Netwerkinstellingen opruimen

Onlangs switchte ik van VPN provider. Nu blijk ik onder Systeemvoorkeuren/Netwerk een heleboel profielen te hebben van mijn oude VPN provider. Die wil ik weggooien - ik gebruik ze niet meer, maar er zit een slot op en het “-” teken is uitgegrijsd. Dat moet toch op een of andere manier kunnen?

Ik schat in: op slotje klikken, (beheerders-)wachtwoord invoeren en dan de profielen verwijderen…

@GoeieDag, dank voor je snelle respons. Heb ik gecheckt. Het “slotje” is niet een beheerder-slot maar het standaard icoon dat Apple gebruikt om een VPN-profiel mee aan te duiden. Je kunt er niet op klikken. Als ik op mijn Router-profiel (wifi) klik wordt het “-” teken actief, idem voor mijn huidige VPN provider. Maar alle profielen van mijn vorige VPN provider zijn uitgegrijsd. Ik vroeg me ook af hoe ik aan die lange lijst kom. Misschien maakt dat de oplossing makkelijker. Via hun website kon ik profielen importeren. Ik vermoed dus dat het een aantal instellingen (bestanden/lijst?) is die opgeslagen zijn op mijn mb pro.

Dit is een oplossing via terminal: https://discussions.apple.com/thread/3828655?tstart=0

@MacRory, dank, super!, hiermee is het heel erg gelukt. Ik moest wel 80x het commando in terminal invoeren: netwerkservice -removenetworkservice “naamvpnprovider- Land1”, Land2, Land3 etc etc. omdat ik zoveel verouderde profielen had en daarna mijn beheerderwachtwoord. Probeerde nog een wildcard/jokerteken te gebruiken maar kwam daar niet uit. Zou jij weten hoe je dan een wildcard in terminal kan gebruiken. Voor een volgende keer misschien?

Mooi dat het gelukt is. Normaal is het * de wildcard voor meerdere tekens en het ? voor 1 teken. In jouw geval vermoed ik Land* om ze allemaal te selecteren. Of het met dit commando werkt, durf ik niet te zeggen.