Nieuw leven blazen in een Powermac G4!

Goedemiddag,

Ik heb vorige week een oude Powermac G4 Quicksilver (1.0 Ghz Dual G4 CPU, 1,5 GB RAM, ATI Radeon 9800 Pro) op de kop getikt en ben nu van plan deze een tijdje te gaan gebruiken als primaire computer tot ik geld heb voor een MacBook Pro. Verbaas me er trouwens wel over hoe rap dat ding is, als je nagaat dat ie in 2002 is gemaakt!

Hebben jullie nog praktische tips of handige applicaties voor mij? Systeem draait inmiddels op 10.5.8.

Bij voorbaat dank!

Vooral software gebruiken uit die generatie. Als je software wilt gebruiken van nu, gaat de snelheid je wel parte spelen.

Klopt, tot die conclusie was ik al gekomen! Verder is er uiteraard geen Mac App Store onder Leopard, weet je nog wat praktische software voor het dagelijkse gebruik, danwel leuke games?

http://www.ragdollsoft.com/nball/
Als deze op 10.5.8 werkt (denk het wel, niet meer op 10.8 helaas), dan ben je heel gelukkig!! :)

SSD-upgrade?

haha @ Nielsdam,

SSD-Upgrade lijkt me echt totaal nutteools en zonde van je geld !
Redenen :
1. Je moet een Sata Kaartje erin stoppen in een PCI-X Slot, deze heeft enkel maar een max speed van Sata 150.
2. Leopard en oudere osx versies ondersteunen SSD Trimm technologie eigelijk niet, mischien wel aan de praat te krijgen maar zal het niet echt lkker lopen.

Op deze machines kan je het beste eigelijk Mac OSX Tiger 10.4 draaien, deze heb ik ook op mijn powermac's gezet, en werkt nog steeds het allerbeste vind ik !
mijn persoonlijke mening..

Software met PPC ondersteuning wordt ondertussen wel erg schaars. Het is aan te raden om inderdaad oudere applicaties te gebruiken. Verder is er heel erg veel op Sourceforge te vinden. Diverse Open Source apps worden nog voor oudere OS-X versies gebouwd, of er staat nog een oude versie in de repository.

Ook is er een niet aanbevolen methode, en dat is x86 hardware in de Powermac G4 zetten. Oftewel, hardware + PSU eruit, x86 hardware + PSU er in, en installeren als hackintosh.

Veel oudere software op [url=http://mac.oldapps.com/]Oldapps.com[/url]. Een vervanger voor de nieuwere versies van Firefox, die niet meer op PPC draaien kan [url=http://www.floodgap.com/software/tenfourfox/]Tenfourfox[/url] zijn, hoewel Safari het bij mij prima doet onder G4 met Leopard.

Haha dank jullie wel voor de tips! N-Ball ziet er in ieder geval reteverslavend uit.

Verder zit het qua hardware wel snor (uit een G4 ga ik niet meer performance halen dan nu het geval is, gezien de CPU, RAM en GPU specs).

Verder is het een keurig systeem en vind ik het zonde om em niet te gebruiken. Weet iemand of er daadwerkelijke guides zijn om er een hackintosh van te maken?

Hackintosh is OSX op een niet apple-computer, dat is dus hoe dan ook niet van toepassing op jouw G4..

[quote]
deSpaanseRente 19 minuten geleden #

Hackintosh is OSX op een niet apple-computer, dat is dus hoe dan ook niet van toepassing op jouw G4..
[/quote]

Ik doelde meer op de reactie van Neals, om de huidige hardware eruit te slopen en er een Intel box van te maken :)

Ik zou niet je Mac helemaal updaten, je kan beter gewoon sparen voor een nieuwere Mac en met deze G4 gewoon de standaard dingen doen. Hangt natuurlijk van jouw af:wink: