Newbie hulp voor DVD Studio Pro...

Ben echt een NOOB op dit gebied...

Ik heb 2 files: filmpje1.mov & filmpje2.mov

Ik wil ze branden op 1 DVD. Heb ze dus geïmporteerd in
DVD Studio Pro, en achter elkaar geplakt.

Nou ben ik al ongeveer 12 uur bezig om uit te zoeken hoe
ik dit moet branden(handleiding, forum enz.) , heb al 2 schijfjes
verpest, en hoop dat iemand me hiermee kan helpen.

thanks,

misschien kun je beter iDVD gebruiken? Wellicht wat handiger...

Belangrijk is dat je instelt wat er moet gebeuren als je de DVD in een player stopt, de first play dus. Als je daar niets mee doet kan het arme ding zelf niks beters verzinnen. Het volgende is wat er moet gebeuren als de eerste film is afgelopen. Ga je dan door naar de volgende film of juist naar een menu? Ook dat kun je het beste zelf instellen. Ook belangrijk is dat je aangeeft wat er aan het eind van het laatste filmpje moet gebeuren. Als je daar niets instelt weet de player er ook even geen raad mee. Een oude truuk is op dat punt terug te keren naar een menu.

Menupagina’s maak je het beste in Photoshop, waarbij elke layer de potentie heeft een knop te worden. Wil je dat er iets gebeurt als je zo’n knop in een menu selecteert of activeert, dan kan dat door daar andere layers aan te koppelen, of er een lichteffect aan toe te kennen. Je importeert die menu’s gewoon als .psd compleet met alle layers.
Natuurlijk geef je ook aan welk filmpje door welke knop gestart moet worden.

Als het encoderen nog niet is gebeurd, en dat lijkt me zo omdat je .mov’s importeert, dan mag je dat ook niet vergeten te doen. De .mov’s worden daarbij gecomprimeerd naar M2V’s/AIF’s welke op hun beurt weer moeten worden omgezet naar die typische DVD-files. Dat worden dan VOB- en IFO- files enzo, die je kunt terugvinden in de VIDEO_TS folder op een video-DVD

Als dit alles een beetje verwarrend op je overkomt, mag ik je misschien aanraden eerst eens te experimenteren met een minder professioneel programma zoals iDVD of Toast 6. Veel van de hierboven genoemde instellingen gebeuren bij dat soort programma’s vaak min of meer automatisch en het kan heel leerzaam zijn eerst eens te doorgronden hoe die app’s met de materie omgaan.

Succes.

Dus in iDVD kun je ook die 2 .mov files aan elkaar plakken? Heb ik ook geprobeerd, maar nog niet gelukt.

bedankt…
grtn.

Ja, hoewel ik hetzelf niet gebruik ben ik ervan overtuigd dat het moet kunnen, anders zou het een waardeloos programma zijn. Misschien kun je een lijntje trekken van de éne naar de andere movie of geef je vanuit een menutje aan wat de volgende moet zijn. Zir er geen helpfunctie bij? Zoek eens op next.

DVD studio Pro en iDVD zijn DVD authoring programma's. Het uitgangspunt is dat je gaat werken met MPEG2 video files en AIFF of AC3 of DTS audiofiles. Je kunt in DVD studio Pro files aan elkaar zetten als je maar MPEG2 videofiles hebt. Het monteren gaat alleen niet zo nauwkeurig met MPEG2.

Veel handiger is dat in iMovie of Final cut pro te doen. Dit zijn video montage-/bewerkings programmas. Wat jij in eerste instantie wilt doen is video monteren.

Als je klaar bent met het aan elkaar zetten van je .mov files kun je met quicktime PRO (zorg dat je de pro versie hebt, lees GOED de installatieinstructies van DVDstudioPro) exporteren naar MPEG2. Hier kun je verschillende instellingen kiezen. De handleiding van DVDstudioPro kan je verder helpen wat dat betreft.

[u:d81150e63d]Veel eenvoudiger is:[/u:d81150e63d] Vanuit iMovie, waarin je gemonteerde .mov files zitten, rechts in de hoek het iDVD icoontje aan te klikken. Nu wordt je film naar iDVD geexporteerd. iDVD wordt geopend en tijdens het aanmaken van je DVD structuur begint al het omzetten naar MPEG 2. Kind kan de was doen.

Succes.

Ik denk dat die laatste tip voor mij voorlopig inderdaad het handigst is.

Rest nog de vraag of het geheel op 1 dvd past…

bedankt,
grtn.

De vraag of het op een DVD past hangt af van de lengte van de videofiles. Kun je iets meer vertellen over de soort videofiles (van MiniDV camera) Je kunt ook in quicktime de files openen en :apple: -i toon info te bekijken.

Over het algemeen kun je ervanuit gaan dat 2 uur wel op de DVD past. Als het meer dan twee uur is moet je wat speciale handelingen gaan doen.

Het is een speelfilm van net iets meer dan 2 uur.

Ik kan 'm overigens wel importeren als “asset” in DVD pro,
maar hoe ik dan verder moet gaan?
Het is dus de bedoeling dat de mpeg2 files uiteindelijk
op DVD gebrand worden?

grtn.

De MPEG files moet je met een zo laag mogelijke bitrate maken. Hoe lager hoe slechter de kwaliteit.

4Mbps is 4mega bits per seconde.

8 bits is een byte: dus 0,5 megabyte per seconde

twee uur is 60*120=7200 seconden

3600 megabyte voor twee uur.

Nu nog de audio:

Maak hier met A-pack (zit bij DVD studio pro) AC3 van 448 kbps.

7200*(448 / 8 )=403,2 Mb

Dit zijn allemaal groffe berekeningen want je zit met sector grote en het feit dat mega niet 1000 maar 1024 is enz.

Maar grofweg kom je dan op een dikke 4 Gb en dat moet passen op een DVD.

Nu kun je zelf uitrekenen wat er wel en niet past.

voor de rest is het een kwestie van de handleiding of tutorial van DVD studio Pro te volgen, of je volgt een cursus DVD studio pro bij mij. :slight_smile:

Nog een reactie:

de MPEG files komen niet op de DVD maar worden gemuxed naar VOB en andere formaat files voor het schrijven naar DVD. Dit doet DVD studio pro voor je als je build en burn kiest nadat je DVD authoring klaar is.

Succes

Nog een tip: lees het boek van [url=http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0071417184/qid=1086685002/sr=8-1/ref=pd_ka_1/103-9546619-7768639?v=glance&s=books&n=507846]Bruce Nazarian[/url] eens door. Ik ben er zelf ook mee bezig (duurt wel effe, een dikke 550 pagina's), maar alles wordt duidelijk uitgelegd. Alle mogelijkheden van DVDSP2 komen aan bod, en de kopers van het boek krijgen ook toegang tot de website van Bruce, waar aanvullingen voor DVDSP3 komen te staan. Ook zit er op de meegeleverde DVD een "Bitratecalculator", waarmee je de optimale compressie kunt uitrekenen.

Ik heb geen binding met Bruce, ben alleen een tevreden klant!

Wat je ook kan doen is:

-Video importeren in iMovie
-Editen in iMovie (knippen, effectjes etc.)
-Exporteren naar quicktime MPEG-2 (Gebruik bij opties dezelfde standaard als het origineel PAL of NTCS, export audio aanvinken, en quality zet je op Two Pass VBR met 6 voor Target Bitrate en 8 voor Max, Bitrate. Maak je geen zorgen om de grootte, dat regel je aan het einde)
-Audio AIFF omzetten AC3 met A-Pack
-Samenvoegen in DVD Studio Pro
-Als je klaar bent kies je voor format. Hiermee maak je een VIDEO_TS map van je project
-Open de VIDEO_TS map in DVD2OneX en maak een Diskkopie (denk eraan het audiospoor aan te vinken.