Niet wat veel upgrades voor MacOSX?

Hallo allemaal,

Net als velen op deze site overweeg ook ik om over te stappen van een Windows PC naar een Mac.
Ik ben al regelmatig op de Apple-site te vinden, en ik vind 't allemaal schitterend eruit zien en ik zie me er al helemaal mee werken.
Alleen valt het me op dat er de afgelopen jaren wel érg veel upgrades (lees nieuwe besturingssystemen) in vrij korte tijd zijn verschenen.

Jaguar, Panther, en nu weer Tiger.

Bij Windows waren deze periodes toch beduidend langer…

[b:d9b3cc2ee9]Loop je met die vele upgrades van MacOSX niet het risico dat je Mac continu achter de feiten aanloopt?[/b:d9b3cc2ee9]

Na hoeveel tijd vervangen jullie je MacOS eigenlijk?

Kijk al uit naar jullie antwoord!

Tja, je kan ook denken: he, Apple is continu aan het verbeteren. Dit i.t.t. MS

Bij elke nieuwe versie gaat er bij mij een bestelling naar Apple uit... Hou nou eenmaal van nieuwe speeltjes, en vindt het meestal het geld zeker waard.

Je moet het zo zien:

Microsoft innoveert niet en er is bijna geen evolutie → geen nieuwe Windows versies

Apple innoveert constant → veel nieuwe updates en verschillende versies van Mac OS X

Als gebruiker moet je niet om de paar jaar een nieuwe versie kopen van Mac OS X. Je kan dat doen als je wil. Velen doen dit omdat er in elke versie nieuwe interessante features zitten. Je moet niet bang zijn dat Apple achterloopt. Veel features die al jaren in Mac OS X zitten zullen pas vanaf 2006/2007 beschikaar zijn in Windows Vista. Sommige features zullen zelfs nooit beschikbaar zijn voor Windows.

Als je een compleet verouderd en slecht beveiligd besturingssysteem wil gebruiken dan is Windows XP goed. Wil je nieuwe features, functionaliteit en mogelijkheden dan is Mac OS X de oplossing.

In principe vindt ik het wel meevallen met de upgrades, en je moet ook bedenken dat je er elke keer wel weer wat extra functionaliteit voor terug krijgt. Volgens mij betaal je alleen voor de grotere upgrades, dus 10, 10.1, 10.2, 10.3, 10.4 de kleinere updates (10.4.1, 10.4.2 enz.) zitten gewoon in je Software Update en kun je gratis downloaden. Het komt ook voor dat je een nieuwe Apple koopt en dan binnen een redelijke tijd gratis of met korting kunt upgraden naar een nieuwer systeem. Ook brengt een update vaak vernieuwingen binnen een aantal applicaties die onderdeel zijn van het totale systeem b.v. Mail, iTunes, iPhoto enz. Al met al heb ik liever regelmatig een update dan dat ik op allerlei beloftes moet gaan wachten.

Je bent uiteraard niet verplicht om te upgraden, zo zijn er nog zat mensen en bedrijven die tevreden met OS 9 werken ( ± 1999).

b.t.w. bij een Apple is upgraden een fluitje van een cent, ( bij mij tenminste wel )

Door het kleine marktaandeel van Apple en het feit dat ze volledige controle hebben over hun eigen hardware zijn ze staat nieuwe mogelijkheden snel te benutten en aan te bieden aan hun trouwe gebruikers... die er vervolgens ook graag snel gebruik van willen maken.

Waarom nieuwe ontwikkelingen jaren in de kast laten liggen om uiteindelijk met een verouderd systeem op de markt te komen?

Door de enorme groep Windows gebruikers en de dramatische hoeveelheid hardware configuraties is het voor Microsoft natuurlijk veel lastiger om snel in te springen op innovaties van nu. Daarom zal Windows Vista ook een slap aftreksel worden het huidige Mac OS - naast het feit dat nieuwe dingen uitvinden niet de ‘core business’ is van het beroemde bedrijf van Bill Gates.

Ik upgrade mijn systeem direct na de release van een nieuwe versie. Eerst even spelen en testen op de laptop en een paar weken daarna geheel over op de primaire desktop.

Tiger draait beter op een oude iBook G3 dan Jaguar en Panther - dus het is absoluut niet zo dat deze OS updates altijd nieuwe hardware vragen… hoewel de vooruitgang natuurlijk altijd ten koste gaat van de echte oudjes aan de onderzijde…

Hallo bijna switcher,

Ik werk hier op een van de eerste G4’s, eentje uit 1999, op 350 mHz.
Deze machine functioneerd nog perfect en werkt met MacOs 10.2.8 voortreffelijk. (10.4 zou er ook nog perfect op werken.)
Mijn Mac is dus na 6 jaar nog niet verouderd, en ook nog niet ‘uit de tijd’.
Een Mac is vaak al zo compleet uitgerust, dat deze nog vele jaren mee kan gaan.
Dus hardware van een Mac hoef je niet snel te vervangen, en het besturingssysteem is ook niet persé noodzakelijk, wel aan te raden, maar dat is bij Windows ook het geval.

Succes met je keuze.

Gr. Vincent

Microsoft laat zijn slachtoffers liever een tijdje aanmodderen, Apple zijn klanten niet.

achteroplopen?

je ziet toch zelf aan alle artikels in pc magazines dat osx vooruit loopt en microsoft achteroploopt, wanneer hebben die iets innoverend in hun windows gebracht.

ik kan nu al zeggen dat de overgang van 3.11 naar windows 95 nog steeds een grotere stap was dan XP naar vista.

een gemiddelde evolutie elk anderhalf jaar van osx zorgt net voor een constante verfrissing en up to date zijn van ons geliefde os, ik zou het op geen enkel andere manier willen zien.

ipv zich bezig te houden met het trachten een ganse wereld volgens eigen standaarden te laten werken, en zich zodoende uiteindelijk op te dringen en onmisbaar te maken op een monopolitische wijze, houdt innovatie en vernieuwing van computer interfaces in de microsoft wereld gewoonweg tegen in mijn ogen.

ik ben switcher geworden bijna 3 jaar geleden om een reden, ik was het KOTSBEU dat microsoft mij opdrong hoe ik moest werken en met wat, ik heb toen een keuze gemaakt, een os dat mij vrijheid laat te werken zoals ik het wil, en ik heb ook gekozen voor een mp3 speler.
niet omdat deze apple branded is, maar na eigen ondervinding gewoon de beste user experience heeft,
ik zal nooit mijn 600 euro sony memorystick speler vergeten(atrac3 media-formaat: nog eens extra conversie in buggy programma), met een gamele 64 mb memorystick, en heel; korte batterijduur, ik heb gewoonweg 2 jaar afgezien met dat ding.

als een product goed is, dan meen ik dat het gerechtigd is de markt te veroveren, het mag echter niet onopgemerkt op de achtergrond opgedrongen worden omdat je na X aantal jaren merkt dat je geen andere weg meer uitkunt dan bvb WMA te kiezen, of een genuine-check te MOETEN laten uitvoeren alvorens je een windows-update kunt krijgen, microsoft promoot veiligheid, veiligheid voor hun eigen marktaandeel en verkoopscijfers in mijn ogen, niet die van de client.

to zover 876ste lezing, uit het verouderde windowstestament van frank.
(dus geen cooments aub op mijn PERSOONLIJKE ervaringen)

GREETZ :wink:

@VinnieB

Leef je dag als het aller laatste feest! -

• (Youp van 't Hek) -

moet zijn:

God verbood wat we allemaal deden
leef toch je leven als je allerlaatste uur

http://www.songteksten.com/songteksten/32902/Youp-van-t-hek/Niemand-Weet-Hoe-Laat-Het-Is.htm

Daar komt ook nog eens het verschil in prijs voor een nieuw OS bij kijken. Voor de windows Owessen ben je al gauw meer dan €600,- kwijt. Het gemiddelde voor een nieuwe Mac OS versie ligt rond de €150,-. Tel uit je winst. En het mooie van ouder Mac OS versies is dat ze niet achterhaalt zijn, maar nog steeds competatief zijn in vergelijking tot de huidige windows versies.

Elke nieuwe versie van het OS is meestal een verbetering, of er zijn nieuwe dingen bijgekomen.

Ik zelf upgrade mijn spullen niet: als ik een nieuwe machine nodig heb dan zit daar wel het nieuwste OS bij. Ik draai op mijn iBook G3 nog steeds Jaguar en dat werkt ook uitstekend.

en als je ergens onderwijskorting kan scharrelen is het meestal zelfs onder de 100!!!

Switchen die hap…

Ik werk hier op een Powermac cube G4 450mhz van 4,5 jaar oud maar ik kocht hem 6 maand na de introductie dus hardwarematig is mijn cube 5 jaar oud in september.

OS10.0 / 10.1 heb ik overgeslagen en ben begonnen met jaguar (10.2). Ondertussen werk ik nog steeds onder jaguar (10.2.8).

Ware het niet dat mijn ‘lastenboek’ bij het kopen van de cube 1 element ontbrak nl. digitale video, (waar ik ondertussen al zo’n 1,5 jaar mee bezig ben) en ik een beetje uitgekeken geraak op imovie, maar ik zou nog minimum 2 jaar (zonder breuken natuurlijk) verderdoen.
Doordat het ‘lastenboek’ van wat ik ermee wou doen Digitale video ontbrak kijk ik nu uit om mijn cube up te graden (±700 euro waarbij de processor naar 1,7Ghz, OS nr Tiger en Final cut Express inbegrepen zijn).

Zoals gezegd, je moet niet telkens upgraden. Enkel zéér goed weten wàt je met je computer wenst te doen (vooral als je naar High definition video evolueerd uit je doppen kijken) voordat je je keuze maakt.

Succes met je keuzes
Davedive

Wat het OS zelf betreft; realiseer je ook dat [url=http://en.wikipedia.org/wiki/Mac_OS_X]Mac OS X[/url] een heel nieuw systeem is, wat van de grond af opnieuw is ontworpen en opgebouwd, dus nog maar een korte ontwikkeling heeft doorgemaakt, waardoor die update's en upgrade's dus nodig waren om het te laten 'rijpen'. Apple heeft inmiddels aangegeven dat het vanaf nu wat langzamer gaat met versie 10.5, 10.6, etc.

Om te zien dat het allemaal juist heel goed is geweest, kijk maar eens op de WinSuperSite van Windows adept Paul Thurrott: http://www.winsupersite.com/reviews/macosx_tiger.asp

Weet niet of je er zo blij mee moet zijn dat Windows XP sinds 2001 geen een feature update heeft gehad, de 20 miljoen security updates tellen niet mee als nieuwe features. Mac OS X is er sinds die tijd verschrikkelijk op vooruit gegaan, vergelijk Mac OS X 10.0 Cheetah (2001) maar ens met Mac OS X 10.4 Tiger (2005).

Ik denk niet dat je goedkoper uit bent met Os X. Het is anders. Het is ook afhankelijk van wat je ermee wilt doen. Voor sommige dingen is Os X handiger en voor andere dingen kun je beter Windows gebruiken.

Je hoeft niet die upgrades te kopen. Panther is super. Maar Tiger had genoeg voordelen voor mij om de overstap te maken. En ik ben blij dat ik dat gedaan heb.

Zoals jij kom ik van de Windows wereld, waar je elke week security patches hebt en haast nooit nieuwe functionaliteit en innovatie. Geef mij dan maar Apple. Met Windows loop je dus jaren achter de feiten aan, met Apple stukken minder.

Het enige wat ik betreur in mijn overstap van Windows naar de Mac is dat ik het niet eerder heb gedaan. En dat denk ik bijna elke dag. Mijn vriending heeft nog steeds een Windows machine wat ik nog steeds moet ‘verzorgen’ en ik wordt er kots ziek van. Ik kan niet wachten tot dat zij ook een Mac heeft. Alleen maar gezeik met crashes, adware, virusses, etc etc

Zodra je geswitched bent, vind je 't alleen maar mooi om veel geld in dit schitterende bedrijf te pompen zodat ze zulke mooie nieuwe dingen kunnen maken :D

Beste sjtuijp,

Je twijfelt over het al dan niet overstappen naar een Apple. Op zich is die keuze niet zo moeilijk. Gewoon reationeel denken. Zelf ben ik een ‘computergebruiker’ die met beide systemen werkt.

Als je een computergebruiker bent zoals 95% van de Nederlandse bevolking; lees een brief schrijven, spreadsheets of presentaties bewerken,foto’s ,films, muziek laden en bewerken, emailen en internetten, dan zou ik zeker een Apple kopen. Een Apple met OSX is een machine die boven alles altijd werkt en eenvoudig te bedienen is en dit soort zaken aan kan. Een jaar draaien zonder ook maar één keer te crashen is mij overkomen. ( Op een Windows machine mag je blij zijn als je een week vol kan maken zonder een keer te crashen )

Je angst voor meerdere updates is eigenlijk niet meer zo relevant omdat OSX zich thans op een punt bevindt waar het een aantal jaren terug aangaf te willen aankomen. Apple stapte van systeem 9 naar 10 ( OSX ) over van specifieke Apple OS kernal naar een Unix kernal met een Apple jas. Men plande de overgang in fases. Een OSX machine draait overigens heel veel oude Apple software zonder problemen. Zelfs programma’s uit 1995 draaien nog. Verder kom je er op een Apple al snel achter wat plug en play werkelijk inhoudt. Het is veel zorgelozer werken dan op een windows machine.

Gebruik je erg veel specifieke Windows programma’s of veel spelletjes, dan moet je helaas nog twee jaar wachten. Apple schijnt dan te komen met een Mac met een Intell chipset.

Ga je voor low budget; koop dan een Mac mini en installeer er NeoOffice op. Je hebt dan veel functionaliteit voor weinig geld.