Netwerk via stopcontact

Ik heb een netwerk gemaakt tussen de begane grond en de eerste verdieping via het stopcontact (gebruikmakend van Powerline adaptor). Het modem ligt dus op de begane grond en mijn iMac op de eerste verdieping. Internet e.d. werkt perfect!

Mijn telefoon aansluiting wordt ook via een splitter doorverbonden met de eerste verdieping. Op het moment dat ik op de eerste verdieping bel dan heeft mijn iMac tijdelijk geen internet verbinding. Heeft iemand hier verklaring voor? Het elektrische netwerk is toch totaal gescheiden van het telefoon netwerk? Hoe kan het ene netwerk het andere beïnvloeden? Het enige gemeenschappelijke punt is natuurlijk de aansluiting van het modem met het aansluitpunt van de telefoon. Maar als ik beneden bel dan heb ik boven geen last van met de internet aansluiting van mijn iMac.

Als je een ADSL verbinding hebt, zit de splitter voor de telefoon boven dan toevallig VOOR de adsl splitter? Telefoon-signaal KAN je internet signaal in de weg zitten als het niet door de splitter heen gaat.

Ehh... als je een netwerk maakt via het stopcontact, dus het stroomnet, heb je in principe een broadcast netwerk, omdat de stroom niet begrenst is tussen de 2 contacten op jouw netwerk, in principe kan een buurman jouw signaal ook oppakken.

Het kan zomaar zijn dat deze vorm van signaaloverdracht vreemde dingen veroorzaakt. Belangrijk is dat de splitter (= apparaatje dat het ADSL signaal uit het telefoonnetwerk filtert) vóór het modem zit en NIET daarna. Het aftakken van je telefoon noem jij ook een splitter maar je bedoelt waarschijnlijk een T-splitsing? Dit moet ook NA de splitter (de echte, dan).

De splitter krijgt de originele telefoonkabel als invoer en levert één draad voor naar je modem én een draad naar de telefoon of de telefoonverbindingen. Let op dat je alles in de goede volgorde monteert.

[quote=Bodevinaat url=http://www.onemorething.nl/community/topic/netwerk-via-stopcontact-1#post-2130516 time=1293565965]... omdat de stroom niet begrenst is tussen de 2 contacten op jouw netwerk[b], in principe kan een buurman jouw signaal ook oppakken[/b]...[/quote]Nee. Dat is pertinent onwaar.
In 99.999 van de gevallen is het stroomnet begrenst tot je eigen woning.
[img]/uploads/community/15cb8de94eaaf8f5573f0e720eb352320af190a3_0.png[/img]

@karelwillem: wellicht wil je deze sterke claim ondersteunen met wat bewijs. Dat maakt het voor volgende lezers gemakkelijker om deze op waarde te schatten.

Verder, ook mijn idee is dat er bij de splitters iets verkeerd zit.

Vraag de eerste de beste electriciën maar naar uitleg.

Die kan het vast beter verwoorden dan ik. :wink:

Vraag de eerste de beste wietteler. maar naar uitleg

Die kan het vast beter verwoorden dan ik. :wink:

Stroom loopt in een kring... een z.g. stroomkring. Vanaf het net in de straat gaat er een aftakking jouw woning in EN weer terug. Dat is het principe van stroomdistributie. Stroom loopt jouw huis in EN weer terug naar het net. Dus dat signaal gaat OOK mee terug. Nou loopt dat signaal snel dood (functie t.o.v. de afstand), dus of het grote afstanden overbrugt dat denk ik niet.

Hetzelfde (weten ook veel mensen niet) is internet via de kabel. Dat is ook broadcasting. Met een packetsniffer kun je zien dat er veel meer pakketjes jouw huis binnenkomen maar door jouw modem genegeerd worden.

[quote=Bodevinaat url=http://www.onemorething.nl/community/topic/netwerk-via-stopcontact-1#post-2130685 time=1293610556]...Vanaf het net in de straat gaat er een aftakking jouw woning in EN weer terug. Dat is het principe van stroomdistributie. Stroom loopt jouw huis in EN weer terug naar het net...[/quote]Kortom; het blijft altijd binnen de kring van je eigen huis.
Die wordt niet onderbroken om even een uitstapje te doen naar het stroomnet van je buurman.
Of die zou een aftapping moeten doen in de wijkcentrale of zo.

Nee.... natuurlijk niet.... de stroom gaat het volgende huis in en uit en zo de rest van het net af.....
aangezien stroom een snelheid heeft van om en nabij 300.000 km/sec gaat het elektron dat bij jouw het huis inkomt een onderdeel van een seconde later het huis van je buren in en zo waarschijnlijk de hele stad/dorp af... zo werkt dat nou eenmaal. Het stroomnet is serieel geschakeld, niet parallel.

Ik moet ook niet denken dat ik overal verstand van heb (gelukkig doe ik dat [i]meestal[/i] ook niet). :lol:

Beste mensen,

Allereerst hartelijk dank voor de reacties!

Maar ik heb niet de mogelijkheid om de "splitter" anders te plaatsen. Vanuit de muur heb ik een ADSL splitter geplaatst (zoals in de handleiding staat). De modem wordt direct hier aan gekoppeld. Boven heb ik ook een tweede ADSL splitter geplaatst voor de telefoon boven. Nogmaals dit was al zo vanaf het begin en het werkt gewoon perfect. Helaas was de WiFi ontvangst boven niet goed en daarom heb ik dus Powerline adaptors gekocht. Ze worden dan op de stopcontacten beneden en boven geplaatst, waarbij een netwerk gemaakt kan worden.

Ergo: ik begrijp nog steeds niet hoe die twee netwerken elkaar kunnen beïnvloeden, want het ene netwerk is van de telefoon en het andere is van de elektriciteit.