Niets repareert mijn systeem, simpel knip en plak wél?

'n Vaag probleem met m'n systeem: de finder is ontzettend traag en mist functionaliteit als ik externe apparaten aan- of afsluit. Systeemvoorkeuren crasht erg vaak. Schijfhulpprogramma start nauwelijks op, en noopt tot herstart wanneer ik de permissies probeer te repareren (dus geen reparatie-mogelijkheden). Cocktail en Onyx kunnen ze evenmin repareren. Onderstaande methoden doen ook niets: • fsck -f • Safe Mode. • Opt+Cmd+O+F = opstarten en reset Open Firmware - reset-nvram - set-defaults - reset-all • Opt+Cmd+P+R

Heb dit verrotte systeem inmiddels gekopiêerd middels CCC op een externe firewireschijf. Op dit systeem werk ik tot nog toe vrijwel probleemloos (werksnelheid is behoorlijk verbeterd, hier en daar nog wel een te lange spinning disk). Schijfhulp helpt me weer met mijn permissies zoals is afgesproken (en heeft 'n gigantische waslijst hersteld, al blijft [color=green:7f8b50a15c]Filesystems/cd9660.fs/cd9660.util. New permissions are 33261[/color:7f8b50a15c] steeds staan).

Maar wat is nu eigenlijk mijn probleem… ik geloof dat er helemaal niets ergs aan de hand is! Waarom mekker is als ik het goed functionerende systeem gewoon opnieuw met CCC ‘knip en plak’ naar mijn iBoekje, nadat ik deze helemaal schoon heb geveegd.
[color=red:7f8b50a15c]Of stel ik alles te simpel voor…[/color:7f8b50a15c] (maarja, dat krijg je met apple)

[color=blue:7f8b50a15c]trouwens…[/color:7f8b50a15c] de FW HD (LaCie porsche) draait op 7200rpm, dat is toch 1800rpm sneller dan de originele (5400), kan ik niet beter in thuis situatie op deze ext. HD door blijven werken, want sneller? Of is dit niet handig ofzo (i.v.m. 2 MB buffer, FireWire)?

Hangt er nog wat aan je Mac? buiten die harde schijf een zip-drive of een scsi-apparaat?

Een kapotte kabel of slechte verbinding kan namelijk dat soort storingen teweegbrengen.

Is maar een idee…

Goeiemorgen Vervoort,

Nee, ik heb het zowel zónder alle externe apparaten, als mét alles aangesloten uitgeprobeerd - beide zonder verschil en succes. Toch bedankt!

Sibe Jan
(p.s. ik en mijn boekje zijn trouwens van de post-scsi-generatie, maar is mijn soort probleem typisch voor scsi?)

"Filesystems/cd9660.fs/cd9660.util. New permissions are 33261" krijg je altijd, dit is echter geen probleem volgens Apple. Op de website van Apple is ergens melding gemaakt dat dit geen probleem is en dat je deze kunt negeren. Wat de reden ervan is weet ik niet precies meer :)

Kun je je werkende systeem van de FireWire disk niet terug zetten op je normale disk en dan kijken hoe alles werkt? Het is simpel, maar het is ook een Mac… wil het dan nog steeds niet, is dan je interne disk niet rot ofzo? >> hardware-probleem.

zou het een hardware beschadiging kunnen zijn op de harddisk?

dat kan namelijk vertragend werken omdat de leeskop dan de hard disk niet goed meer leest

klinkt lekker verontrustend, Jasper.

[quote:6031ca6f93=“Jasper”]zou het een hardware beschadiging kunnen zijn op de harddisk?[/quote:6031ca6f93]

En hoe tsjek je dat? Met die hardware CD van apple, of kun je daar ook app’s als onyx en cocktail voor gebruiken?
Nouja, ik kijk wel even… (heb alleen eigenlijk helemaal geen tijd voor gekloot - had ik maar een 2e mac)

Apple's Hardware Test CD gedraait, deze zag geen problemen... Ik denk nu dat ik idd heel simpel nulletjes van de interne HD maak, en opnieuw de boel installeer. Of zijn er nog programma's die hardwarematige problemen kunnen detecteren én oplossen, en is het verstandig deze eerst te draaien?

En kleven er bezwaren aan het gebruiken van mijn externe (én snellere) firewire HD? Ik zit er overna te denken om een partitie op mijn (160GB) FW HD te maken ter grootte van de interne (30GB) HD. Deze twee zou ik dan synchroon willen houden, zodat ik thuis de snellere FW HD kan gebruiken, en ‘op locatie’ de gewone interne HD…
Iemand tips hierontrent?

Alvast bedankt!

En hoe tsjek je dat? [/quote]

heb zelf een keer een probleem gehad met een western digital HD, hoorde steeds een terugkerende “klik” Norton er over gegooid en die gaf aan dat de schijf kapot was. heb hem meeg enomen naar een collega van me die er meer verstand van heeft en die kwam tot de zelfde conclusie. Mijn probleem hoeft per definitie niet jou probleem te zijn. kan zijn als je de enen en nullen weer goed zet dat je probleem dan verholpen is.

Onyx, Cocktail, fsck -f, Safe Mode, schijfhulpprogramma, etc, de zaken die je noemt zijn prima, maar lossen niet alles op. De directory zou een zooitje kunnen zijn en geen van door jou genoemde progjes/oplossingen, repareert die directory.

Je zou DiskWarrior of TechTool Pro kunnen proberen, die weten wel raad met de directory. De meeste problemen (en probleempjes) hebben te maken met fouten in de directory en zeker als je hardware-problemen uit kunt sluiten, is het repareren van de directory een aanrader of je moet zin hebben in formateren en opnieuw installeren… :smiley:

Bedankt, mensen. Alvast. DiskWarrior voorzag geen problemen... [color=red:ed5eb8ab47]Maar TechTool wél: twee bad blocks op de ATI(?)schijf,[/color:ed5eb8ab47] de interne dus, ajajaj. Dus wél complete int. HD nulletjes geschreven, systeem er schoon op (heeft ook weer zo z'n voordelen, boot en werkt véél sneller, want geen overdaad aan haxies etc.)

En 10.3.4 blijkt na een aantal benches alwel behoorlijk sneller als dan 10.3 (resp, gemm. 42:53 met Xbench)

Evenwel, de systempreferences crashen evengoed nog regelmatig op het superschone systeem, grrr!
Zal TechTool nog 'ns aan het werk zetten, maar 't is nu echt bedtijd!

Ohja: [color=red:ed5eb8ab47]nog steeds een vraag[/color:ed5eb8ab47] over booten vanuit een FWHD (zie boven): waarom niet?

Probeer nu, met een superschoon systeem, ook eens zonder externe hardware, koppel alles los. Helpt dat?

Met die externe FWHD, zou je iedere keer aan het eind van je werkdag een kloon kunnen maken, zodat je bijvoorbeeld thuis boot vanaf je externe of andersom.

Ikzelf gebruik SuperDuper!, dat is echt een fijn programma, je kunt het gratis gebruiken, niet met alle functies, maar het werkt heel eenvoudig en ziet er goed uit.