NIET opladen

Er zijn diversen situaties waarbij ik mijn ipod in mijn ibook heb zitten, maar dat ik niet wil dat hij automatisch gaat opladen. De accu van de ipod gaat nmlk langer mee dan de ibook. En het is niet goed voor de accu om hem telkens maar een klein beetje op te laden dacht ik zo...... Kan je dit ook uitzetten?

bedankt
Martijn

www.mailmen.nl

Er zijn volgens mij speciale kabels te koop, waar wel data, maar geen stroom door heen gaat...

Ik heb alleen geen flauw idee meer waar ik ze heb gezien… :oops:

ππ

Het volledig laden, deels bijladen, volledig ontladen etc zijn vooral van belang bij oude NiCad accu's. De moderne NiMH accu's zijn daar niet gevoelig voor, althans niet dusdanig dat je je er zorgen over hoeft te maken. Wel moet je bij NiMH accu's oppassen dat ze niet 'overladen' worden. Daarom zit er in elke lader tegenwoordig de nodige electronica om dit te voorkomen en de accu's na het laden op 'druppellading' te zetten.

[quote:648323e1eb="johnny_cash"]maar dan moet je wel de ipod in FIREwire modus zetten.. je zou het ook gewoon op deze manier kunnen proberen: 1. houd de play en de menu knop ingedrukt totdat de ipod herstart 2. als je het apple logo ziet, houd dan de vooruit en achteruit spoelen knop ingedrukt totdat je het firewire logo ziet 3. zet je ipod aan je mac en je zult zien dat hij dan niet meer oplaad[/quote:648323e1eb]

En dan? Als je hem weer wilt opladen de hele riedel weer opnieuw, en firewiremodus uit zetten?

als je het usb cabel gebruikt in plaats van firewire dan laad die niet op.

ππ

dank ik weet weer genoeg.... groet, martijn

www.mailmen.nl

[quote:61d6cc0c1a="Deskman"]Het volledig laden, deels bijladen, volledig ontladen etc zijn vooral van belang bij oude NiCad accu's. De moderne NiMH accu's zijn daar niet gevoelig voor, althans niet dusdanig dat je je er zorgen over hoeft te maken. Wel moet je bij NiMH accu's oppassen dat ze niet 'overladen' worden.[/quote:61d6cc0c1a]

Sorry Deskman maar de iPod en de iBook maken gebruik van een Lithium polymer of Lithium Ion batterij welke ook geen geheugen of last van druppelen hebben en compleet anders werken dan de batterijen die jij op noemt. NiMH zit bijvoorbeeld in heel wat oudere laptops dan de iBook en NiCad is zoals je begrijpt helemaal klassiek en zwaar bovendien.
Het enige wat de batterij van de iPod langzaam op laat gaan is de klok en waarschijnlijk ook de kalender. Het probleem is dat Lithium batterijen in de iPod maar 300 - 500 full recharges aan kunnen dus dat betekend 500x leeg en dan weer vol laden (dus halverwege leeg en dan weer vol telt niet als een full recharge). Het lijkt alsof de iPod lading verloren heeft als je deze een tijdje uit hebt maar als je eventjes geduld hebt staat de meter binnen een paar minuten weer op de plek waar deze echt was. Het beste is dus ook om dus je batterij nooit helemaal op te laten gaan van zowel je iBook als je iPod en deze dan ook halverwege op te laden. Deels opladen maakt niet uit. Lithium batterijen zijn ook in enige mate gevoelig voor hitte.

Meer info over Lithium batterijen

hey Convicted dank voor alle info.... het is wel weer hele andere dan die ik eerder heb verkregen (ook op macosx). Accu helemaal leeg maken vers. wat jij nu stelt. Tis allemaal moeilijk te checken of uit te proberen. Ga dus maar op externe info af... bedankt en groet, Martijn

Nou ja lees maar de link van de pagina die ik je opgegeven heb onderaan mijn post. Bovendien heb ik wel in de praktijk meegemaakt dat mensen die hun Li-ion batterij telkens leeg laten lopen en vervolgens weer vol laden eerder met een kortere levensduur zitten dan mensen die hun batterij half laten leeg lopen en dan weer even aansluiten en dan een keer in de zoveel tijd de batterij helemaal laten leeg lopen.

In tegenstelling tot wat mensen denken hoef je een Li-ion batterij niet te trainen en dat is juist het grote voordeel over de ouderwetse NiHM en NiCad batterijen.

begrijp me niet verkeerd, ik geloof je zo, maar er is mij altijd wat anders verteld..... groet Martijn