Newbie vraag: Hoe deel ik een alias op de desktop ?

Als fervent windows gebruiker, maar gecharmeerd van OSX zou ik graag het volgende willen vragen:

Hoe kan ik een alias op de desktop zetten die voor elke gebruiker die inlogt op de machine zichtbaar is? Het moet supersimpel zijn, maar ik heb het nog niet gevonden.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

je kan op je harde schijf dus niet in je home dir een map zetten.. daarvan een alias maken bij iedere gebruiker.. :) en klaar.. :)

[quote="HS-L"]je kan op je harde schijf dus niet in je home dir een map zetten.. daarvan een alias maken bij iedere gebruiker.. :) en klaar.. :)[/quote]

Waarom gebruik je de gedeelde gebruikers map niet ?
:wink:

omdat je dan naar de map van een andere gebruiker moet,.. dat lijkt me iets omslachtiger.. de map gewoon op je harde schijf dan hoef je niet in iemand anders map te kijken.. :) dus minder klikken.. :)

Volgens mij kan het wel maar moet je je gebruikersrechten veranderen van je gebruikersmap aangezien de desktop onderdeel is van je gebruikersmap.

Dus:
Je selecteerd in de linkerkolom van een nieuw findervenster je desktop icoon.
Drukt op :apple: -I

Veranderd in eigenaar en bevoegdheden “geen toegang” voor anderen in: “lezen” of “lezen en schrijven”
Vervolgens moet je de alias in andere gebruikersmappen zetten, dat kan alleen als je administrator bevoegdheden hebt en je kan inloggen bij die gebruiker.

Nu kun je volgens mij overal aliassen neerzetten die verwijzen naar het bestand op jou desktop.

[quote:01c31369c2="Rico Royal"]Volgens mij kan het wel maar moet je je gebruikersrechten veranderen van je gebruikersmap aangezien de desktop onderdeel is van je gebruikersmap.

Dus:
Je selecteerd in de linkerkolom van een nieuw findervenster je desktop icoon.
Drukt op :apple: -I

Veranderd in eigenaar en bevoegdheden “geen toegang” voor anderen in: “lezen” of “lezen en schrijven”
Vervolgens moet je de alias in andere gebruikersmappen zetten, dat kan alleen als je administrator bevoegdheden hebt en je kan inloggen bij die gebruiker.

Nu kun je volgens mij overal aliassen neerzetten die verwijzen naar het bestand op jou desktop.[/quote:01c31369c2]
waarom zo omslachtig?

[quote:9673958369="HS-L"]waarom zo omslachtig?[/quote:9673958369]

Omdat dat het antwoord op de vraag is, of het omslagtig is laat ik over aan ursus. Ik weet niet wat zijn beweegredenen zijn om het zo te willen. Dat en hoe het kan weet hij nu.

Kijk die macs hangen aan een windows netwerk via active directory. Op alle macs komt standaard software te staan.. Office, final cut pro etc.. Nu moet iedere gebruiker die inlogt zelf de aliases op zijn desktop zetten.. Als ik op een of ander manier die aliases al klaar kan zetten, dan zou elke nieuwe gebruiker die inlogt alvast de basis aliases op zijn desktop hebben staan..

In windows heb je zoiets als een desktop voor " all users". Bestaat zoiets niet bij osx ?

Kan je uitleggen wat de functie van die alias is. Volgens mij bestaat er niet zoiets als een desktop for all users in OSX. Je legt van alles uit behalve wat je wilt bereiken. Wellicht dat er een vergelijkbare of betere functie in OSX is die je de oplossing kan brengen.

Twee vragen:

-Verwijst de alias naar een programma of een bestand?

-Waarom is het nodig dat iedereen het op zijn bureaublad heeft? En wat doet het?

Misschien ben je naar iets op zoek wat op een eenvoudiger wijze opgelost kan worden.

[quote:21c3e3a797="ursus"]Als ik op een of ander manier die aliases al klaar kan zetten, dan zou elke nieuwe gebruiker die inlogt alvast de basis aliases op zijn desktop hebben staan..

In windows heb je zoiets als een desktop voor " all users". Bestaat zoiets niet bij osx ?[/quote:21c3e3a797]
Met andere woorden: jij wilt voor anderen bepalen hoe hun desktop eruit ziet…

Aliassen heb je niet nodig voor programma’s, die zet je gewoon in het dock. En het mooie van verschillende gebruikers is dat ze voor zichzelf kunnen bepalen wat ze willen, en waar. Als ze met software om kunnen gaan, kunnen ze ook wel een icoon in het dock zetten lijkt me.

[quote:3db6cc131e="Rico Royal"]Kan je uitleggen wat de functie van die alias is. Volgens mij bestaat er niet zoiets als een desktop for all users in OSX. Je legt van alles uit behalve wat je wilt bereiken. Wellicht dat er een vergelijkbare of betere functie in OSX is die je de oplossing kan brengen.

Twee vragen:

-Verwijst de alias naar een programma of een bestand?

-Waarom is het nodig dat iedereen het op zijn bureaublad heeft? En wat doet het?

Misschien ben je naar iets op zoek wat op een eenvoudiger wijze opgelost kan worden.[/quote:3db6cc131e]

Misschien ben ik nog te “windows-minded”: de aliassen verwijzen gewoon naar applicaties. Als je de programma’s onder usercode A hebt geinstalleerd, moet je bij usercode b,c,d,e met de hand de aliasen op het desktop zetten. Ik wil dat gewoon standaard voor de gebruikers hebben (ongeveer 100)…

Dat is inderdaad Windows minded.... iconen van programma's op je bureaublad zetten... Mac heeft immers onderaan het scherm het dock, waar je je meest gebruikte programma's, mappen en documenten kunt zetten. Iedereen is anders, dus iedereen kan zijn dock indelen zoals hij / zij dat wil. Dat is dus vele malen mooier dan aliassen op je desktop zetten.

De programma's zijn, mits door de beheerder geinstalleerd voor alle gebruikers toegankelijk.

Als je het perse wilt kun je per gebruiker gewoon aliassen aanmaken op het bureaublad, dit moet je inderdaad per gebruiker doen.

Een manier om snel bij je programma’s te komen is de toetscombinatie:

:apple: -shift-A

Dit opent een venster met alle programma’s. Je moet dit alleen wel in de finder doen. Je hebt op een apple geen windows-E toets waarmee je overal waar je maar wilt de windows explorer opent.

Verder heb je nog:
:apple: - shift -H voor je home directorie (of thuismap)

en er zijn nog vele combinatie mogelijk

Mey :apple: N berijk je ook de huismap

[quote:af43f1db05="Hobbes"]Mey :apple: N berijk je ook de huismap[/quote:af43f1db05]...als je tenminste de Findervoorkeuren niet hebt gewijzigd... :wink:

[quote:618ffa7157="Rico Royal"]De programma's zijn, mits door de beheerder geinstalleerd voor alle gebruikers toegankelijk.

Als je het perse wilt kun je per gebruiker gewoon aliassen aanmaken op het bureaublad, dit moet je inderdaad per gebruiker doen.

Een manier om snel bij je programma’s te komen is de toetscombinatie:

:apple: -shift-A

Dit opent een venster met alle programma’s. Je moet dit alleen wel in de finder doen. Je hebt op een apple geen windows-E toets waarmee je overal waar je maar wilt de windows explorer opent.

Verder heb je nog:
:apple: - shift -H voor je home directorie (of thuismap)

en er zijn nog vele combinatie mogelijk[/quote:618ffa7157]

Okay! bedankt allemaal ! Nu weet ik dat ik niet verder moet zoeken. Deze bovenstaande tips zijn heel handig!!