacOS systeem 8.1 NL, AppleTalk 1.3, TCP/IP N1-1.3, LaserWriterBridge 2.1, LocalBridge 2.0. Wie o qie heeft er ook zo'n netwerk die me uit kan leggen hoe het wel goed moet gaan?!

(ok bert, zal de volgende keer de msg beter categoriseren :slight_smile: )[/quote:post_uid0]
Hmmm… strange inderdaad :frowning:

Toch schijnt deze configuratie te werken al is het maar tijdelijk, nu heb ik geen ervaring met 'bridges', maar het schijnt dat tijdens het gebruik ergens voorkeuren en/of instellingen worden aangepast.
Had je alle voorkeuren inmiddels vervangen?

Daarnaast is het misschien verstandig om schijf- en systeembeheer toe te passen middels Norton (DiscDoctor en SpeedDisk) of Disk Warrior vanaf een externe bootable CD, want beschadigde bestanden of extensies kunnen de zaak flink vergallen is mijn ervaring.
Dus de zaak (geregeld) even degelijk doorlichten en opschonen kan veel ellende besparen!

Succes :slight_smile:

Ik had eerst ook altijd problemen met appletalk. Nooit konden mijn G4 (X.2) en 6500 (9.1) moeiteloos met elkaar werken.

Ik heb daarom nu overal appletalk uitgezet en alles via TCP/IP gedaan. Werkt een stuk sneller en vloeiender! Vooral sneller want appletalk zorgt voor veel vertraging in het normale werk.

Gewoon iedere mac IP-nummers 168.0.0.??? toewijzen en subnet op 255.255.0.0 zetten. Bij werkt alles nu perfect! Dus misschien heb je er iets aan.

[quote:post_uid0="Igor"]Ik heb daarom nu overal appletalk uitgezet en alles via TCP/IP gedaan. Werkt een stuk sneller en vloeiender! Vooral sneller want appletalk zorgt voor veel vertraging in het normale werk.

Gewoon iedere mac IP-nummers 168.0.0.??? toewijzen en subnet op 255.255.0.0 zetten. Bij werkt alles nu perfect! Dus misschien heb je er iets aan.[/quote:post_uid0]
Klopt, AppleTalk schijnt e.e.a. te vertragen vandaar dat Apple waarschijnlijk oa. ook daarom Rendevoux heeft ontwikkeld.

Maar hoe zit dat dan met printers, m.a.w. hoe kom ik aan het IP-nummer van de printer in een TCP/IP-netwerk of waar kan ik een printer 'n IP-nummer toekennen?

Groet…

dat hangt van de printer af. Als de printer alleen via Appletalk werkt moet je toch op 7600 appletalk aanzetten. Zorg dan dat de verbinding naar de andere mac wel via tcp/ip gaat. Misschien helpt dit al.

Mijn printer (officejet G85) kan ik zelf een ip geven en subnet instellen. Maar dit kan helaas niet bij elke printer. Miischien andere driver proberen die geen gebruik maakt van appletalk. Als de printer ook op een windows-netwerk kan printer zou je hem via TCP/Ip moeten kunnen configureren…

Ik heb n.a.v. netwerkprinters en netwerkconfiguratie even een nieuwe [url=http://www.macosx.nl/forum/viewtopic.php?t=897]topic[/url] aangemaakt.

Groet…