netwerkje met een switch

Een collega van mij wil graag een netwerkje aanleggen tussen en iMac Classic en een eMac. het wordt een bedraad netwerkje. Alleen de keuze voor de juiste oplossing is nog niet helemaal helder. Het geval wil namelijk dat het ethernetmodem 'beneden' staat en de beide Mac's ' boven' .

De eMac is nu verbonden via een lange UTP kabel met het modem beneden. De iMac is nog niet verbonden via ethernet. Ik dacht dat de meest eenvoudige oplossing was om de UTP-kabel, die nu naar de eMac loopt aan te sluiten op een switch en van daaruit 2 kabels naar de beide Macs door te trekken. Goedkoop en zo gepiept…maar gaat dit ook wel werken? en Hoe???

Als de modem routerfunctionaliteit heeft, dan gaat dit zeker werken. Heeft ie dat niet, dan zul je ipv die switch een router neer moeten zetten

Dat gaat werken. Alleen wel even opletten, want de lange kabel is nu waarschijnlijk een crossoverkabel en zal dus in de uplinkpoort van de switch moeten.

edit: ^^ geen rekening mee houden dat je ook een modem zonder router zou kunnen hebben ^^

Ik weet niet zeker of het modem router-functionaliteit heeft. Ik denk het niet, want het is geen multi-pc-modem. Er zit slechts 1 UTP uitgang op. Het is de CopperJet 816-2P, die geleverd wordt bij een Scarlet abonnement. Weet 1 van jullie of ik nu een router of een switch moet aanraden? En in geval van router, hoe dan verder?

update:
Inmiddels ben ik er achter dat op het type modem router-functionaliteit heeft. Echter ik stuit meteen op het probleem dat het standaard ip-adres van het modem niet werkt. Waarschijnlijk hebben de installateurs van Scarlet dit adres verandert. Iemand enig idee hoe het modem kan benaderen cq erachter kan komen wat het IP-adres van het modem is??

In sys-prefs staat overigens een IP-adres achter de term Router bij Netwerk - TCP/IP. Impliceert dat dat de router-functie al aan staat?

In het sys-prefs staat bij Router inderdaad het IP van de Copperjet.

tik het IP-adres van de Copperjet nu gewoon in in safari
kijk vervolgens onder het kopje LAN Status naar “Act as a Local DCHP server”
Als daar een Yes staat, werkt de router al.

Hier wat over het modem
http://www.demon.nl/support/dslexpress/copperjet816.html
ftp://ftp.allieddata.nl/public/Product_Info/SupportSite/xDSL.htm

Stef,

Ik heb geprobeerd het IP-adres bij sys-prefs - netwerk - router aan de praat te krijgen in de adres-balk van Safari, maar ik kreeg geen toegang tot het modem, evenmin via het standaard-ip adres van het modem. Kan dat iets te maken hebben met die lange crossoverkabel of heeft Scarlet iets geblokkeerd???

Krijg je helemaal geen verbinding, of heb je geen password? Probeer het eens zonder firewall aan. Heb je het programma netwerkhulpprogramma (Hulp-programma's) al gebruikt? pak daar gewoon de ping eens, en ping er op los. Via traceroute kun je ook het ip adres van het modem achterhalen. trace naar een internetadres, bv macosx.nl. Als je router aan staat, zal deze ook in de trace tabel voorkomen

Cross-cable zou niets uit mogen maken

Wat is het IP van de Mac?
als dit niet begint met iets 213 of een andere ip in het domein van scarlet, heb je thuis ook je router aan staan.

Momenteel zit ik niet meer achter de Mac met het probleem. Ik kreeg in ieder geval geen verbinding met het modem (om een password is dus niet gevraagd, de IP's gaven gewoon een foutmelding in Safari van onvindbaarheid). Ik heb nog niet gepingd of traceroute gebryuikt en zou ook moeten uitzoeken hoe dat werkt.

De vraag blijft echter. Moet ik op grond van de huidige informatie kiezen voor een switch of voor een router?

Je modem heeft routerfunctionaliteit, dus een router lijkt mij overbodig. Een simpele 5-poorts switch voor een tientje is voldoende. Geen gezeur met cross / straight kabels, dat werkt allemaal automatisch.

[quote:66b147fc31="st€f"]Geen gezeur met cross / straight kabels, dat werkt allemaal automatisch.[/quote:66b147fc31]

Onzin. Daarvoor moet je toch echt autosensing hebben op je switch. En dat komt vooral voor op goedkope prut-switches, hoewel de betere switches er ook steeds vaker mee uitgerust worden. Maar je kan er zeker niet prat van uitgaan dat het zomaar werkt.

klopt. Een goedkope pruts-switch is toch voldoende?

Totdat je onverklaarbare problemen gaat krijgen en je zit te balen dat je niet toch maar iets beters had gekocht.

OK Jongens. Mijn collega geeft graag iets meer uit en zag [url=http://www.machouse.nl/index_acw.tpl?groep=700-40&sku=3130&cat=700&show=detail]deze switch[/url] bij machouse. Is dat een goeie of hebben jullie andere tips rond de 30 a 40 euro???

[url=http://tweakers.net/pricewatch/32030]deze[/url] voor ongeveer 35 euro inclusief verzendkosten. Linksys maakt goed spul. Is een dochteronderneming van Cisco, die professionele spullen maakt.

Verstandig om niet voor het goedkoopste van het goedkoopste te gaan, goedkoop is duurkoop.