Netwerkje achter Chello

Ik moet een netwerkje opzetten achter een chello ethernetmodem. Het account is al actief. Ik heb er een kleine switch tussen zitten en op 1 computer (G3) draait het nu. Als ik op de tweede machine (9500 op 9.1) configureer via dhcp aanzet gebeurt er nix. Ook bij handmatige instellingen. Is dit een leuke truc vann chello?

Nee dat is geen truck van Chello, dat is hoe die modems nu eenmal werken. De modem's die Chello gebruikt werken als een bridge. Aan de ene kant zit dus de COAX aansluiting naar het Chello netwerk en aan de andere kant een UTP aansluiting die je met een netwerkkaart of router dient te verbinden. Die netwerkkaart kan je handmatig een IP geven, of zoals Chello het met de nieuwere modems verwacht, op DHCP zetten. Het aangesloten apparaat verkrijgt dan, via de bridge (het modem) een IP van 1 van de DHCP servers binnen het Chello netwerk. :)

Je zal dus OF een mac moeten hebben met 2 netwerkkaarten. In de ene kaart gaan dan de kabel vanaf het modem en in de andere kaart een kabel naar je switch (LAN). Op die mac stel je dan internet delen in. (Als je niet weet hoe dat moet, zoek dan ff op het forum, lopen al meerdere draadjes over)
Wat je ook kan doen is een hardware matige router er tussen hangen. (tussen het modem en je LAN). Zo’n router heb je al voor 30-40 eurie.

Ik zou zelf voor de laatste optie gaan. Die is het makkelijkst! :slight_smile:

Nou heeft die 9500 twee netwerk kaarten maar ik ga wel even een routertje uitzoeken dan zijn ze hier ook weer blij. Zijn er nog aanraderts?

Ik heb zelf een sitecom router als basis voor mn netwerkje thuis (drie/vier compu's). Die was een jaar geleden nog best duur nu ik erover nadenk, maar je zou nu niet meer dan €50 moeten betalen voor hetzelfde...

Ondertussen even gezocht bij prijsindex.net:
Een lijstje van routers

Leuk om te zien dat de router die ik vorig jaar kocht nu een derde of zelfs nog minder is van de prijs die ik er toen voor betaalde!! :cry:

Als ik zo door de tijd heen die berichten volg blijft het me verbazen hoe lastig Chello in bepaalde regio's lijkt te werken. Persoonlijk heb ik er geen enkel probleem mee gehad. Mijn router hangt direct aan het Chello modem. De DNS servers van Chello zijn in de router opgegeven en de computers in het netwerk gebruiken de router weer als DNS. De router zorgt middels DHCP ook voor de verdeling van IP nummers in het LAN.

Ik lees wel eens dat in bepaalde regio’s (Amsterdam?) Chello ook moeilijk doet over het aanknopen van andere apparaten, omdat het modem gefixed lijkt te zijn op één bepaald Mac address. Ook dit kun je met de meeste routers neppen. Een beetje router heeft een “clone mac address” optie om het Mac adres van de computer waarmee je de router insteld te clonen. Dat slikt het Chello modem 'm ook gewoon.

Wij hebben hier in Dordrecht ook Chello, en we delen internet probleemloos met Airport. Inderdaad geen mac-adres nodig. Het gemak van aansluiten en configureren (moest ik dat doen dan :wink: ) wordt hier mede mogelijk gemaakt door het geweldige produkt van Apple vermoed ik ....

vaak moet chello je IP adres van je router ressetten, kan dat t zijn??

Bij Chello is het modem gekoppeld aan het mac adres van het apparaat wat je als eerste eraan hangt, een router of een computer. Als je op de website van chello kijkt kun je zien hoe je dat kunt veranderen. De voorwaarde die ze stellen/stelden nl. 1 computer op 1 aansluiting is echt niet meer van deze tijd.

[quote:f3b9a586cd="jackgr"]Bij Chello is het modem gekoppeld aan het mac adres van het apparaat wat je als eerste eraan hangt, een router of een computer. Als je op de website van chello kijkt kun je zien hoe je dat kunt veranderen. De voorwaarde die ze stellen/stelden nl. 1 computer op 1 aansluiting is echt niet meer van deze tijd.[/quote:f3b9a586cd] Dat klopt niet helemaal. Het is namelijk zo, dat het modem ingestelt staat dat het het MAC adres verwacht van de 3Com netwerk kaart, die je bij het Chello pakket krijgt. Dit verschilt ook weer per regio, want bij mijn modem (Com21, te Harderwijk) is dat namelijk niet het geval. Hangt momenteel namelijk een Cisco 2500 router aan dus :P

Dus Chello gebruikt ook het mac-adres van het modem?

Want waarom zou je modeminstellingen willen veranderen: modem geeft een signaal af en of daar nu een computer, hub of Airport base-station staat om dat signaal op te vangen, zou niet uit hoeven te maken.

Tomaat: Ben je niet een beetje abuis?

De 3com kaart waar je het over hebt wordt lang niet in iedere pc ingebouwd, zeker tegenwoordig niet waarbij ethernet op het moederbord is ingebouwd.

[quote:5ca633bb1d="jackgr"]Tomaat: Ben je niet een beetje abuis?

De 3com kaart waar je het over hebt wordt lang niet in iedere pc ingebouwd, zeker tegenwoordig niet waarbij ethernet op het moederbord is ingebouwd.[/quote:5ca633bb1d]

Ja, die 3com kaart kon in ook niet plaatsen …
Toch jammer dat Chello de consument niet voldoende kan informeren over haar produkten en diensten.

Ik heb dit een keer bij de hand gehad. Er was eerst 1 pc op het modem aangesloten, dat mac adres was geregistreerd. Er moesten daarna 2 pc's op via een router, online bij chello kon ik dat veranderen, dwz het mac adres van de router registreren. Ik kneep 'm al een beetje, de reputatie van chello kennende, maar verdomd, het ging in 1 keer goed.

[quote:82507b2f41="jackgr"]Bij Chello is het modem gekoppeld aan het mac adres van het apparaat wat je als eerste eraan hangt, een router of een computer.[/quote:82507b2f41]

Dit schijnt dus een van die voorbeelden te zijn waarin Chello erg verschillend is per regio en wat voor veel verwarring kan zorgen bij het troubleshooten van problemen met deze aanbieder. Ik lees en hoor inderdaad heel van van dit soort berichten (over maar één apparaat aan kunnen sluiten) uit de regio AMSTERDAM. Zelf zit ik in de regio ROTTERDAM en daar is het totaal geen probleem wat je aan je modem knoopt. Ik had zelf voorheen Chello voor mijn Wintendo thuis en knoopte daar af en toe een laptop aan. Later werd dat een iMac en een iBook en weer later kwam er een router, allemaal probleemloos. Ik woon nu tijdelijk bij vrienden in huis die ook Chello hebben. Zelfde verhaal. Ze hadden zelf eerst een oude Windows 98 SE doos, later heb ik mijn Mac er op aangesloten en nu zit er ook weer een router tussen met daarachter Windows XP, Windows 98 SE, 2x Windows 2000 Server en een iBook. Allemaal zonder problemen whatsoever.

Wellicht dus handig om in het vervolg aan te geven in welke regio je woont wanneer je problemen hebt met Chello. :slight_smile:

Dit is een aardige:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=106836

Dank voor alle bijdragen/reacties. Ik had ze hier aangeraden om een adsl abo te nemen maar dat was hier in de regio niet mogelijk of duurder dan chello. Ik heb inderdaad gezien dat chello het macadres als referentie gebruikt. Erg rigide.

Ik heb hier in Arnhem ook chello en had een groot probleem met het internetten. Na de instalatie moest ik eerst testen of er signaal was. Maar naardat ik mijn powerbook had gebruikt wilde ik natuurlijk mijn Airport gebruiken. Zomaar de stekker in de airport drukken werkte niet. Na veel zoeken en het proberen te veranderen van mijn MAC adres kon ik niets anders doen dan de Helpdesk bellen. Ik had ZEER veel mazzel want de enige Apple gebruiker van de hele helpdesk kreeg ik toevallig aan de lijn. Hij zei dat chello maar een MAC adres toestaat omdat ik een abbonnement had voor EEN computer. Ik zou geen airport mogen gebruiken omdat die als een router werkt en chello zo niet kan controleren of je ook daadwerkelijk maar een computer hebt aangesloten. Bij hoge uitzondering wilde hij mijn MAC adres verandern in die van mijn aiport.

Gelukkig kan ik nu dus wel internetten via mijn aiport. :slight_smile:

[quote:9934910cc1="seroj"][...] Gelukkig kan ik nu dus wel internetten via mijn aiport. :)[/quote:9934910cc1] Dan zeg je toch gewoon dat het het MAC adres is van een pc :P Mochten ze zo slim zijn op te zoeken of dat MAC echt niet bij een router o.i.d. hoort, kun je het altijd nog spoofen in de Airport. Dus dat je je Airport gewoon het MAC adres geeft van een oude netwerk kaart die je nog ergens hebt liggen ofzow..maar zo slim zijn ze meestal niet bij Chello (of welke ISP helpdesk dan ook) :)

Geldt dat airport verhaal nu ook voor mijn routeroplossing of wordt er een onderscheid gemaakt tussen router en airport?

[quote:406f0dd753="stolichnaya"]Geldt dat airport verhaal nu ook voor mijn routeroplossing of wordt er een onderscheid gemaakt tussen router en airport?[/quote:406f0dd753] Airport is een router ;)