Netwerkprinters - via AppleTalk of TCP/IP

N.a.v. diverse andere vragen binnen dit forum heb ik specifiek gezocht naar 'printer' bij onderwerpen, maar vond niets wat specifiek te maken had met de configuratie via AppleTalk en met name TCP/IP. Daarom zou ik vooral graag weten hoe je een printer kan configureren middels TCP/IP, en waarom dat bij de ene wel kan en de andere niet via ethernet. Ik heb inmiddels zelf wel e.e.a. bekeken bij netwerk onder systeemvoorkeuren en onder PrintCenter maar enkele schermen zeggen mij eigenlijk niets en dan wordt configureren er niet eenvoudiger op. Daarnaast zou een apart forum over netwerk(en) wel wenselijk zijn.

Onderstaande quotes komen uit een andere topic:

[quote:post_uid0]Bert:
Maar hoe zit dat dan met printers, m.a.w. hoe kom ik aan het IP-nummer van de printer in een TCP/IP-netwerk of waar kan ik een printer 'n IP-nummer toekennen?[/quote:post_uid0]

[quote:post_uid0]iGor:
Mijn printer (officejet G85) kan ik zelf een ip geven en subnet instellen. Maar dit kan helaas niet bij elke printer. Miischien andere driver proberen die geen gebruik maakt van appletalk. Als de printer ook op een windows-netwerk kan printer zou je hem via TCP/Ip moeten kunnen configureren…[/quote:post_uid0]

Goed idee Bert...

Ook ik zou graag verlost zijn van het voortdurend verwisselen van kabels en het printen via 1 mac mogelijk te maken…

Willem

Mijn printer kan ik via een programmatje van HP dat alleen nog maar onder classic werkt mijn netwerk-instellingen van de printer veranderen. De instellingen zullen altijd veranderd moeten worden met software van de fabrikant. Je kunt ook van een oude mac een server maken en daar een printserver op laten draaien onder linux.

[quote:post_uid0="Igor"]Mijn printer kan ik via een programmatje van HP dat alleen nog maar onder classic werkt mijn netwerk-instellingen van de printer veranderen. De instellingen zullen altijd veranderd moeten worden met software van de fabrikant. Je kunt ook van een oude mac een server maken en daar een printserver op laten draaien onder linux.[/quote:post_uid0] Klopt had ik voor Classic vroeger ook want ik heb altijd al HP laserprinters gehad maar er zou zoiets toch ook voor OSX moeten zijn.

Heb ooit overwogen om Linux op een oude Mac te installeren want ik heb nog enkele oude 'over' en zou daarnaast nog een softrouter onder Linux kunnen installeren/aktiveren zodat de machine iets functioneler wordt.
Dit laatste kost wel e.e.a. aan uitzoekwerk dus moet nog 'even' wachten maar is wel een goede optie en heb altijd wel iets met Linux willen doen.

Wat je moet doen is , je mac zelf een IP nummer geven bv 10.0.0.1 (dit wordt niet door gerouteerd naar het internet) subnetmask 255.0.0.0 , Je stelt handmatige (dmv de menu toetsen) op je netwerk printer ook een ip adres in bv. 10.0.0.2  subnetmask 255.0.0.0 schakel appletalk en ander protocole uit op de printer. Koppel je mac via de ethernet kaart en UTP crossover kabel  aan de printer. Start je printer center voeg een printer toe kies LPR-printers via IP, geeft het adres op van je printer 10.0.0.2 , en kies als laatste het printermodel uit het lijstje.  Op deze manier gebruik je enkel IP op je netwerkje.  En moet je zo kunnen printen.

[quote:post_uid0="Guest"]Start je printer center voeg een printer toe kies LPR-printers via IP...[/quote:post_uid0] Ik had wel verwacht dat het bij LPR-printers moest zijn gezien de instelmogelijkheden, maar kon de verdere procedure niet. Ik zal e.e.a. verder uitzoeken en toepassen, je hoort wel hoe het verlopen is.

Alvast bedankt :slight_smile: