Netwerkkabels niet gelabeld na verbouwing

In mijn pas verbouwde huis zijn netwerkkabels gelegd naar bijna alle kamers. Die kabels komen uit in de kelder zodat ik daar een netwerkje kan opstellen. Nu heeft de aannemer die kabels op geen enkele manier gelabeld en is het op het eerste zicht onmogelijk te zien welke kabel naar welke ruimte gaat. Heeft iemand een idee hoe dat gemakkelijk nagegaan kan worden? Kan dat met iets van software of bestaan daar toestelletjes voor?

https://www.bol.com/nl/p/rj45-rj11-kabel-tester-test-je-utp-kabels-gemakkelijk-snel-rebl/9200000065549116/?Referrer=ADVNLGOO002013-G-21018519524-S-207957891404-9200000065549116

Oh en BTW: dat is niet mijn referral link: simpelweg de eerste link die ik zag in Google gecopypaste.

Bedankt! Ik hoopte meer op iets dat me niets zou kosten (dit is iets wat ik maar een keer zal moeten doen), maar als ik niets anders vind, kan zo’n kabeltester vast nuttig zijn.

Sluit een laptop aan in de kamer, trek alle kabels los in de kelder en plug ze er een voor in. Zodra je netwerk hebt weet je dat je goed zit!

@ Patrick: ja, die techniek zal het waarschijnlijk worden. Bedankt voor het meedenken!

Zitten er al stekkers aan? Anders gewoon 2 draden aan elkaar knopen en met een ohmmeter kijken welke verbinding heeft.

[quote=Milez url=http://www.onemorething.nl/community/topic/netwerkkabels-niet-gelabeld-na-verbouwing/#post-3004562 time=1476783794]… Ik hoopte meer op iets dat me niets zou kosten [/quote]Dat blijkt wel doordat je de kabels door een schijnbaar onkundige hebt laten trekken. Maar ik weet uit ervaring hoe een verbouwing uit de klauwen kan lopen (ik had een -eigenlijk gepensioneerde- elektricien die prat ging op zijn veertig jaar ervaring, maar niet begreep dat je UTP niet kunt doorlussen alsof het elektriciteitsdraden zijn. Met als gevolg dat een aantal buizen te nauw is).

Als je in de kelder alle kabels in een switch prikt, is er eigenlijk ook niet echt een noodzaak om te weten welke kabel waarheen gaat. Dat regelt de switch. Tenzij je ze netjes op een bepaalde volgorde in een patchpanel wilt hebben en daar zijn wel genoeg redenen voor*.

Zijn alle kabels al aan beide uiteinden aan een RJ45-stekker of een Wall Jack gemonteerd? In dat geval zal de oplossing van Patrick S alleen werken wanneer van alle kabels alle 8 aders goed gemonteerd zijn. Om dat te controleren kom je inderdaad niet om een kabeltester heen, ik heb het met zo’n simpel dingetje als Pietje13 noemt prima gered, totdat een contact bij de batterij afbrak en gesoldeerd moe(s)t worden.

Komt er in de kelder een kluwen spaghetti uit de muur, dan zul je inderdaad zoals Humain tipt tijdrovend moeten gaan puzzelen. Dan heb je naast een kabeltester ook een LSA-tang/punchtool nodig om de individuele aders in een wall jack of patchpanel te duwen. Lees je dan wel even in, want voor die 8 aders zijn er twee volgordes (T-568A en T-568B) gangbaar en het maakt niet uit welke je kiest, als je maar consequent erin bent.

*Zo ging bij mij de 48poort 10/100-switch stuk en omdat ik het ook maar van een vertalersbudget moet doen, is die vervangen door een goedkope 8poort gigabitswitch, waar alleen de kabels die echt gebruikt worden op zijn aangesloten. Er heeft even een 48poort gigabitswitch in gehangen, maar die overstemde zowat de stofzuiger…

@ Brombeer: bedankt voor de tips, collega-vertaler! In de kamers moet op de kabels een stopcontact gemonteerd worden en in de kelder een stekker. Op dit moment hangt er aan beide zijden nog niets aan. Ik ben me inderdaad een beetje aan het inlezen over de aansluiting van stopcontact en stekker want dat heb ik nog nooit gedaan en lijkt me iets ingewikkelder dan een stopcontact voor elektriciteit.

Het klopt inderdaad dat het eigenlijk niet zo belangrijk is te weten welke kabel waarheen gaat als ze allemaal in een switch uitkomen. Alleen zullen er twee aangesloten worden op de tv-modem, en die moet ik dus sowieso uit de hoop kunnen halen.

Kijk in elk geval eens wat er aan tekst staat op de kabels die uit de muren hangen. CAT6-kabels hebben dikkere aders dan CAT5, en bijgevolg krijg je die aders dan ook niet in een CAT5 RJ45-stekker geperst of op een CAT5 RJ45-wanddoos geprikt.

Zit die RJ45-stekker er eenmaal op, dan kun je die gelukkig wel in een willekeurige RJ45-doos prikken; de hele keten werkt dan volgens de kwalificatie van het minste element.

Mijn ervaring is dat je de aders makkelijker met een LSA-tang achterop een vrouwtje (wanddoos of patchpanel) prikt dan met een krimptang achterin een mannetje (doorzichtige stekker) steekt. Tip: neem een kussentje voor je knieën mee.
Voor het wandcontactdozenverhaal heb ik indertijd een serie van Busch-Jaeger gekozen, die ook veel in ziekenhuizen wordt gebruikt en een enorm scala aan stekkermogelijkheden biedt.

Je kunt toch met behulp van een een batterijtje/accu aan de ene kant, en een (zaklamp/fiets) gloeilampje, een belletje of een spanningsmetertje, gekoppeld aan bv blauw en oranje, snel uitvinden welke kabel waar naar toe gaat?!
Ook al maakt het voor een router/switch verder niet uit, het is toch wel prettig te weten welke kabel waar naar toe gaat, vind ik zelf.

Meest praktisch: gewoon alles afmonteren en aansluiten, vind je vanzelf eat wat is

[quote=GoeieDag url=http://www.onemorething.nl/community/topic/netwerkkabels-niet-gelabeld-na-verbouwing/#post-3004639 time=1476794504]Je kunt toch met behulp van een een batterijtje/accu aan de ene kant, en een (zaklamp/fiets) gloeilampje, een belletje of een spanningsmetertje, gekoppeld aan bv blauw en oranje, snel uitvinden welke kabel waar naar toe gaat?!
Ook al maakt het voor een router/switch verder niet uit, het is toch wel prettig te weten welke kabel waar naar toe gaat, vind ik zelf.[/quote]

Die oplossing wou ik ook al voorstellen. Ik was eens “de tel kwijt” van de kabels bij het monteren van een hotelschakelaar. Heb toen op dezelfde manier een (auto)accu gebruikt die ik toevallig in huis had) en een (schroevendraaier) spanningsmeter.

Ik weet nog goed dat ik er zo’n 8 had hangen voordat de stekkers er op gingen. Toen hebben we er een ledje op blauw+blauwwit aan elk einde gedaan en prik aan het andere eind van zo’n 5 volt platte batterij. Ledje branden is roepen in welke kamer ik zat en vervolgens een label in de meterkast aan die kabel door knechtje.

Inmiddels is alles draadloos.

Zeker als je alles nog zelf moet gaan afmonteren valt het zéér aan te raden om een dergelijke kabeltester te gebruiken. Dat is namelijk de meeste eenvoudige manier om te testen of jouw montage werkzaamheden goed zijn gegaan.
Diverse uitvoeringen: https://netwerkproducten.com/webshop/test-gereedschap-c-67.html

In de vertrekken kun je inderdaad e.e.a. eenvoudig afmonteren op wandcontactdozen. In de meterkast kún je ervoor kiezen om te gaan voor RJ45- stekkers. Zorg dat je dan wél de goede hebt…er is verschil tussen solid (elke ader bestaat uit 1 stuk koperdraad) en de stranded (elke ader bestaat uit vele losse vezels koperdraad) kabels en die vergen elk een specifieke connector.

kijk hier voor de diverse mogelijkheden:
https://netwerkproducten.com/webshop/rj45-connector-c-19.html

Brombeer gaf al heel veel nuttige info en ik ben erg benieuwd wat er op de zijkant van de netwerkkabels staat gedrukt…

Als je het netter wilt afmonteren valt te overwegen om in de meterkast/kelder gebruik te maken van een patchpaneel…
de kun je met eenzelfde LSA punchtool afmonteren.
Voorbeelden vind je hier: https://netwerkproducten.com/webshop/desktop-c-386.html

Vervolgens kun je met wat korte kant en klare patchkabels de poorten verbinden met je switch of router.

Overigens heb ik geen enkel belang in de genoemde site. Wel vind ik het zelf fijn dat er veel heldere uitleg bij staat.

Nogmaals dank iedereen voor het meedenken!

De netwerkkabels zijn CAT5e. Intussen heb ik een patchpaneel (ook CAT5e) besteld dat morgen zou moeten toekomen. Dit weekend hoop ik tijd te vinden om in de kamers de stopcontacten en in de kelder het patchpaneel te installeren. Ik heb ook een kabeltester en een punchtool gekocht en hopelijk lukt daarmee alles.

Even een kleine update voor wie graag wil weten hoe het is afgelopen: het patchpaneel is geïnstalleerd, alle poorten ervan en 4 van de stopcontacten zijn aangesloten en geïdentificeerd. Ik heb de B-volgorde gekozen en aangehouden. De kabeltester was erg handig, en toonde bijvoorbeeld dat bij een van de kabels draadje 6 niet goed zat. De andere 4 kabels komen binnenkort aan de beurt.

Zul je zien, heb je er net handigheid in gekregen, ben je klaar!

@ Brombeer: ik dacht precies hetzelfde!

Goed bezig Milez!