Nieuwe 2e hands iMac

Ik heb inmiddels door dat ik een behoorlijk Mac-noob ben. De situatie is als volgt:
Ik heb een MBA die ik zelf nieuw gekocht heb. Niets mee aan de hand. Er zit een trackpad en een keyboard bij die met bluetooth prima functioneren.
Nu heb ik vandaag een 2e hands iMac (27inch, mid 2011) gekocht en daar heb ik een paar probleempjes mee en vragen over. Ik wil mijn iMac graag identiek hebben aan mijn MBA. Probleem is dat de vorige eigenaar een duitser is. Het systeem zelf is in het engels maar er zit een duits toetsenbord bij.

1. Kan ik een time-machine back-up naar mijn iMac overzetten en is daarmee mijn iMac identiek qua software aan de MBA? Ook qua taal ed.?

2. De iMac herkent alleen de muis en het toetsenbord die er origineel bijzaten. Als ik bluetooth laat zoeken vindt hij helemaal niets, zelfs het toetsenbord en muis die er origineel bijzaten niet, hoewel ze het wel doen. Mijn trackpad en andere toetsenbord vindt hij ook niet. Kan dit ermee te maken hebben dat ik mijn MBA nog aan had staan tijdens de search? (wel de trackpad en keyboard gedisconnected uiteraard).

3. Helpt het om mountain lion opnieuw te installeren?

1. Zou zo moeten werken.
2. Geen idee
3. Geen idee

Trouwens, een nieuwe 2de hands bestaat niet he :sarcastic:

Keyboards en Muizen moeten gepaird worden. Opnieuw installeren heeft daar niets mee te maken.
Een 2e hands computer altijd opnieuw installeren, je weet namelijk nooit helemaal zeker wat er wel/niet op staat.

En de taal is maar een instelling; te maken in Systeemvoorkeuren>Taal en tekst>Taal.

Best installeer je inderdaad het systeem helemaal vers, met behulp van de eigen grijze schijfjes die erbij moeten zitten. De schijfjes van je Bookje horen bij je bookje en zullen niet op de iMac werken.

Op gegeven moment in de installatie krijg je de vraag of je met het hulpprogramma Migratie-assistent een user-account van elders wilt importeren en dan (of later) koppel je de de laptop aan en volgt de instructies.

Loop ook eens een openbare bieb binnen en vergelijk daar wat ze aan OSX-boeken hebben. Zo oud als dat medium is: Je wordt er allicht wijzer van.

Edit: Ik vergeet dat dat nieuwe spul geen schijfjes meer heeft. Start dan op met de alt / option / ? -toets ingedrukt, je komt dan in het opstartkeuzemenu, waar je de opstartschijf kunt kiezen. Als het goed is, vind je dan ook de verborgen systeemherstelpartitie met OSX.
Sowieso als je iets start met ? ingedrukt, kun je doorgaans kiezen, of het nou een fotobibliotheek is of een itunesbieb.

Bedankt voor de antwoorden. Maar kan ik mijn trackpad dan bijvoorbeeld niet gebruiken bij mijn iMac zolang ik de MBA aan heb staan? Of kan ik het 'depairen'. In principe heb ik geen keyboard en trackpad meer nodig bij mijn MBA.

Ik heb mountain lion opnieuw geinstalleerd maar dat hielp niet veel, buiten een schone installatie.
Ik heb mijn time machine back-up op een externe harde schijf. Is me niet gelukt om die te openen om mijn iMac, kan dat wel?
Migratie van mn air geprobeerd maar dat ging ineens 30 uur duren, terwijl ik er niet zoveel op heb staan. Het zou toch allemaal makkelijk moeten zijn bij apple?

Voor je Trackpad en toetsenbord kun je het volgende proberen:
1) Zet je MPB even uit.
2) Schakel je Trackpad uit (Aan/Uit knop ingedrukt houden)
3) Check dat BT aan staat op je iMac
4) Schakel je Trackpad aan en houd de Aan/Uit knop ingedrukt
5) Selecteer (indien nodig) "connect" in het BT menu van je iMac

Doe dit laatste terwijl je de Aan/Uit knop van de Trackpad ingedrukt houd. Dit geforceerde proces is soms nodig als je Trackpad (of Keyboard) gepaired is geweest met een ander apparaat.

groet en succes,
Harko

Bedankt, maar het is al gelukt. Ik heb de trackpad en keyboard eerst helemaal verwijderd van de air en toen vond bluetooth ze ook mijn iMac. Nu alleen nog migreren.