nieuwe hd in g3

ik heb voor de kids een g3 b/w gekocht.

nu wil ik er een andere hd in zetten, vooral voor de muziek.

wat kan ik er het beste in stoppen ?

ik dacht aan een hd van minimaal 80 gig.

waar moet ik op letten ?

alvast bedankt voor de reacties

stoef

Je moet er op letten dat deze PowerMac niet meer zal zien dan 128GB. Dit komt omdat de aansluiting verouderd is. 120GB is opzich wel een goede harde schijf voor je muziek.

Zet er zo'n grote schijf bij, en drop daar je files en muziek op. :wink: Kun je gewoon probleemloos aanprikken.

Let erop dat het type een IDE schijf is, verder maakt alleen de grootte nog uit; maximaal 128 gig. Ik heb in m'n iMac G3 ook een nieuwe hardeschijf gezet. De snelste zijn ATA133 schijven van 7200 toeren per minuut en wat bij oudere computers ook wel handig is, is een wat grotere cache buffer. De mijne heeft 8 MB en da's te merken. Misschien dat er ook nog schijven zijn met 16 MB, maar dat weet ik niet zeker.

Die zijn er zeker. Ik heb er zelfs al bij de Lidl gezien. Maar die was al wat te groot voor die machine.

Waren dat IDE schijven? Want ik weet dat S-ATA schijven eigelijk alleen nog maar met 16 Mb cache geleverd worden, en die passen niet in een G3. Overigens is het niet zo erg om bijvoorbeeld een 160 gig hardeschijf (of groter) er in te zetten. Het zal wel werken, alleen zal er 'maar' 128 gig herkend worden.

Ik heb 1 jaar geleden al IDE schijven met 16 MB cache gezien. Ik zal ff zoeken.

Kan ook niet snel vinden. Zijn allemaal te grote drives. En ik denk dat de IDE heel snel is ingehaald door de S-ATA. 8 MB cache is ook heel mooi hoor.