Netwerkproblemen bij Apple ik ben er nu wel een beetje klaar mee

[quote=T-sec url=http://www.onemorething.nl/community/topic/netwerkproblemen-bij-apple-ik-ben-er-nu-wel-een-beetje-klaar-mee/page/2/#post-2963162 time=1462875372]opstelling Ziggo (Thomson) modem -> Airport TM (bridge) -> Airport Extress.
[/quote]

de ideale opstelling om het modem in bridge te zetten en de 1e Airport als router te gebruiken.

Als je het Ziggo modem in bridge laat zetten verlies je dus de wifi spots!
Maar als je het zo laat staan, verlies je steeds je wifi. Keuzes…

Fred, dat was ook mijn idee, alleen kom ik dan netwerkpoorten te kort.
En ja, ik ga binnenkort dan wel een switch halen… Mijn luiheid.
Iemand nog een tip voor een goede gigabit switch tot ca. 8 poorten?

@ T-sec,

Dit is een prima switch : http://tweakers.net/pricewatch/386107/tp-link-tl-sg108e.html

kost gemiddeld zo’n 40 Euro bij de bekende webshops…

Is een 8 poort unmanaged gigabit switch, in stevige behuizing…

Zag ik ook voorbij komen, dus maar eens langs de winkel.
Zodra de nieuwe opstelling een feit is en mijn Ziggo/Thomson staat in bridge modus kom ik terug met een review.

bij Netgear hebben ze ook wel zoiets:

http://tweakers.net/pricewatch/89179/netgear-prosafe-gs105.html
http://tweakers.net/pricewatch/74469/netgear-prosafe-gs108.html

Het is de TP-Link geworden en draait nu via LAN op mijn Macbook.

Echter staan mijn beiden Airport TM en Express geel te knipperen omdat ze geen DNS-server hebben.
Ik heb beiden Airports al een reset gegeven en uit/aan gezet, maar de DNS melding blijft terug komen.

Wie kan mij even opweg helpen?

staat je ziggo-modem nu in bridge ??
het resetten van de Airports is niet voldoende, je moet ze daarna ook weer instellen :slight_smile:
en dat hangt weer af van het modem :slight_smile:

Ziggo Thomson modem in bridge inderdaad en Airports een reset gegeven.
Normaal stelde ik alleen “Bridge” modus in op de Airports.
Welke instellingen moeten in ingeven op de Airports, of is er een tutorial?

begin met één Airport, die met een kabel op het modem aangesloten is.
stel deze eerste Airport in op: Maak netwerk aan èn DHCP +NAT.
dus in dit geval beslist geen bridge instellen.

stel dit eerst es in en controleer of dat goed werkt.
dan maak ik een volgende post voor de 2e Airport.

de 2e Airport - ook met een kabel aangesloten - moet als volgt ingesteld worden:

Maak netwerk aan èn bridge mode

als dit goed werkt kun je gaan kijken naar 2,4 en 5 GHz wifi.

Situatie is [Ziggo modem/router BRIDGE] → [TP-Link switch] →
[Sw Port 1] Ziggo modem IN
[Sw Port 2] Airport Time Capsule
[Sw Port 3] Airport Extreme

Beiden Airports een reset gegeven en begonnen met Airport Time Capsule.
Airport Time Capsule heeft nu een nieuwe naam, WiFi via WPA2 en Netwerk via DHCP en NAT.

je moet niet via een switch gaan werken, vanuit de modem dit is fout !

Er moet een directe kabel gelegd worden van de ziggo modem naar de internet WAN poort Airport Time Capsule (welke DHCP en NAT beheert)

vanaf de Airport Time capsule kan je vanuit lan poort 1 doorprikken naar de switch…

zie hier een voorbeeld,

de internet WAN poort heeft meestal een kringetje van bolletjes eromheen staan als teken, is ook vaak de onderste poort :

https://discussions.apple.com/sbsstatic/migration-images/121/12154173-1.png

[quote=T-sec url=http://www.onemorething.nl/community/topic/netwerkproblemen-bij-apple-ik-ben-er-nu-wel-een-beetje-klaar-mee/page/2/#post-2963818 time=1462993573]Situatie is [Ziggo modem/router BRIDGE] → [TP-Link switch] →
[Sw Port 1] Ziggo modem IN
[Sw Port 2] Airport Time Capsule
[Sw Port 3] Airport Extreme

dit gaat nooit werken :slight_smile:
het moet zijn:
[Ziggo modem/router BRIDGE] → Airport Time Capsule (maak netwerk aan + DHCP + NAT)
de kabel vanaf het modem moet aangesloten worden op de WAN-poort van de TC.

Airport TC (lan-poort) → [TP-Link switch]
de Airport AE kan aangesloten worden op op een vrije lan-poort van de Airport TC, maar evengoed op een poort van de TP-Link

anders gezegd, als een modem in bridge staat, dan moet meteen daar achter een router geplaatst worden.
achter die router kun je verder je eigen netwerk afwerken.

Op dat soort momenten voel ik mij zo dom… Helemaal geen router in het netwerk, alleen een switch. Maar goed…
Ik heb inmiddels zowel via de TP-Link Switch LAN als WiFi internet en de Airport Express is gecloned aan de TM.
Ik kreeg binnen Airport Configuratie programma bij klikken op [Wijzigen] alleen nog ineens de melding dat IP adres 10.0.x.x. al door een ander apparaat in gebruik zou zijn. Ik accepteerde deze melding en deze melding kwam vervolgens nog 1 keer terug, maar erna niet meer. Moet mogelijk nog iets instellen in het Netwerk Menu van de Airport Time Capsule?

de TC heeft ongetwijfeld het ip-adres 10.0.1.1
de dhcp-server van de TC begint bij 10.0.1.2. hier zou ik 10.0.1.10 van maken.
dan heb je de adressen 10.0.1.2 - 10.0.1.9 over voor apparaten die je beter een vast adres kunt geven.
de 1e die hier voor in aanmerking komt is de Airport AEx. geef deze 10.0.1.2
submask: 255.255.255.0 - Routeradres èn DNS-server: 10.0.1.1

TC heeft inderdaad 10.0.1.1
Airport Express heeft 10.0.1.3

Fred, eerst even mijn dank voor je hulp zo ver, dat mag wel even gezegd…

Jij geeft in je laatste afbeelding de Tab “Internet” met IPv4 adres blauw gearceerd.
Ik ben een redelijke leek op netwerk niveau, mocht je het nog niet zijn opgevallen.
Waar stel ik de DHCP-server van de TC in op 10.0.1.10 i.p.v. de 10.0.1.1 ?
En mogelijk een domme vraag: als het nu allemaal lijkt te werken, waarom dat wijzigen?

de blauwe kleur van dat ip-adres, dat komt omdat juist dat veld geactiveerd was.
je hebt een ip-adres conflict gehad en dat zou je nogmaals kunnen krijgen.
maar je kunt het ook gewoon afwachten.
vandaar m’n advies om de Airport AEx een vast adres te geven èn om de dhcp-server anders in te stellen.
dat doe je via Netwerk - Netwerkopties.

Ja, ik denk hem te snappen, was even in de war met jouw afwijkende hogere IP adressen.

Dus ik wijzig het bereik [van 10.0.1.2 tot .200] in [10.0.1.10 tot .200]
Wijzig ik dan in de Tab “Internet” de verbinding van DHCP naar Statisch?
En dan vervolgens AE gegevens invullen met IPv4 adres 10.0.1.2, subnetmask, etc?

Deze instellingen doe ik in het menu van de TC en blijft deze dan via 10.0.1.1 werken?
Met andere woorden: de aanpassingen voor de AE zijn niet van invloed op de TC?

lokale netwerken hebben vaak een adres in 192.168.x.x (dat heb ik dus)
maar 10.x.x.x mag ook en dat heb jij :slight_smile:
als je het bereik [van 10.0.1.2 tot .200] in [10.0.1.10 tot .200] wijzigt, dan moet je verder niks veranderen.
dus geen dhcp naar statisch o.i.d.

inderdaad.
de TC is de router achter jouw modem en deze krijgt automatisch 10.0.1.1 en dat moet zo blijven.

dit gaat over de instelling van de Airport AEx
als je daar een vast adres gaat invullen, dan moet je inderdaad van dhcp naar statisch.

tip: bewaar de instellingen van de TC en de AEx, door deze te exporteren :slight_smile: