netwerk werkt alleen als windows firewall uit staat

Ik heb het na veel gemorrel voor elkaar gekregen dat mijn nieuwe iMac en de M$ Windows PC van mijn ouders met elkaar willen praten. Dit lukte door in Windows de firewalls uit te zetten - zowel die die standaard in XP 2002 zit, als die van de Panda Antivirus Titanium 2005. Dit maakt de PC kwetsbaar. Weet iemand of er ook een andere oplossing is? Ze zeggen altijd dat het aanleggen van een thuisnetwerk niet moeilijk is, de computers (ongeacht of het Macs of PC's zijn) vinden elkaar toch meestal vanzelf? Ik heb op dit forum ook nergens iets gevonden van iemand die een probleem had met de Windows firewalls.

Ik zou zeggen controleer de instellingen in je firewall goed, er staat als het goed is ergens een instelling over netwerk ofzo dat ie het lokaal netwerk gewoon laat gaan en je computer van internet beschermt.

koop een goedkope router. Daar zit v altijd een firewall in. DAn kan de firewall van je pc gewoon uit blijven staan.

een router met firewall is sowieso veel veiliger dan een software matige firewall in een computer.

Of de firewall aanlaten, en alleen de echt nodige poorten openhouden. 548 en 427 voor bestandsdeling, 139 voor windowsdeling, 631 en 515 voor printerdeling, 3689 voor iTunes, 5297 en 5298 voor iChat Rendez Vous

ik heb over al die firewalls maar 1 ding te zeggen denk je nu echt dat een hacker er plezier zal in hebben een van de miljard thuisgebruikers te hacken die zoeken wel iets interesanters op zoals een bedrijf of zo. Tevens geven die je een vals gevoel van veiligheid en zijn enorm irritant omdat ze voor elk programma vragen of het internet access mag krijgen

Ja we hebben een router. Ik zal de handleiding eens lezen om te kijken hoe ik de firewall aanzet. Misschien staat die zelfs al aan, in dat geval zal ik idd de PC firewall uitzetten. Bedankt voor de reacties.

Ook thuis pc in interessant voor de hacker. Bijvoorbeeld voor het versturen van spam, of een DDOS attack, waarbij zoveel mogelijk gehackte pc's worden gebruikt om een aanval op een andere host uit te voeren. Dus denk niet dat je veilig bent omdat je thuis PCtje niet interessant genoeg is.

[quote:135a95e671="basiel"]ik heb over al die firewalls maar 1 ding te zeggen denk je nu echt dat een hacker er plezier zal in hebben een van de miljard thuisgebruikers te hacken die zoeken wel iets interesanters op zoals een bedrijf of zo. Tevens geven die je een vals gevoel van veiligheid en zijn enorm irritant omdat ze voor elk programma vragen of het internet access mag krijgen[/quote:135a95e671]

Doe is normaal, zonder firewall maar is een online scan test doen, zat excotische appz die je poorten openzetten om je favo docu map is te vervangen met een txt file: I WAS HERE 8)

NB. we spreken dan wel over windoos :innocent:

Thuis PCs (Windows dus) lopen toch gelijk vol met wormen enzo als je geen firewall hebt? Je moet de firewall op die "£$%& PC dus wel degelijk aanlaten* en alleen de poorten voor communicatie met je mac openzetten (zie voor de no's andere post en ook je eigen syteemvoorkeuren: netwerk: delen)

• totdat je hem gewoon het huis uit doet

[quote:29a8bdf359="aperitivo"]Thuis PCs (Windows dus) lopen toch gelijk vol met wormen enzo als je geen firewall hebt? Je moet de firewall op die "£$%& PC dus wel degelijk aanlaten* en alleen de poorten voor communicatie met je mac openzetten (zie voor de no's andere post en ook je eigen syteemvoorkeuren: netwerk: delen)

• totdat je hem gewoon het huis uit doet[/quote:29a8bdf359]

oe !!! fokke ? 8)

[quote:5d81275daa="japser909"][quote:5d81275daa="basiel"]ik heb over al die firewalls maar 1 ding te zeggen denk je nu echt dat een hacker er plezier zal in hebben een van de miljard thuisgebruikers te hacken die zoeken wel iets interesanters op zoals een bedrijf of zo. Tevens geven die je een vals gevoel van veiligheid en zijn enorm irritant omdat ze voor elk programma vragen of het internet access mag krijgen[/quote:5d81275daa]

Doe is normaal, zonder firewall maar is een online scan test doen, zat excotische appz die je poorten openzetten om je favo docu map is te vervangen met een txt file: I WAS HERE 8)

NB. we spreken dan wel over windoos :innocent:[/quote:5d81275daa]

Inderdaad, probeer maar eens met een net geinstalleerde Windows (zonder SP’s) computer een half uur op het internet te surfen. Je haalt het gewoon niet. Binnen tien minuten ben je besmet met het Blaster virus en valt de computer om de tien minuten uit. Probeer dan maar nog eens een patch te downloaden aan inbelverbinding om die eraf te krijgen (ik spreek uit ervaring)

Bovendien: ik heb sinds een nieuwe week een nieuwe firewall (ZoneAlarm) en tot nu toe 4341 pogingen tot inbraak (er zullen er wel een hele hoop false positives inzitten maar lang niet allemaal). En dat zelfs met een router ervoor!

[quote="AdmiralFreezbee"][quote="japser909"][quote="basiel"]ik heb over al die firewalls maar 1 ding te zeggen denk je nu echt dat een hacker er plezier zal in hebben een van de miljard thuisgebruikers te hacken die zoeken wel iets interesanters op zoals een bedrijf of zo. Tevens geven die je een vals gevoel van veiligheid en zijn enorm irritant omdat ze voor elk programma vragen of het internet access mag krijgen[/quote]

NB. we spreken dan wel over windoos :innocent:[/quote]

Inderdaad, probeer maar eens met een net geinstalleerde Windows (zonder SP’s) computer een half uur op het internet te surfen. Je haalt het gewoon niet. Binnen tien minuten ben je besmet met het Blaster virus en valt de computer om de tien minuten uit. Probeer dan maar nog eens een patch te downloaden aan inbelverbinding om die eraf te krijgen (ik spreek uit ervaring)

Bovendien: ik heb sinds een nieuwe week een nieuwe firewall (ZoneAlarm) en tot nu toe 4341 pogingen tot inbraak (er zullen er wel een hele hoop false positives inzitten maar lang niet allemaal). En dat zelfs met een router ervoor![/quote]

1. Firewalls beschermen niet tegen virussen of andere malware

Waarom? 99% van alle virussen komen binnen via mail, warez of MSN-chat. Idem voor spyware, die via webpagina’s en onwetende gebruikers binnenkomt.

1. Achter een router kan je de Firewall evengoed afzetten, Mac zowel als XP/SP2.

Waarom? De NAT van de router omzeilen is al te veel werk, tenzij je een “DMZ-zone” hebt.

1. Firewalls zijn redelijk nutteloos.

Tenzij je echt goed weet wat je aan 't doen bent, betekent die beveiligng niks. getuige daarvan de vele wormen op XP. Ettelijke Windows-firewalls kunnen vrij eenvoudig afgezet worden via het OS. Daar kan de maker van de firewall bitter weinig aan doen.

En het is niet omdat er aan een poort gemorreld wordt, dat dat een aanval is. Ik word ronduit ziek van de manier waarop vooral Windows-FW’s dat rapporteren. 4341 “aanvallen” kunnen evengoed 4341 keepalives van je provider zijn, of backlog van een P2P verbinding van de vorige gebruiker van je IP.

Wie echt iets met veiligheid wil doen, kijkt eens naar een IDS als “snort”. En aan serieus bijblijven in die materie.

En als gewone gebruiker zit je al redelijk safe achter NAT. Gewoon gezond boerenverstand (“Waar komt dit vandaan?” en “bestaat Sinterklaas?” is meestal voldoende…