Nieuwe Air kopen

Mijn Windows laptop is al een tijdje toe aan vervanging en ik zou graag na lange tijd weer een Mac willen.
Ik heb nu een i7 laptop met 16GB ram uit 2017/2018.
Een model zonder ventilator spreekt mij aan aangezien die huidige Windows laptop soms op lijkt te willen stijgen.

Een Air dus. Maar wat is handig. Ik zat te denken aan een 8GB model met 256GB SSD. Ik ga het gebruiken voor fotografie (hooguit een paar keer per maand DXO Photolab 5 met 20mp RAW files) en huis tuin en keuken dingen.

Maar nu komt er dus een nieuwe Air uit. Normaal gesproken zou ik voor het nieuwe model gaan. Maar de oude is om en nabij de €1050 en de nieuwe €1550. Toch fors duurder. Wat is wijsheid, toch de nieuwe versie nemen of gewoon de oude pakken en €500 in de zak houden?

Het prijsverschil kan oplopen tot circa €700. Zie link.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1631188;1827630/

Dat is aanzienlijk.
Ik denk dat jij met de M1 ook prima uit de voeten komt.
Ik zou alleen wel 512GB ipv 256GB kiezen.

Als je nu 16GB RAM hebt dan zou ik dat in je volgende laptop zeker weer nemen. Zeker omdat je het later niet kunt uitbreiden.

Verder eens dat de M1 prima moet zijn voor wat je er mee wilt doen!

Valide punt van sjoerdl. Uitbreiden van het geheugen kan later niet meer. Dus als je het geld er voor (over) hebt, overweeg dan 16GB geheugen.

Wel over nagedacht en veel filmpjes over gekeken. Maar ik vind dat Apple nogal een forse meerprijs vraagt, bovendien schijnt 8GB voor het geen ik doe ook prima te werken. Ik zal eens kijken wat de meerprijs buiten Apple om is.

Edit;

Even een lijstje gemaakt.
De goedkoopste M1 (Air of Pro) met 16GB en 512GB is 1859. Mij veel te gortig voor een toch al ouder model.

De goedkoopste M1 met 8GB eb 512GB is 1279 (van een leverancier die het ook daadwerkelijk op voorraad heeft).
De goedkoopste M1 met 16GB en 256GB is 1259.
Beide vind ik het wel waard. Alleen wat wil ik nu, extra opslag (wat op zich makkelijk op te lossen is met een externe SSD en voor foto’s gebruik ik al een NAS of extra intern geheugen…

Zoals je zelf al aangeeft: extra intern geheugen is later NIET toe te voegen. Extra opslag is later WEL toe te voegen, middels een snelle externe SSD.

1 like

Nieuw hier, speciaal voor jou een account aangemaakt omdat ik wat ervaring met jouw toepassing heb…

Ik ben een ‘prosumer’ fotograaf, gebruik Photo Supreme als DAM (Digital Asset Manager, catalogus om de weg te vinden in mijn fotoverzameling) en DxO Photo Lab 4 (5 niet aangeschaft omdat op dat moment Apple Silicon nog niet ondersteund werd).

Ik werkte daarmee op een redelijk potente Windows PC maar had behoefte aan een laptop voor onderweg.

Om te kijken of de Mac-wereld wat voor me was kocht ik het instapmodel MacBook Air M1, 8 GB geheugen en 256 GB opslag.
Dat ding bleek rondjes te rennen om mijn Windows PC :laughing:

Mijn fotosoftware loopt soepel op deze laptop, mijn enige bezwaar is dat het 13 inch scherm voor mij te klein is om comfortabel met DxO te werken.

Lang verhaal kort: mijn Windows PC is naar een nieuwe eigenaar, ik gebruik nu een iMac M1 in de zwaarste configuratie voor het zware werk en de MacBook Air voor onderweg.
Op de MBA staan dan alleen de foto’s die ik onderweg schiet, als ik weer thuis ben kopieer ik de boel naar de hoofdmachine.

Hopelijk heb je hier wat aan, en als je vragen hebt zie ik ze wel :wink:

2 likes

Dankjewel Herman voor je praktijkervaring met DxO Photo Lab. Heb vernomen dat vorige week de Apple Silicon update is uitgerold. Dus wie weet is het nu wel wat voor je. Eerste ervaringen (niet van mij) zijn lovend.

Als ik echt foto’s ga bewerken dan sluit ik vaak een externe monitor aan. 34" moet toch groot genoeg zijn lijkt mij. :slight_smile:
Ik heb inmiddels de 16GB variant besteld bij Wehkamp (de enige waar ik hem nog kon bestellen buiten Apple om). Ze hebben hem niet op voorraad dus ben zeer benieuwd…

Daar heb je vast wel genoeg aan :smile:
Succes er mee, ik hoop voor je dat Wehkamp hem snel stuurt!

De 16GB is nergens meer voor een normale prijs te krijgen. Wehkamp heeft ook geen flauw idee wanneer het geleverd wordt. Dan toch maar 8GB met wat extra SSD. Ik zal er de komende jaren wel mee doorkomen als ik de reviewers op YouTube mag geloven.