niet meer uit sluimerstand ontwaken

ik heb een compleet nieuwe installatie gedaan tijdens de panther upgrade, maar heb ook nog 9,2 geinstalleerd, op een andere partitie, omdat ik een scanner nog onder 9 heb draaien. nu weigert hij uit zijn slaap te ontwaken. ik heb wel eens van dit probleem gehoort. wie heeft de oplossing?

In welke van de twee systemen is hij opgestart? En op wat voor een Mac?

Toevallig SCSI kaart in je mac? Oude PCI kaarten willen niet goed in en uit de deep-sleep stand komen. Ik heb het onder 10.2 met een (in osx) niet ondersteunde ISDN-kaart gehad.

dank voor de reakties. G4 QS 733 40gb 684 mb heb 2 partities 1 voor panther 1 voor 10.1 + os9 heb inderdaad een Adaptec 2906 scsi in de machine maar heb altijd op 10.2 probleemloos gewerkt

aanvulling op het hiervoor geplaatste bericht probleemloos bedoel ik werken onder 9.2 (niet op 10) dit was de standaard installatie, ik heb onlangs een formatering gedaan en alles opnieuw erop gezet. ik draai niet in de classic omgeving maar start op vanaf schijf OS 9 als ik hem nodig heb.

Ik weet niet waar ze het verstopt hebben in Panther, maar een helpdesk-medewerker van Apple zei mij (zonder dat hij wist welk systeem ik draaide) dat ik de voorkeur-bestanden voor de energiestand moest verversen...

In Classic heeft dit altijd gewerkt…

Oplossing op de korte termijn. Zet uit dat sluimer/energiestand! kan in Classic onder je regelpanelen en in MacOsX bij de systeemvoorkeuren heb je er ook geen last meer van! wat het is?

Geen idee, ik had dit in '98 met m’n iMac, de DVD drive kon niet overweg met mijn moederbord.
Gevolg, willekeurige opstart (bijv. midden in de nacht) of inderdaad die sluimerstand wat een herstartbare coma werd.

[quote:11c319c377="hopsa"]Oplossing op de korte termijn. Zet uit dat sluimer/energiestand![/quote:11c319c377]

Man komt bij de garage en zegt “Meneer, als ik rem gaat er een rood lampje brnaden, wat moet ik daaraan doen”. Zegt de automonteur; “Niet meer remmen”.

Typisch een antwoord dat de helpdesk van M$ geeft dus… :smiley:

Ik wist niet dat je kwaad werd

bedankt voor je commentaar.

[quote:2cfab86e9c="Zerk"][quote:2cfab86e9c="hopsa"]Oplossing op de korte termijn. Zet uit dat sluimer/energiestand![/quote:2cfab86e9c]

Man komt bij de garage en zegt “Meneer, als ik rem gaat er een rood lampje brnaden, wat moet ik daaraan doen”. Zegt de automonteur; “Niet meer remmen”.

Typisch een antwoord dat de helpdesk van M$ geeft dus… :D[/quote:2cfab86e9c]

Ik heb hetzelfde probleem een keer gehad, en kreeg van goede vriend die Appple-reparateur is te horen, dat er in feite weinig aan te doen was, omdat (in elk geval op dat moment) men de hele sleep-mode nog niet goed onder de knie had en dus in energie-stand uitschakelen.

Maar wellicht is het ook een idee om de voorkeuren weg te gooien of 9.2 opnieuw te installeren.

Wanneer je je Mac installeert dan staat de energiestand automatisch op: zowel harde schijf als scherm kunnen op verschillende tijdstippen in sleep gaan.

Nu, heb ik ook al gemerkt dat als ik de twee aparte delen niet apart laat in sleep gaan, dat ik dan geen probleem meer heb met die comateuze toestand waarin de Mac gaat (eender welke trouwens).

Dus, zet die twee mogelijkheden af, en zet ook de sleep optie op Never (Nooit :wink: ) en je zal het probleem nooit meer voorkrijgen.

Het is heeeeel raar waarom Apple dit nog nooit aangepakt hebben, want dit probleem bestaat al zeker vier jaar.

Voilà, eerste bericht en al kunnen helpen sie 8)

Ik schreef al eerder dat op het stopcontact van de iMac ook een TL-buis is aangesloten. Doe ik deze aan dan schrikt de iMac meteen "aan".

Heb je de dirver voor de kaart wel geinstalleerd onder OS X?

Zie http://www.adaptec.com/worldwide/support/driverdetail.html?sess=no&language=English+US&cat=/Product/AVA-2906&filekey=apd2906_X_v102.hqx

Mijn ervaring met ‘exotische hardware’ is dat als je de driver installeerd onder OS X het vervolgens geen problemen meer opleverd en vaak zelfs onder OS X ook werkt. Ik moet wel zeggen dat ik mijn SCSI kaart onder OS X niet werkende heb, maar daar heb ik ook geen driver voor kunnen vinden…

Groet,

Roelof