netwerk van MAC ----> PC

halo,

ik heb het volgende probleem:

ik heb altijd een perfect werkend netwerk gehad tussen een I-MAC en een windows-pc. Nu, onlangs is er een Mac-“specialist” komen kijken ( om uit te vissen of bepaalde software op de MAC kon draaien). Vermoedelijk heeft hij bepaalde instellingen veranderd want sinsdien,
wanneer ik de mac en pc op start, krijg ik altijd volgende melding op het scherm.

[i:d48575a6c9]verbind met de file server (pc) als:
O gast
O geregistreerde gebruiker

Naam: staat naam van eigenaar van Mac
Wachtwoord: O in sleutelhanger
tweezijdig gecodeerd wachtwoord

wijzig wachtwoord annuleer verbind[/i:d48575a6c9]

als ik verbind click nadat ik het juiste wachtwoord heb ingevoerd, krijg ik het volgende:
“Sorry, het wachtwoord is onjuist, probeer…”

al geprobeerd om het wachtwoord te wijzigen opnieuw in te voeren maar zonder resultaat.

Het gekke is echter wanneer ik een 30-tal ! keren op annuleer druk hij wel de verbinding maakt met de pc en ik probleemloos bestanden kan uitwisselen tussen MAC en PC

ook de volgorde van opstart (PC-MAC) maakt weinig verschil uit ?

Kan iemand mij hierover meer vertellen.
Alvast hartelijk bedankt.

De Mac-"specialist" weet hier vast en zeker meer van! :wink:

Sorry. Ik zou 123 niet weten waar de oorzaak van dit probleem ligt.

[quote:ea6637d1ab="nma"]De Mac-"specialist" weet hier vast en zeker meer van! :wink: Sorry. Ik zou 123 niet weten waar de oorzaak van dit probleem ligt.[/quote:ea6637d1ab]

Waarom plaats je deze bericht dan?? Om meer sterretjes te scoren? Daar heeft Joris L. niks aan. (om meer steren te scoren -> ga naar lounge)

Ik denk dat een opstartbestand actief is, dat die automatisch verbinding gaat zoeken om meteen netwerk te aanleggen zodra je je mac opstart. Al gekeken bij ‘inlogonderdelen’ bij accounts?

[quote:a74a1fe73b="nma"]De Mac-"specialist" weet hier vast en zeker meer van! :wink:

Sorry. Ik zou 123 niet weten waar de oorzaak van dit probleem ligt.[/quote:a74a1fe73b]

ik weet het , het klinkt onlogisch, maar die specialist werkt niet meer bij die firma
en is niet meer te bereiken. Hier, in Belgisch Limburg is een BIG BLACK HOLE, =
GAT IN DE MARKT voor :apple: -specialisten ! Er zijn er hier gewoon geen te vinden. een ramp.

Hup. Nog een sterretje erbij! Oooooohhhhhhhh, wat voelt dat goed! Mmmmm........

Mijn opmerking was enigzins ironisch bedoelt, maar aangezien het probleem volgens Joris L. ontstaan is na een bezoek van De Mac-“specialist” lijkt het me verstandig deze alwetende kenner maar even op te bellen en te porren het probleem, kosteloos, op te lossen.

edit: Joris L. had het wel begrepen dus.

Tja, en de firma dan? Misschien kunnen die er even naar kijken? De specialist werkte immers voor hun?![/quote]

[quote="Susanne"][quote:bfe400c25f="nma"] Al gekeken bij 'inlogonderdelen' bij accounts?[/quote:bfe400c25f]

Sorry Suzanne, mijn ding is eerder PC, ik werk ook wel dagelijks op MAC maar uitsluitend software-matig. Op het technische gebied van Mac ben ik eerder een leek. Ik kan wel mappen openen en rondsnuffelen op de harde schijf, maar iets veranderen doe ik liever niet.

Zou jij me kunnen vertellen waar ik “accounts” kan vinden ? alvast bedankt

[quote:d93df16c5a="nma"]Hup. Nog een sterretje erbij! Oooooohhhhhhhh, wat voelt dat goed! Mmmmm........

Mijn opmerking was enigzins ironisch bedoelt, maar aangezien het probleem volgens Joris L. ontstaan is na een bezoek van De Mac-“specialist” lijkt het me verstandig deze alwetende kenner maar even op te bellen en te porren het probleem, kosteloos, op te lossen.

edit: Joris L. had het wel begrepen dus.

Tja, en de firma dan? Misschien kunnen die er even naar kijken? De specialist werkte immers voor hun?![/quote:d93df16c5a][/quote]

No hard feelings !

Alleen die firma is er ook mee op gehouden. Ik zeg U op gebied van Mac is deze provincie even dor als de woestijn van Nevada.

[quote:9ddc333dbd="joris lacroix"]

Zou jij me kunnen vertellen waar ik “accounts” kan vinden ? alvast bedankt[/quote:9ddc333dbd]

Systeemvoorkeuren (grijs icoon in Dock) > Accounts > Opstartbestanden-tab (geheel rechts meen ik).

[quote="imar"][quote:df190d9497="joris lacroix"]

Zou jij me kunnen vertellen waar ik “sytsteemvoorkeuren” kan vinden ? alvast bedankt[/quote:df190d9497] Ik kan alleen systeemmap en systeem ontdekken. Ook in regelpanelen zie ik niet dadelijk iets terug wat hierop lijkt.

de enige accounts die ik kan vinden zijn die van outlook express. Maar daar is niet echt iets te vinden dat op de rest wat jij beschreef, lijkt.

I-mac
PowerPC G3
500 MHz

Zo te zien werk je met OS 9, niet met OS X? Heb je een gekleurd apple-logo linksboven of een blauw? Als je een gekleurd apple-logo hebt, laat dan het rolmenu er eens naar beneden rollen, en klik op "Over deze computer" - dan krijg je een scherm te zien waarop de systeemversie staat.

Dat na telkens “annuleer” klikken hij het uiteindelijk wel doet komt doordat de mac steeds in de map “servers” kijkt naar een volgende server. Daar staan allerlei aliassen (snelkoppelingen) in waarmee hij wil inloggen. Haal dit mapje eens weg (verplaats het naar je bureaublad of zo, in ieder geval weg uit de systeemmap) en probeer het nog eens.

Misschien kun je [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=19652-]hier[/url] en [url=http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=31318]hier [/url]de nodige informatie vinden?

[quote:cf92a5b9c3="verbeek.h"]Zo te zien werk je met OS 9, niet met OS X? Heb je een gekleurd apple-logo linksboven of een blauw? Als je een gekleurd apple-logo hebt, laat dan het rolmenu er eens naar beneden rollen, en klik op "Over deze computer" - dan krijg je een scherm te zien waarop de systeemversie staat.

Dat na telkens “annuleer” klikken hij het uiteindelijk wel doet komt doordat de mac steeds in de map “servers” kijkt naar een volgende server. Daar staan allerlei aliassen (snelkoppelingen) in waarmee hij wil inloggen. Haal dit mapje eens weg (verplaats het naar je bureaublad of zo, in ieder geval weg uit de systeemmap) en probeer het nog eens.[/quote:cf92a5b9c3]

@ verbeek.h (en de rest)

ik heb inderdaad een gekleurd logo. Ik heb datgene wat u gevraagd heeft eens uitgevoerd en wat blijkt ? De mac startte opnieuw op in Mac OS X ( blijkbaar staan er 2 besturingssystemen op. Nu, natturlijk zou ik ook met Mac OS X willen werken maar bepaalde software die wij gebruiken vertonen hierop bugs (werkt compleet niet, fabricant weet ervan en ze zijn er iets aan het doen; hierdoor ben ik verplicht de MAC OS 9.2 te gebruiken.

Ik heb de Mac opnieuw opgestart onder MAC OS 9.2 met als resultaat dat alles weer normaal lijkt.
Voor alle zekerheid heb ik dit nogmaals gedaan en ik hoef geen tiental keren meer te klikken.

SO, iedereen die de moeite heeft genomen om dit probleem helpen op te lossen:
THANKS A LOT !!!

allez, alweer een klein beetje minder MAC-leek