netwerkprobleem

Ik ben sinds donderdag in het bezit van mijn eerste Mac, Powerbook G4 17". GEWELDIG en nu al overtuigt gebruiker voor de rest van mijn leven.

Toch een probleem, ik krijg mijn mac niet op het netwerk van het bedrijf. We gebruiken daar een windows exchange 2000 server. Verbinding gaat via de ethernetkaart, ik heb internet, mijn mac is zichtbaar voor de systeembeheerder maar daar houd het wel zo’n beetje mee op. Heeft er iemand ervaring met het inloggen, aanmelden of hoe dat ook heet? De server geeft aan dat alleen poort 5000 open staat op de mac en verder niets. Volgens gebruikers van mac staan bij mij alle instellingen goed.

Een heel verhaal maar graag jullie reacties, tips of suggesties. Ik weet dat het moet kunnen maar nu nog hoe?

thanks, Corné

Zet in de systeemvoorkeuren / delen je firewall eens uit. Als het nu wel lukt kun je de firewall goed tunen dat ie wel de juiste poort doorlaat.

[quote:da4a4ee0ec="Ward"]Zet in de systeemvoorkeuren / delen je firewall eens uit. Als het nu wel lukt kun je de firewall goed tunen dat ie wel de juiste poort doorlaat.[/quote:da4a4ee0ec]

In hetzelfde gedeelte kun je ook windows deling aanzetten. Als dat niet aan staat lukt het waarschijnlijk sowieso niet.

Welkom op het forum trouwens en veel plezier met je PowerBook :slight_smile:

is beiden al gedaan en dat was de oplossing niet. Hij heeft een aantal keer een inlogscherm gegeven maar dat was op een gegeven moment ook weg. Ik zie in mijn map netwerk wel de computers staan die online zijn maar ik kom er niet in. Nog meer tips?

bedankt voor je welkom, heb al veel gehad aan het forum tijdens de kennismaking met de mac.

Als je command-i doet op je schijficoon kun je kijken hoe je hoe je bevoegdheden ingesteld staan. Wellicht heb je daar iets aan...

en anders met schijfhulpprogramma je permissies opnieuw herstellen?

[quote:a57574427e="Kyokushinkai"]In hetzelfde gedeelte kun je ook windows deling aanzetten. Als dat niet aan staat lukt het waarschijnlijk sowieso niet.[/quote:a57574427e]

Ehm, het ging over aanmelden op een Exchange server. Niks van delen nodig, lekker uit laten staan.

Verder ben ik niet echt bekend met Exchange, wat doet het allemaal precies? Ik geloof namelijk dat het vooral een mail- en agenda-oplossing is. En ik weet zeker dat er een webbased-versie is om in ieder geval je mail te checken en je agenda te bekijken. Vraag eens aan de systeembeheerder of je ook webbased kan inloggen? Dat kan namelijk gewoon met Safari.

@hieronder: excusez, verbeterd :wink:

Ook schiet me nu te binnen dat je gewoon even wat info aan je systeembeheerder moet vragen. Welk protocol gebruikt de mailserver van Exchange? Als dat POP of IMAP is kan je dat gewoon met Mail.app gebruiken. De agenda is dan nog de enige functie die je met de webversie zal moeten gebruiken.

Dat schreef ik niet maar dat maakt niet uit :wink:

Wellicht heeft het dan iets met je voorkeuren in Exchange te maken? Dat je kunt zoeken naar een server? Of jezelf aanmelden?

ga eerst naar Adreslijsttoegang in je hulpprogramma's. eerst slotje openen daarna SMB/CIFS openen en Werkgroep selecteren. (en evt. Wins-server) Systeembeheer weet de informatie. Met deze instellingen zit je in de juiste werkgroep/domein. En voor de mail incl. Adresboek en calenders als je deze moet gebruiken dan moet je microsoft enthourage gebruiken zie deze site http://www.microsoft.com/mac/products/entourage2004/entourage2004.aspx?pid=exup2004 heb je geen gezamelijke adresboek en gebruik je geen calender dan kan je het ook met mail goed uit de voeten. De instellingen kan je opvragen bij je systeemheerder. Vraag wel naar de server z'n ip adres die zou ik namelijk meer gebruiken dan dan zijn dns naam. i.v.m. bereikbaarheid. kijk ook even of je via safari je mailserver kan benaderen http://ipadres/exchangeserver gewoon inloggen met je inlognaam en wachtwoord en je kan je mail lezen. Als je dit kan dan kan je 9 van de 10 gevallen ook een client gebruiken.

ik hoop je voldoende geinformeerd te hebben en succes.

ps. de meest instellingen moeten op de exchange server gedaan worden. Kijk voor meer info bij http://www.microsoft.com/mac/support.aspx?pid=exchange

thanks, ga ik morgen eens proberen. Ik had het probleem niet helemaal duidelijk omschreven denk ik. We hebben een aantal mappen en documenten op een server staat, windows 2000, daarin passen we steeds zaken aan. Hij kan daar geen verbinding mee maken terwijl ik wel de computers kan zien, de server ziet mij ook maar zonder naam.

Daarnaast, maar daar ga ik je tip eens voor gebruiken loopt de mail via de exchange server. Wanneer ik daarbij kan komt het met de afspraken ook voor elkaar omdat deze vaak in mails worden aagegeven. We hebben geen centrale agenda, De blijft lokaal, dus wanneer ik ze doorkrijg zet ik ze in enthourage.