netwerkje aanleggen

Hello Ik heb een vraagje over een netwerk aanleggen ik weet eigenlijk amper hoe het moet en hoop hier op hulp :lol: (let niet op alle spelfoutu :) )

Nou hiet gaat ie: ik(wij) hebben 3 computers staan elk op een andere verdieping

een nieuwe imac 800 mhz superdrive (beneden verdieping)
een groene imac 400mhz (1e verd)
en een oude powermac (performa 5400/160) (2e verd)

Ik heb een basis adsl abbo van xs4all
modem is een speedtouch home.

wat is het slimst om te doen een router kopen en dan gewoon kabels gaan leggen door het huis of is airport en beter oplossing. Of is airport veel duurder dan gewoon een router (waar ik dus veel/lange kabels voor nodig heb)

Ook vraag ik me af of het niet veel (makkelijker en) goedkoper is om mijn adsl modem te tweaken. En als ik dat zo doen wat moet ik dan gebruiken om er meerder compus aan te hangen (in die modem zit maar 1 ingang)

Als iemand me een beetje kan helpen met hoe wat en waar stel ik dat erg op prijs.

(excuse ma if i said sumtin stupid)

De goedkoopste manier is om je Speedtouch modem te tweaken naar de Pro versie (=router; zie hiervoor www.bruring.com ) en om vervolgens een 10/100 ethernet hubje ergens op de kop tikken. Dan moet je een aantal meter cat-5 kabel kopen met klemmetjes en een tang om ze te bevetigen aan de kabel. Kosten bij elkaar ± ?75. Dan sluit je de modem aan op de in-port van de hub, en je compu's luit je verder aan op de out-poorten van de hub, en klaar is kees. Airport is natuurlijk VEEL makkelijker om aan te leggen, maar ook duurder. Komt ook nog bij dat de 8500 geen airport aansluiting heeft.

he bedankt voor je snelle antwoord dat lijkt me inderdaad wel een goede oplossing. Hoeveel duurder zou je eigenlijk met airport uitzijn? en zou dat geen problemen opleveren bij die wat oudere mac of maakt dat niks uit?

Een nieuw airport extreme basisstation kost zo 236 euro, dan heb je nog de netwerkkaartjes nodig. een extreme kaartje kost volgens mij 99 euro en een gewoon airport kaartje 79. Wanneer er in de performa geen airport kaart kan dan zou er een pci slot in moeten zitten waarin je een draadloze netwerkkaart stopt (802.11b) Ik heb daar geen ervaring mee maar kost minstens 100 euro. per saldo kost dta grapje je dus meer dan 500 euro, en dan werkt het bovendien niet op de 54 mBits omdat er in je netwerk ook 11 mBits kaartjes zitten. Ik ga er even vanuit dat in je nieuwste imac wel een extreme kaart gaat.

Ik ben nog maar een groentje op het gebied van draadloze netwerkjes maar het is mij enkele weken geleden toch maar gelukt de PIII en eMac in een extreme Airport netwerkje te frutten [happy, happy, joy, joy :D ] Nu wil ik eigenlijk ook de Beige G3 draadloos in dat netwerk. Voor de pc heb ik een Sitecom 54m kaartje aangeschaft, zou die niet ook werken in de G3? [of iedere andere Mac met pci slot dan ook?]

Je kunt de kosten van Airport in de hand houden door een 2e hands set aan te schaffen. De 2 iMacs die jij hebt kunnen allebei geen Airport Extreme aan, dus een 1e (Graphite) of 2e (Snow) generatie basestation zijn voldoende. Kijk bijvoorbeeld op tweedehandsmac.nl of Ebay.

In de Performa kun je een PCI kaart stoppen.
Daarmee kun je kiezen voor een bekabeld netwerk of draadloos.
Voor een bekabeld netwerk stop je een Ethernet kaart erin.
Voor draadloos heb je twee opties:
Een PCI airport kaart
Een USB kaart met een losse USB draadloze adapter.

De Performa is echter een oud beestje, dus ik weet niet of de draadloze opties echt gaan werken.
Dat is ook afhankelijk van de versie van MacOS die je daar op draait.

Overigens kun je ook je speedtouch niet tweaken en een officiele router kopen. Tegenwoordig kosten die dingen niet veel meer. Kijk maar op de [url=http://www.routershop.nl]routershop[/url]. Voordeel is dat je dan je garantie niet verspeelt en ik heb een beter gevoel bij een firewall van een echte router. Misschien is dat wel onterecht.... gevoel blijft.

[edit]Draadloos lijkt mij geen optie. Een Performa kan dat volgens mij nooit aan. Zelfs niet eens standaard ethernet. Zo’n kaartje heb je ook nodig. www.tweedehands.nl heeft ze vast wel.[/edit]

Een perfoma zou volgens mij best wel airport aan kunnen. Os 9.1 kan er nl. ook op. De 5400 heeft volgens mij alleen geen PCI sloten. En dan wordt het al een stuk moeilijker om draadloos te gaan... Je hoeft trouwens geen ethernet kaartje erin te gooien (wat je waarschijnlijk zelf ook wel weet..) want er zit standaard 10 mbit ethernet op. Je kan natuurlijk wel de iMac's draadloos gooien en de performa met een draadje... Succes

[quote:3fac21959c="2manydjs"]De 5400 heeft volgens mij alleen geen PCI sloten.[/quote:3fac21959c] en [quote:3fac21959c]Je hoeft trouwens geen ethernet kaartje erin te gooien (wat je waarschijnlijk zelf ook wel weet..) want er zit standaard 10 mbit ethernet op.[/quote:3fac21959c] Dit klopt niet. Volgens de documentatie van Apple heeft de Performa 5400 geen ingebouwd ethernet. Maar wel een PCI kaart. Daarop heb ik ook mijn eerste reactie gebaseerd.

Ik heb er zelf niet een, maar ik haal mijn info van apple-history.com: http://www.apple-history.com/frames/body.php?page=gallery&model=5400 Meestal een hele goede bron. Maar anders moet blah het even controleren.

Ik heb de handleiding van apple.com gedownload en daar staat idd in dat ie wel een pci slot heeft en geen ethernet. Misschien vershillende shipments? Heeft iemand een 5400 (behalve blah) om dit te controleren?

Ik heb het idee maar laten vallen van het draadloze netwerk en ben dus gewoon van plan om kabeltjus te gebruiken. Ik zat net bij bruring voor mijn modem en nou lijkt het wel of mijn modem te nieuw is hij zegt bij bruring ( http://www.bruring.net/alcapass.php ) dat de string onjuist is en bij http://security.sdsc.edu/self-help/alcatel/challenge.cgi zegt hij dat mijn modem te nieuw zou kunnen zijn. Weet iemand sinds wanneer de modems veranderd zijn zodat je ze niet meer kon tweaken? Ik krijg wel hetzelfde schermpje in mijn terminal als bij bruring: Version 3.2 etc. en ik heb mijn modem toch wel al een paar jaar. Naja dit is makkelijk op telossen door een router te kopen maar krijg ik dan wel dezelfde functie's zoals zonder pptp gui en meerdere compu's tegelijk op internet zonder snelheids verlies als een ander ook op het net zit? (ik neem aan van wel maar zeker weten doe ik het nie)