Newbie met externe HD probleempje

Hallo allemaal,

Ik ben een newbie met Mac en heb het volgende probleempje.
Ik zoek me rot naar een mogelijkheid om een externe hd (160 Gb Maxtor SATA) zowel op mijn Mac mini als in windows zichtbaar te krijgen.

De Externe hd hangt via firewire aan de mini en daarop wil ik o.a. alle muziekbestanden plaatsen zodat iedereen in het netwerk via die HD bij die muziek kan komen. In het Windows netwerk zie ik wel de mini met de documenten van de ingelogde gebruiker maar niet de HD, andersom kan ik de HD wel aan een Windowsmachine hangen via USB2, delen en via netwerk vanaf de mini inloggen. Maar ik wil het net andersom hebben. De HD is via de mini gepartitioneerd (2x 80Gb) en met ms-dos bestandsysteem geformateerd. Wie bied de oplossing?

Arno

p.s. weet niet of het hier thuis hoort maar zet dit ook even bij netwerk en internet.

[url=http://www.hornware.com/sharepoints/]sharepoints[/url]

[quote:665b6cc776="Brandmannetje1"]p.s. weet niet of het hier thuis hoort maar zet dit ook even bij netwerk en internet.[/quote:665b6cc776] Dat is sowieso niet de bedoeling. Een topic slechts eenmaal plaatsen, anders lopen alle antwoorden door elkaar. Zet je een topic verkeerd, dan zijn de moderators wel behulpzaam bij het verplaatsen.

En nu even on-topic:
De externe harde schijf van de mini moet je in principe vanaf een Windows PC gewoon kunnen benaderen. Bijvoorbeeld via &lt;ip adres mini><externe schijf naam>

Anders kun je eventueel nog SharePoints proberen zoals hierboven al summier werd aangestipt.

back to basics :P

Ik was eigenlijk ook wel beniuewd of je 2 kabels tegelijk mag aansluiten op dat kastje. Bijv. de Firewire naar de Mini en de USB2 naar een PC. Zou dat werken?

[quote:3affe32c48="Turbanus"]Zou dat werken?[/quote:3affe32c48]Nee.

Twee kabels doet boem, of iets dergelijks...

Even voor de duidelijkheid, een MSDOS geformatteerde schijf is volgens mij niet via netwerk te benaderen via een mac. Daarvoor moet-ie HFS+ geformatteerd zijn. Als je alleen muziek wilt delen is de oplossing redelijk simpel, muziek even wegzetten, schijf opnieuw formatteren, je muziek erop zetten, in iTunes aangeven dat daar je muziek staat (in iTunesvoorkeuren>geavanceerd), en in iTunes tevens aangeven ‘muziek delen’. Dan moet je volgens mij op de andere machines, mits ‘zoek naar gedeelde muziek’ aanstaat in iTunes, de muziek kunnen zien en draaien.

Idd, een schijf gedeeld op een netwerk moet gewoon geformateerd zijn voor het OS waar het 'aanhangt', en is dan via het netwerk prima te bereiken op de andere computer/OS.

Ja maar kan een windows machine dan weer die HFS+ schijf zien?

[quote:03bd06dab7="Brandmannetje1"]Ja maar kan een windows machine dan weer die HFS+ schijf zien?[/quote:03bd06dab7] Als die schijf over het netwerk wordt gedeeld, dan wel.

OK hoe deel ik dan die schijf over het netwerk, snap er echt nix van.

Als ik de schijf via schijf hulpprogr. selecteer kan ik alleen of apple partities maken of pc partities dus niet eens 1x apple (HFS+) en 1x pc (fat32).

In Systeemvoorkeuren > Delen zet je de vinkjes bij "Bestandsdeling" en "Windows-deling" aan. That's it!

Hey Macpro,

Dat heb ik gedaan maar dan werkt het nog niet.
:frowning: :frowning:

Zie op mijn mini wel de beide HD partities maar niet via de windows machine.
Zie daarop wel mac mini van… en de mappen van de huidige (enige) gebruiker zoals Pictures en Documents maar nergens die HD.

Groet Arno

Als het goed is moet je al een stap eerder in een dialoog venster aangeven of je de gebruikersmap als netwerkvolume wilt mounten, of de hele HD...