Nieuw in de Macintosh wereld

Ga binnenkort een imac aankopen, welke zie informatie hieronder

• 512 MB DDR400 SDRAM - 1 DIMM
• 160 GB Serial ATA-schijf
• Toetsenbord en muis + Mac OS
• Modem
• 17-inch TFT-beeldscherm
• 1,8-GHz PowerPC G5
• Dvd/cd-rw
• ATI Radeon 9600 met 128 MB DDR
• AirPort Extreme
• Bluetooth 2.0 + EDR

• 17inch
  • 1,8Ghz

Is er een verschil tussen de 1,8Ghz van de pc en die van mac (g5)?

Andere informatie is ook welkom qua software en hardware

MVG

dank u bij voorbaat

vergelijk een Wankelmotor van een RX8 met een Mondeo TDCI ... Appels met peren dus.

Ze zeggen dat je bij een apple ongever moet verdubbelen om de zelfde te krijgen..

Dus 1,8 is ongeveer vergelijkbaar met 3,6 ghz.

Ga binnenkort een imac aankopen, welke zie informatie hieronder

• 512 MB DDR400 SDRAM - 1 DIMM
• 160 GB Serial ATA-schijf
• Toetsenbord en muis + Mac OS
• Modem
• 17-inch TFT-beeldscherm
• 1,8-GHz PowerPC G5
• Dvd/cd-rw
• ATI Radeon 9600 met 128 MB DDR
• AirPort Extreme
• Bluetooth 2.0 + EDR

• 17inch
  • 1,8Ghz
    even een vergelijking met pc, het is niet zo dat je die processorsnelheid mag verdubbelen. De snelheid van de processor hangt niet allen af van ghz. Uit eigen ervaring kan ik wel zeggen dat die 1.8 ghz ongeveer 3 ghz pentium 4 intel processor betekent, Die airport extreme is gewoon 802.11 54 mbit standaard.

Een mac koop je omwille van zijn besturingssysteem, niet omwille van hardware, alhoewel die prijs/kwaliteit niet moet onderdoen ten opzichte van een A-merk.
Alsook krijg je standaard een hoop software bij die bij een pc honderden euros zou kosten, denk hieronder andere aan ilife en dergelijke.

Nog vragen, stel ze maar.

Dat is een prima configuratie! Mijn iMac G5 ziet er hetzelfde uit met het verschil dat ik 1GB RAM heb. Hoe meer RAM hoe beter maar 512MB is wel voldoende als je geen te zware programma's draait. Toch zal je ooit moeten overstappen naar 1GB maar als je nu het geld er niet wil aan uitgeven kan je dat later nog altijd doen.

De snelheid van een G5 kan je niet vergelijken met een Intel/AMD processor omdat het een ander besturingssysteem is. Zo kan je met een Mac bijna 100x sneller een PDF document aanmaken dan met een PC maar dan zal de PC een Mac weer verslaan met games zoals DOOM 3. Snelheid is zeer relatief. Maar zoals eerder gezegd men koopt een Mac voor z’n besturingssysteem/vormgeving/gebruiksvriendelijkheid/om geen virussen te hebben/ …

Mijn iMac voelt hetzelfde aan qua snelheid als mijn Pentium IV 3.2 Ghz Dell Portable.

Mijn Powerbook voelt als een Aston Martin.

eh.... bussnelheid? :(

Met Mac OSX staat je Mac altijd klaar in 2 seconden! Mijn XP laptop 6 van 10 keer, de andere keren loopt ie vast en moet ik rebooten... :mrgreen:

Maar met de iMac ben je ook klaar. Met andere worden er zit alles bij wat je nodig hebt. Bij een PC zit (hangt er wel vanaf welke je koopt) niet zoveel software bij. Standaard bij de iMac zit
iLife (alles voor video/beeld/dvd/muziek bewerking)
Mail
2 Browsers
AppleWorks (eenvoudige Microsoft Office), Als je veel met PC gebruikers uitwisselt qua documenten is het mischien wel handig om ook Office voor de Mac te nemen.
Complete ontwikkel omgeving
AppleScript / Automator
enz, enz…

Nou mooi al die snelheid hoor! Maar heb je een reden om geen DVD-R(W)te nemen? Straks is het te laat, hoewel je in een iMac dat nog redelijk kan verwisselen. Ik bedoel maar: nu heb je nog geen DVD-schrijver nodig, maar over een paar maanden misschien wel. :x

Maar om even terug te komen op het verschil tussen de G5 en de PC. De G5 is wel een echte 64 bits processor. Niet dat alle software nu al 64 bit draaid maar dat komt nog wel.

Op de pc van me vriendin zit er een dvd-wrighter. Is enkel voor mij geen enkele andere account of gebruikers.

@maclord wat bedoel jet met bussnelhied?

Is 't een eenvoudige OS, geef 't veel weg van linux?
Omdat 't gebaseerd is op UNIX

Bedankt voor de reactie’s

MVG

[quote:54a0d8e7a4="Tiyuna"] I @maclord wat bedoel jet met bussnelhied? [/quote:54a0d8e7a4]

Een processor maakt gebruik van een zo genaamde bussnelheid (FSB) en van een multiplier factor. Een Pentium II 450 [bijv!] loopt op een bussnelheid van 100MHz en met een multiplier van 4.5 zo krijg je dus 4.5x100 = 450 MHz.

maar Tiyuna..... gewoon doen gaan voor die mac.... :lol: :lol: :lol:

Ik heb ook geen DVD. Waarom zou ik DVD's branden :P In mijn Acer zit er een Dual-Layer model, nog nooit gebruikt. In de AMD van mijn ouders zit er een gewone DVD+/-RW. Tegen dat ik de volgende keer een DVD wil branden is Blue Ray al lang een standaard :)

[quote:6dfcab1dcc="gijsraggers"]Mijn Powerbook voelt als een Aston Martin.[/quote:6dfcab1dcc]

[quote:6dfcab1dcc=“Maclord”]eh… bussnelheid? :([/quote:6dfcab1dcc]

Een Aston Martin is nou niet bepaald een bus… :stuck_out_tongue: 8) :stuck_out_tongue:

Boonen zat in de bus vandaag.... :lol: :P 8)

[quote:7c25426631="rrrichie"]Maar om even terug te komen op het verschil tussen de G5 en de PC. De G5 is wel een echte 64 bits processor. Niet dat alle software nu al 64 bit draaid maar dat komt nog wel.[/quote:7c25426631] [knuppel in het hoenderhok modus] Schitterend argument. Met een Porsche in de file dus. Zolang die file niet wordt opgelost zijn is het wel leuk zo'n Porsche te zien staan. [/knuppel in het hoenderhok modus]

in 3 uur tijd 2 pagina's vol met opmerkingen naar aanleiding van iemand die een nieuwe mac wil kopen. wat is dit toch een mooi forum en wat zijn we toch lekker applegek :lol: dat zie je op geen enkel pc-forum :wink:

[quote:6d32a386d0="Outragemac"][quote:6d32a386d0="rrrichie"]Maar om even terug te komen op het verschil tussen de G5 en de PC. De G5 is wel een echte 64 bits processor. Niet dat alle software nu al 64 bit draaid maar dat komt nog wel.[/quote:6d32a386d0] [knuppel in het hoenderhok modus] Schitterend argument. Met een Porsche in de file dus. Zolang die file niet wordt opgelost zijn is het wel leuk zo'n Porsche te zien staan. [/knuppel in het hoenderhok modus][/quote:6d32a386d0]

Ja en dat voor 1000 euri mooi he!