Netwerkproblemen

Heey, Ik heb 2 mac's en een pc. Nu "ziet" er niemand niemand. Ook de mac's onderling niet. Wat ik zou willen is bestanden delen op de 2 mac's en de pc. Ook zou ik graag printen van mijn mac's via mijn pc. Mijn macmini en powerbook hebben beiden macosx10.3.8 en mijn pc draait windows2000pro. De printer is een hp psc1200 die via usb aan mijn windows hangt (staat gedeeld!). Beide mac's en de pc kunnen tegelijk op internet maar toch zien ze elkaar niet. Hieronder even de opstelling. [img:0b1acbf2a7]http://users.pandora.be/iSander/server/dump/macosx.nl/network.png[/img:0b1acbf2a7] Als ik dan in de finder bij netwerk ga zie ik helemaal niks. Tenzij 'server' maar als ik die open zie ik enkel mijn eigen lokale mac. Weet er iemand raad zodat ik van gelijk welke mac op alle drie te computers kan en kan printen van gelijk welke mac?

Hartelijk dank en groeten,
iSandee

Goedenavond,

het is belangrijk dat je pc en je macs in dezelfde ¨ip-range¨ zitten… Zou je misschien de IP adressen van de pc en de macs in het netwerk kunnen achterhalen? Dan kan ik misschien verder helpen…

Succes,

Nick

Enkel het laatste octet is verschillend. De eerste drie octetten zijn gelijk.

windows pc: aaa.bbb.ccc.xxx
mac mini: aaa.bbb.ccc.yyy

het is ook belangrijk dat je je filesharing aan zet, kijk eens bij systeemvoorkeuren of in de categorie "delen" bestanddeling en extern inloggen aangevinkt zijn, als je eer windohoos systeem erbij wilt gaan gebruiken moet je windows-deling ook even aanvinken. bij mij werkt het allemaal op deze manier en ik heb het ongeveer het zelfde aangesloten zitten als jij in je plaatje aangaf en ik heb niks geen ip-adressen of wat dan ook in gevuld, staat allemaal op automatisch, is alleen wel belangrijk dat je alles tegelijk reset, dus router, switch, computers, alles, zelfs je internetmodem. als het dan nog niet werkt dan weet ik het ook niet meer.

succes ermee

Ik had en heb windowsdelin, extern inloggen en bestandendeling aanstaat op beide mac's.

Om te beginnen zou ik de setup eerst wat simpeler maken.

Hang alle computers eens bedraad aan de switch en de switch naar de router. Zorg dat alles via DHCP een IP adres krijgt. Check dan of alles goed werkt. Werkt het ga dan een voor een de computers zo aansluiten als je ze hebben wilt. Zo hoef je maar een probleem per keer te tekkelen.

Op dit moment heb je een computer aan de switch en een aan de router hangen. Ik heb hier in de praktijk eens problemen mee gehad net als bij jou konden de computeres elkaar niet zien.
De airport express hangt ook aan de switch, Je kunt bij mijn weten alleen een router/airport express verbinding krijgen via de draadloze manier en dan via de UTP aansluiting een netwerkprinter of een andere computer aan sluiten. Check even of het via UTP ook mogelijk is een router AE verbinding te leggen. Ik weet het niet zeker namelijk.

Hoe heb je alles bedraad? Zelf de netwerkkabels gemaakt? Mijn eerste netwerk aansluiting had ik bedraad door de kabels met 1 op 1 aansluitingen te maken. (kleur op kleur zeg maar) werkte op korte afstanden wel maar op lange niet. Zorg dat je genormaliseerde bekabeling hebt.

Hoop dat dit helpt.

[quote:2744dfdddc="Rico Royal"]Om te beginnen zou ik de setup eerst wat simpeler maken. Hang alle computers eens bedraad aan de switch en de switch naar de router. Zorg dat alles via DHCP een IP adres krijgt. Check dan of alles goed werkt. Werkt het ga dan een voor een de computers zo aansluiten als je ze hebben wilt. Zo hoef je maar een probleem per keer te tekkelen.[/quote:2744dfdddc] Dit is helaas niet mogelijk omdat ik met verschillende verdiepen zit. Alles krijgt zowiezo al een ip door de DHCP want ze kunnen allemaal op internet. Alles werkt dus goed want ledjes op de router kloppen en ledjes op de switch kloppen. EN ze kunnen allemaal op het internet. En zie niet in waarom de setup simpeler te maken. Ie zou het moeten doen zoals ie nu staat. [quote:2744dfdddc="Rico Royal"]Op dit moment heb je een computer aan de switch en een aan de router hangen. Ik heb hier in de praktijk eens problemen mee gehad net als bij jou konden de computeres elkaar niet zien.[/quote:2744dfdddc] Dit komt wss door dat de mac's aan de switch in een ander subnetwerk zitten dan in de computer aan de router. [quote:2744dfdddc="Rico Royal"]De airport express hangt ook aan de switch, Je kunt bij mijn weten alleen een router/airport express verbinding krijgen via de draadloze manier en dan via de UTP aansluiting een netwerkprinter of een andere computer aan sluiten. Check even of het via UTP ook mogelijk is een router AE verbinding te leggen. Ik weet het niet zeker namelijk.[/quote:2744dfdddc] Tuurlijk is het mogelijk om de router met de airport express te verbinden dmv een utp kabel. Dat is ook de hele bedoeling. Je stopt een netwerkkabel in de airport express. En vervolgens kan je overal (binnen het bereik uiteraard) draadloos op je netwerk en internetten. Dat is het hele opzet ervan hé. Indien je draadloos verbinding zou moeten maken van de draadloze router (heb ik niet) naar de airport express en dan met utp naar je powerbook dan zou het hele nut van draadloos te niet zijn gedaan. En als je dan een draadloze router hebt (en die heb je nodig volgens jouw opstelling) dan is je airport expres totaal overbodig. Dan kan je evengoed met je powerbook draadloos connecteren op je draadloze router. Maar nogmaals mijn router is enkel met draadjes. [quote:2744dfdddc="Rico Royal"]Hoe heb je alles bedraad? Zelf de netwerkkabels gemaakt? Mijn eerste netwerk aansluiting had ik bedraad door de kabels met 1 op 1 aansluitingen te maken. (kleur op kleur zeg maar) werkte op korte afstanden wel maar op lange niet. Zorg dat je genormaliseerde bekabeling hebt. Hoop dat dit helpt.[/quote:2744dfdddc] Jep ik heb zelf mijn netwerk gemaakt. Onze modem staat achter de tv in de living. Daar staat ook de router. Daar vertrekken twee utp kabels (vanuit de router dus). Eentje gaat in de muur naar boven naar het eerste verdiep waar ie uit de muurkomt. Daar staat een switch op aangesloten. En daar vertrekt er een kabeltje naar de airport express. Om zo doorheen het hele huis te kunnen internetten met m'n powerbook. En uit die switch vertrekt ook nog een tweede kabeltje die in mijn macmini toekomt. Beide toestellen zitten dus op dezelfde switch en toch zien ze elkaar niet. (nochtans zelfde subnetwerk!) De tweede kabel die beneden vertrekt uit m'n router gaat de vloer in en komt uit de muur in een andere ruimte nl: de bureau. Die zit dus rechtstreeks in een pc voor mijn zus. Waar ook de printer op gedeeld staat met usb. Ik ben 200% zeker dat die bekabeling juist is. Ik volg o.a. een cisco netwerkcursus op school en kan netwerkkabels volgens de normen maken. En nee ik overschrijd het maximum utp afstand van 100 meter niet.

Niemand een ander idee? Ik kan zelfs niet pingen van mijn macmini naar mijn pc beneden. En ook niet naar m’n powerbook.

Groeten.

[quote:017cd602ea="iSander"] Dit is helaas niet mogelijk omdat ik met verschillende verdiepen zit. Alles krijgt zowiezo al een ip door de DHCP want ze kunnen allemaal op internet. Alles werkt dus goed want ledjes op de router kloppen en ledjes op de switch kloppen. EN ze kunnen allemaal op het internet. En zie niet in waarom de setup simpeler te maken. Ie zou het moeten doen zoals ie nu staat. [/quote:017cd602ea]

Toch zou ik in ieder geval de powerbook even bedraad op de router aansluiten. Kijk of je de PC dan wel ziet.
Hoe maak je verbinding? En welke OS versie draai je? Ik neem aan dat je verbinding zoek via een findervenster en het netwerk icoon. In 10.3 werkt “verbind met server” (cmd-K) niet altijd even goed.

[quote:017cd602ea=“iSander”] Tuurlijk is het mogelijk om de router met de airport express te verbinden dmv een utp kabel. Dat is ook de hele bedoeling. Je stopt een netwerkkabel in de airport express. En vervolgens kan je overal (binnen het bereik uiteraard) draadloos op je netwerk en internetten. Dat is het hele opzet ervan hé. [/quote:017cd602ea]

Weer wat geleerd!

[quote:017cd602ea=“iSander”]Indien je draadloos verbinding zou moeten maken van de draadloze router (heb ik niet) naar de airport express en dan met utp naar je powerbook dan zou het hele nut van draadloos te niet zijn gedaan. En als je dan een draadloze router hebt (en die heb je nodig volgens jouw opstelling) dan is je airport expres totaal overbodig. Dan kan je evengoed met je powerbook draadloos connecteren op je draadloze router. [/quote:017cd602ea]

Niet helemaal waar, De AE kan je ook gebruiken om het bereik van je draadloos netwerk uit te breiden of naar je audio installatie te streamen. Ik werk inderdaad met een draadloze router en zou de AE aanschaffen voor de audio optie.

[quote:017cd602ea=“iSander”]Niemand een ander idee? Ik kan zelfs niet pingen van mijn macmini naar mijn pc beneden. En ook niet naar m’n powerbook. [/quote:017cd602ea]

Wat zegt je “DHCP clients table” in de (neem ik aan Linksys) router? Kun je alle computers daar zien?

Heel ingewikkeld allemaal... zucht, ik heb thuis een netwerk met quasi dezelfde configuratie. De printers hangen wel aan de pc (XP) en ik kan probleemloos printen vauit de mac op de HP950..... om verbinding te make hoef ik enkel [img:f0cc2424a9]/Users/erik/Desktop/Afbeelding 2.png[/img:f0cc2424a9] dit in te tikken via appletje-K (verbind met server) letop! wel smb:// etc etc = ip adres in tikken en hupsakee.. Het printen lukt zelfs zonder dat de HD's van je pc zichtbaar zijn op de Mac... Eén maal dat je printer, die gelinkt is aan de pc, gevonden is, dan raak j'm niet meer kwijt. Wel opletten dat je PC niet in sluimer gaat. (Scherm wel CPU niet) zorg dat je je printers kan delen zorg dat je je Pc kan delen zorg dat de juiste printerdrivers zowel op je Mac als op je Pc staan. Groeten Erik

als je er voor zorgt dat de router beneden een range ip adressen uitdeeld, bijv. 10.0.0.15x. zorg er voor dat de airport in bridge staat, dus dat ie geen ip adressen zelf uitgeeft. stel alle computers in dat je handmatig een via dhcp een ip adres geeft. verder stel in de router de dnstabel in meet ipnr en naam van de computer, dit heeft bij mij met mijn alcatel er voor gezorgd dat mijn pc mijn ibook zag en andersom. nu nog bestandserver aanzetten bij de mac en ook windows aanvinken en bij de pc met rechtermuis op de hd klicken die je wilt delen en bij properties delen aanvinken. nu moet je elke computer in je netwerk kunnen zien. zorg er verder voor dat je ook bij alle computers dezelfde netwerknaam geeft bijv isanderhome of gewoon network.

daan.