Netwerkje aanleggen

Wie kan mij helpen?

Via @Home kabelverbinding maak ik gebruik van het Internet. E.e.a. is rechtstreeks aangesloten op mijn G5. Mijn dochter wil met haar iMac (G3) ook gebruik gaan maken van die internet-verbinding. Hoe moet ik zoiets aanpakken. Vast hardstikke bedankt voor evt. tips e.d.

Groet

Evert Sonneveld :slight_smile:

Hoe is je modem aangeloten via ethernet of usb?

Via ethernet :)

Heb je een routertje nodig, d.i. om een klein netwerkje te maken.

configuratie:

ADSL -> modem -> router -> overige macs.

Ik heb een zgn router modem, d.i. een kaste waar het modem in zit en waar 4 ethernetpoorten op zitten.
Zo heb ik 4 mac in het net hangen die allemaal van dezelfde internetaansluiting gebruik maken (gelijktijdig).

Er zijn meerdere mogelijkheden. Je kunt in de G5 een tweede netwerkkaart zetten en dan via een crossover ethernetkabel de G3 daarmee verbinden. In de G5 zet je dan internet delen aan. Om met de G3 te kunnen internetten moet dan de G5 weo aanstaan. handiger is om een router te kopen. Je verbindt dan de G5 en de g3 beide met een ethernet kabeltje met de router en internetten maar. Wel moet je natuurlijk de router instellen. Maar daar vind je hier op het forum heel veel over.

Kun je een merk e/o type aanbevelen en wat kost zo'n geinje

Groet en vast bedankt voor de hulp

vert Sonneveld :slight_smile:

Even een xDLS/cable router aanschaffen met bv 4 hub poorten. Ik gebruik een router van Sitecom. Prima in te stellen met de browser op de mac. Sluit de computers aan op hub (poorten) en dan alleen nog even de computer instellen. Klaar is Kees ( of Evert :wink: )

Informeer eens bij je provider, die bieden meestal dit soort apparaten aan, welke dan het beste met je aansluiting werken.

Ik heb dit via zonnet (mijn provider) gekocht vorig jaar en betaalde hier toen iets van 140 euro voor, maar inmiddels zijn de prijzen alweer gezakt.

Allemaal hardstikke bedankt voor de hulp. Ik denk dat ik er verder wel uitkom. Aanvankelijk dacht ik dat e.e.a. gruwelijk ingewikkeld zou zijn. Nee dus : goede router kopen en instellen.

Nogmaals dank

Met meest hartelijke groet

Evert Sonneveld :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Volgens mij koop je ze al voor prijzen als € 49,00 ......gewoon bij de locale computer shops.

Mijn Alcatel Speedtouch deed het vanzelf

Ook een Belkin router geinstalleerd bij een vriend. Gewoon in pluggen en hij deed het.

Misschien toch een ideetje om dan meteen wireless te gaan? Airport kaartje à 75 eurrie in de iMac en een wireless routertje van bijv. [url=http://www.routershop.nl//]Linksys[/url] ertussen... je kan overigens ook voor een Airport basestation gaan, alleen zijn die wat prijziger. Ikzelf heb vorige week een tweedehands Airport gekocht voor 95 eurrie.

Zo kan je je iMac ook nog 's verplaatsen zonder met de kabelzooi te zitten :wink:

Ik heb ook een account bij @Home en gebruik hierbij een router van Draytek, de Vigor 2200 WE (de "W" staat voor wireless) en heeft daarnaast nog 4 extra ethernetpoorten als switchhub. M.a.w. ik kan hier draadloos mee werken en via de hub, bij mij de Mac's draadloos en de printer aan de hub zodat elke Mac 'aan de printer kan'.

Kijk eens op draytek.nl, en ze hebben ook een Nederlandstalig forum waar je net zoals dit forum met alle vragen terecht kunt.

Succes…

PS. deze router koste in mei 2003 nog zo’n 190 Euro incl. BTW (MailaMac).

Kzag dat de MediaMarkt voor iets van €29,- een Kobishi Router en twee netwerk PCI-kaartjes in de aanbieding heeft deze week. Lijkt me niet veel geld voor deze combi.