Nieuwe harde schijf niet herkend (Opgelost)

Hallo allemaal,

Even een vreemde kwestie voor de technische mensen hier:

Ik heb vanmiddag een 500 GB S-ATA HD gekocht van Samsumg. Ik wil deze in mijn iMac G5 installeren. Ik dacht dat is een fluitje van een cent… Niet dus.

Ik heb een cooler master x-craft 360 behuizing erbij gekocht om de oude schijf voor back up te gebruiken. Ik heb de nieuwe ongeformateerde schijf in de behuizing gestoken en met usb aan mijn Mac gehangen. Deze wordt niet herkend met Disk utility. Ik dacht: Misschien ligt het eraan dat je met een USB behuizing geen ongeformateerde schijven kunt gebruiken, of misschien zit het jumpertje niet goed.

Er zat geen jumpertje bij dus heb ik mijn iMac geopend en de harde schijf verwisseld. Toen opgestart van de Leopard DVD en nog altijd geen harde schijf te zien in Disk utility.

Dus ik dacht: misschien is de schijf kapot, kan gebeuren. Maar dan moet de oude schijf van 160GB wel werken met de behuizing. Dus heb ik dat geprobeerd met mijn PowerBook. Jumper in de stand waar hij ook zat in de iMac en in het USB huis geschoven. Weer geen verbinding in Disk utility. Ik heb alle jumper standen geprobeerd maar geen succes.

Hoe groot is de kans dat ze beide kapot zijn?

Wat kan ik fout doen?

:cry: Ik hoop dat iemand weet wat er aan de hand kan zijn…

Alvast bedankt!

hi,

ik kan me vergissen maar volgens mij heeft een SATA schijf geen jumpers! dus ik vermoed dat je een IDE kastje probeert aan te sluiten op een SATA schijf…

Ik heb zelf ook mijn Hd vervangen in mijn Imac G5 en deze werd meteen herkend dus wellicht heb je inderdaad te maken met een DOA! dus snel terugbrengen en laten testen in de winkel…

Wat betreft de jumpers ben ik inmiddels wijzer geworden:

Ik hoef geen jumpers in te stellen. De jumpers die ik kan gebruiken beperken de S-ATA aansluiting tot een lagere snelheid.

Op zich heb ik dit al 3x eerder gedaan en weet dus wel hoe het moet, maar je gaat zoeken hé?

Natuurlijk kan ik een DOA hebben, maar het rare is dat dan twee apparaten tegelijk kapot moeten zijn. De behuizing met de oude harde schijf doet namelijk ook niets. Ik heb de oude schijf weer terug geplaatst en de mac loopt weer als een zonnetje.

Maar de nieuwe schijf en nieuwe casing geven geen krimp…

Vreemd…

Het lijkt er eerder op dat je CoolerMaster USB case niet werkt.

In principe hoort SATA 3 Gb/sec downwards compatible te zijn met SATA 1.5 Gb/sec maar…maakt het uit of je de nieuwe schijf in SATA 1.5 Gb/sec zet (met die jumper) in de iMac?

Soms kan het ook lang duren voordat de Leopard installer je schijf ziet. Op mijn iBook G4 duurde het de eerste keer ruim 5 tot 10 minuten voordat de interne harde schijf herkend werd.

Ik heb de nieuwe schijf ook direct in de iMac gehad, maar ik heb niet heel lang gewacht. Na een paar minuten heb ik hem wel weer uitgezet. Ik ga het nog eens proberen met wat meer geduld. Anders ga ik morgen even terug.

Weet iemand of een ongeformateerde harde schijf in een USB behuizing te formateren is? Of had ik per-see een firewire behuizing moeten kopen? Omdat ik al twee firewire schijven heb heb ik nu een USB schijf gekocht.

Nu de casing blijkt het op een PC wel te doen, maar op mijn Macs niet. De HD werd zonder partitie in mijn Mac niet herkend, met partitie wel. Je moet toch gewoon een ongeformateerde nieuwe schijf in je Mac kunnen schroeven? Ik heb dat bij elke iMac die ik heb gehad wel een keer gedaan...

Raar…

Maar bedankt voor het meedenken!