Netwerkgroep + Delen met WIN.

Hee allemaal,

Ik heb een probleempje. Heb een iBook en Airport Express, aansluiten en voila… internet.
Geen probleem dus. Maar nu wil ik bestanden gaan delen met een Windows computer. Ik weet dat er al veel topics over zijn, maar kom er niet uit.

Ik krijg het maar niet voor elkaar om de computer in dezelfde werkgroep te vinden, kan zijn dat ik het verkeerd heb ingesteld! De werkgroep van de WIN comp. is “KANTOOR” . Als ik bijv. een printer wil delen ga ik naar systeemvoorkeuren - afdrukken en faxen - klik op het plusje voor toevoegen - selecteer windows afdrukken - selecteer de werkgroep " KANTOOR".
Maar nu zie ik alleen mijn eigen iBook in de lijst staan maar niet de WIN computer.

Ook in de map “Netwerk” komt de WIN comp. niet tevoorschijn.

Snappie… ikke niet.

Kunnen jullie verder helpen ???

Als je bij 'sharing' de optie windows delen aan zet, kun je dan wel via je finder naar je Windows machine gaan om zo bestanden van een gedeelde map te lezen? (Dit werkt als je een map op je windows pc gedeeld hebt)?

M.a.w. kun je uberhaupt je Windows machine vanaf je ibook op het netwerk zien? Kun je pingen naar je windows machine (in de terminal : ping IP_ADDRESS_WINDOWS_MACHINE)?

Werkt dit allemaal wel?

Nee dat gaat niet. Via netwerkhulpprogramma gepingt en krijg deze melding:

ping is gestart …

ping: cannot resolve ip_adress_windows_machine: Unknown host[size=9:9d075fb596][/size:9d075fb596]

Doe eens op je windowsbak :

Uitvoeren => cmd

ipconfig /renew

Dan naar dat ipadres vanop je mac :

[command] + K

en dan

smb://ipadreswindowsbak

Inderdaad ja hier zijn al (te) veel topics over…

Zit je met je ipnummers in de zelfde range ?

voorbeeld:
192.168.1.2 je windows bak
10.0.1.2 je mac.
Dit kun je niet zomaar connecten. Wil je dit wel connnecten, dan moet er een brug tussen :slight_smile:

Zorg dat beide computers in de zelfde ip range zitten.
Zit er geen dhcp server in je netwerk (deze geeft de pc’s een nummer) dan kun je het beste zelf ip adressen in kloppen.

[img:5f6f8774af]http://www.sylv.nl/osxforum1/airport2.pdf[/img:5f6f8774af]

Bedankt Chasnam......

Beetje late reactie… maar het werkte wel !!!
Geweldig, bedankt!!! :wink: