Nieuw Panasonic camcorder-gamma

Panasonic presenteert [url=http://www.panasonic.be/servlet/PB/menu/1047093_l6/index.html?flash=true/]een nieuw camcorder assortiment[/url] (linksboven bij 'nieuws' vind je een link hiernaartoe). Wat vinden jullie van deze camcorders?

Leuk die 3CCDs, maar de High Definition camera's nemen op op DVD of memory sticks. Dus om je geschoten materiaal te capturen op je Mac heb je meteen een leuke uitdaging.

Als je een camera wilt kopen, maar let op het volgende: 1 een dv film is 10GB per halfuur en je wilt NOOIT met een kleiner bestand willen gebruiken 2 Dat de camera een FireWire uitgang heeft welke door apple onderstuund word

Dus DVD en andere opslag media maken een compressie en iets wat klein is krijg je niet meer groot

Aan welke camera denk je?

Ikzelf had de GS320 op het oog. Prima prijs, goede recenties en 3CCD. (ik wil ml. af van mijn Sony omdat ik gek wordt van het geluid van de camera dat wordt opgenomen).

Echter, de GS320 heeft geen dv input. Helaas voor mij een no go. Ik wil namelijk mijn finale producten altijd terug op DV tape schrijven als een ongecomprimeerde back up. Ik heb wel eens gelezen dat er bewust door producenten geen DV input op camcorders wordt geplaatst, omdat anders de camera onder Europese regelgeving als een digitale recorder wordt aangemerkt. Uit protectionisme hebben digitale recorders blijkbaar hogere importheffingen. Ik kan het laatste niet bevestigen, maar het is wel opvallend alleen de GS500 DV input heeft. Het prijsverschil tussen de GS500 en GS320 is weer substantieel.