Netwerprobleem

Hallo,

ik zit met een probleem dat niet zo lang geleden begonnen is.

Ik heb een MacG4 met OS X versie 10.3.9, gecombineerd met de classic OS 9
ADSL connectie die perfect werkt.

Mijn verbinding gebeurt via een hub en een router (Linksys)
Dit vanwege een printernetwerk van 4 printers, + nog een andere mac die via netwerk verbonden is.

Sinds enkele tijd verloopt het printen héél traag. Het duurt verschrikkelijk lang tot een bestand is doorgestuurd naar één van mijn printers. Ook de datatransfer tussen de 2 macs loopt héél traag. Vroeger was een file van 10Mb op enkele seconden overgeplaatst van de ene naar de andere mac. Nu duurt het makkelijk een uur!!!

Is er een mogelijkheid om mijn snelheid van datatransfer na te gaan en eventueel terug goed te zetten, of wat kan ik best doen?

Bedankt
Mvg

Graag enige respons, dit is vrij dringend en een héél lastig probleem!!!

Een aanrader is Ethereal gebruiken (zie http://ethereal.darwinports.com/) daarmee kan je je netwerkverkeer nagaan. Daarin kan je zien of er bijvoorbeeld veel paketten (data dus) niet toekomt en opnieuw moet verstuurd worden. Installeer dat eens op beide macs en luister naar de netwerkpoort, daar wordt (je hopelijk al veel wijzer). Als er weinig tot geen verloren paketten zijn dan zal het aan iets anders liggen

Bedankt voor de reactie, maar hoe werkt dat? Ik heb de file gedownd maar ik kan het prog niet installeren!

Zowel op de Mac met OS 10.3.9 als op de andere (OS 8.5.1, wordt enkel gebruikt voor scannen) kan ik het niet installen.

Wat doe ik ?