niet Apple TFT scherm >=19"

Weet iemand een goed (niet Apple) TFT scherm voor mijn G4 dual 1.25 MDD. Het moet wel 19 inch of groter zijn. Ik begrijp dat de nieuwe Philips 190S5CS een goed 16 ms (en betaalbaar!) scherm is, maar dit scherm heeft alleen een VGA aansluiting heeft, wat weer vertraging geeft.

Waarom non-Apple?

Want ik kan je een -breedbeeld- 20" zeer aanbevelen!

Probeer nog een ‘oude’ te krijgen, past mooi bij je G4 kast en scheelt je wellicht knaken.

Tja, er zijn natuurlijk volop goede TFT's van andere merken maar op ee nof andere manier vind ik een scherm van Apple toch net dat meerwaarde geven. Kwa stijl, kwa gevoel, je kent dat wel.

Een andere scherm die ook een beetje op de oude CInema Dispalys lijkt zijn de Formac TFT’s. Kijk daar eens naar. Goede schermen (technisch net wat sneller dacht ik) en ook wat goedkoper dan Apple.

De nieuwste Sony's zijn erg goed of IIyama.

AQU5611DBK

Beelddiagonaal: 22.2"
Max. Resolutie: 3840 x 2400
Type TFT: In Plane Switching
Inkijkhoek, Hor./Vert. (o): 170 / 170
Helderheid: 235 cd/m2
Contrast: 400:1
Signaal ingangen: D-sub 15 pin / 2x DVI-I

Deze IIyama gebruiken we nu op het werk, kan zeker concureren met de Apple 23"

Formac is in de winkel waarin ik werk uit de lijst gegooid wegens te vaak terugkomend voor reparatie! Tevens hebben deze geen breedbeeld maar 4:3 verhouding. Ik zou een LaCie 19" photon aanraden dan als je goedkoper wilt dan Apple. Maar bij ons staan nu occassion 20" schermen en die schelen heel wat met een nieuwe! En passen die mooi bij de G4.

Ik zou altijd voor een breedbeeld gaan…ONCE YOU GO BREEDBEELD, YOU NEVER GO BACK!

[url]http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=21312&highlight=tft[/url]

Als je op TFT zoekt op het forum kom je nog veel meer te weten over tft’s.

[quote:b27dd7486c="dreamlab"]Formac is in de winkel waarin ik werk uit de lijst gegooid wegens te vaak terugkomend voor reparatie! Tevens hebben deze geen breedbeeld maar 4:3 verhouding. [/quote:b27dd7486c]

Oh? Daar heb ik nog niet eerder over gehoord. Dat is minder zeg…

Breedbeeld verhouding of 4:3 verhouding is inderdaad ook iets mee rekening te houden. Ik ben ook erg blij met de breedbeeld verhouding (17 inch iMac) omdat je door de breedte ook makkelijker je Proteus of iChat scherm ernaast kan laten staan zonder dat het over je werkvenster hangt/valt. Go breedbeeld!

Hey dan...

Tsja… ik heb ook lang getwijfeld tussen een 20 inch van Apple of eentje van Sony, die dan wel weer een stuk goedkoper is natuurlijk. Gelukkig heb ik toch gekozen voor de Apple 20 inch TFT… Ik had ze goed vergeleken qua beeldscherpte, kleur en verhoudingen.

Voor mij geen ander scherm meer.
ciao,

Wat waren jouw RATIONELE en IRATIONELE redenen om toch voor de Apple te gaan? :wink:

[quote:47fa07d59d="dreamlab"] Maar bij ons staan nu occassion 20" schermen en die schelen heel wat met een nieuwe![/quote:47fa07d59d]

Ik vraag me weleens hoe hard een TFT slijt. Bij CRT zie je dat het beeld in de loop der jaren steeds valer wordt omdat het scherm ten slotte ‘beschoten’ wordt. Pure slijtage dus. Is zoiets ook bij TFT aan de hand?

Nu weet ik ook van de CRT die onscherp wordt, ik heb het zelf gezien bij een LaCie 22" Blue electron 2. Maar zoiets gebeurt ook bij de TFT, maar dan gaat het om de lamp die wat minder licht gaat opbrengen. Dit duurt wel een lange tijd!

Tevens kan je de helderheid etc. instellen en dan misschien wat compenseren. Bij scherpteverlies van een CRT kan je niks doen!

waarom niet acer? [img:d512d2e16e]http://www.acer.nl/acereuro/wr-resource/3173922369/upload/E0Entity3/1/AL1921hm_normal.jpg[/img:d512d2e16e] Goed verkrijgbaar en past heel goed bij een mac. Twee aansluitingen, dus je kunt switchen tussen 2 systemen. Zet wel brightness flink lager (geld voor bijna iedere LCD omdat ze belachelijk hoge contrast ratio willen hallen door wit veel te vel te maken), want die staat standaard veel te hoog. Na calibratie had ik brightness op 25% en contrast ook. Dat leverde perfecte kleuren op en niet te vel beeld.

[quote:fda7ba4efe="dreamlab"] Maar zoiets gebeurt ook bij de TFT, maar dan gaat het om de lamp die wat minder licht gaat opbrengen. Dit duurt wel een lange tijd! [/quote:fda7ba4efe]

In principe zijn dit simpele 12V lampjes, dus die zou je zonder moeite moeten kunnen vervangen, maar hoe kom je aan een vervangend lampje… Farnell misschien…

Als je een (wacom)tablet hebt zou ik zeker NIET voor een breedbeeld gaan aangezien je tablet altijd een 4:3 verhouding heeft... snapje natuurlijk wel dat de verhouding dan helemaal niet meer klopt en dat is, kan ik je uit ervaring vertellen alszijnde een tabletuser, zeer irritant... vandaar dat er op mijn bureau een Lacie Phton19vision staat... prima werkbaar en nog een erg goede kwaliteit ook... prijs trouwens ook nog eens meer dan okay!!!

Mmmmm, geen problemen met m'n Wacom en de breedbeeld op m'n Powerbook 15!

Maar zoals ik ook al zei, die 19inch Photo is ook zeker een goeie keus…

Maar niet voor mij!

En wat betreft het vervangen van de lampjes…geen idee of zoiets kan!?
Ik zou het niet zelf doen!