Nieuwe G4 1,42 dual maakt lawaai

(ik weet niet of hierover reeds een topic bestaat. Ik heb een tijdje gezocht maar niets gevonden) Ik heb sinds een paar weken mijn nieuwe G4 1,42 dual. Dat ding werkt zeer snel. En ik was zeer fier ... Maar soms maakt ie een raar rammelend geluid. Het geluid komt van de ventilator. Als je hem opstart hoor je even de ventilator sneller draaien om daarna terug rustiger te gaan draaien. Geen probleem tot nu toe. Sinds vandaag is de omgevingstemperatuur wat hoger, waardoor er meer koeling nodig is zodat de ventilator iets sneller draait. Hij produceert daarbij continu een rammelend reutelend geluid. Het lijkt wel een stationair draaiende diesel! Wat gaat dat geven in de zomer bij 30 graden op mijn zolderkamertje ??? Ik ben nog wat gaan neuzen op andere forums, waar er reeds melding is gemaakt van dit probleem.

Als ie het bij jou rustigaan doet, kan je het lawaai reproduceren : even de zijkant openleggen waardoor de temperatuur van de ‘koperen toren-alias koelvin’ gaat stijgen en waardoor de ventilator sneller gaat draaien. Niet te lang doen, want dan wordt ie volgens mij te heet.
Ik heb ook een nieuwe G4 1,25 Mhz dual in test gehad : hier draaide de ventilator ook variabel, maar dat reutelend lawaai had ie niet.

ff tot Appel richten (voor het geval ze meelezen) : dit kan echt niet! :evil:

Is er iemand die al iets meer weet over dit probleem?

Het zal waarschijnlijk wel een resonantie geluidje zijn wat opkomt als het toerental van de fan stijgt. Misschien gaat er ergens een plaatje mee trillen ofzo. Ik denk dat je met geopende kast wel kan uitvinden waar het euvel zich bevindt.

Het is ook zo dat de voeding-fans opzich al behoorlijk veel herrie maken, maar ik weet niet of dat ook nog is bij een 1.42 Ghz systeem.

Herman.

Eigenlijk is het de grote ventilator, die op de 'koperen toren' gericht staat. Als ik deze op het moederbord uittrek, stopt het dieselend geluid. Ik heb even een test gedaan met draaiende ventilater. Overal geduwd en getrokken, maar niets helpt. Hij blijft dieselen. We mogen dus stellen dat de ventilator zelf niet in orde is, waarschijnlijk is hij een beetje uit balans of loopt ie slecht op de as.

Goedkoop ventilatortje???