Nieuwe HD in iBook G3. wat is het maximum

Hallo iedereen,

Sinds enkele dagen heb ik een iBook G3 700 12" met een 20 BG harddisk. Nu Ik wil er eigenlijk een grotere en snellere HD in plaatsen. Via Google ben ik diverse beschrijvingen tegen gekomen met plaatjes e.d. hoe je dat moet doen en dat de HD maximaal 9.5 mm dik mag zijn omdat hij anders niet past, logisch! zo beschreef iemand hoe hij een 5400 RPM 40 GB hd plaatste. geheel duidelijk.

De vraag is nu tot hoeveel GB en RPM ondersteund mijn iBook G3. Ik kan dat nergens vinden of ik heb er heel erg overgheen gekeken.

Nu weet ik uit ervaring en zoeken op internet dat mijn G4 500 PM met een 160 GB HD maximaal 120 GB ondersteund. (ik zou die HD met mn windows 80 GB wisselen maar hij zit mij nu wel best :))
Met een iBook zal er ook best een maximum zijn qua ondersteuning van hardware.

wie weet het? alvast bedankt.

D'r zal vast wel een limiet op de controller zitten. De iMac's van die tijd (waren dat de latere G4's?) ondersteunden bij mijn weten nog tot 160 GB o.i.d., dus een redelijk grote laptop hardeschijf moet er wil in de iBook van die tijd passen. De laatste iBook G3 heeft standaard een 40 gig hardeschijf en de G4's zijn ook nogal redelijk gelijk aan de G3 serie, dus ik zou me geen zorgen maken over de grootte.

Oh, trouwens, een handleiding over het vervangen van de hardeschijf kan je hier vinden, en geloof me, het is een takkeklus… :sealed:
Ik zou ook geen 7200 rpm nemen maar een 5400 vanwege de warmteproductie.

en een pdf-manual is ook nooit weg... [url]http://home.earthlink.net/~strahm_s/manuals.html[/url]

Nikita, Ik had ook al zo'n idee dat een 7200 rpm misschien iets wat te heet wordt. maar een 5400 rpm geeft denk ik al een behoorlijke hogere prestatie dan de originele disk. Maar als ik dan toch bezig ben wil ik er gelijk een grotere disk inzetten vandaar de vraag. ik vind het ook weer zonde van mijn inspanningen en geld als ik er bijvoorbeeld een disk in zet van 100 gb en hij ziet er maar 60.

Trabant,
Das een mooie link zeg mat al die service manuals. Thanx!

[quote:c952fc7714="Reinier J"]Nikita, Ik had ook al zo'n idee dat een 7200 rpm misschien iets wat te heet wordt. maar een 5400 rpm geeft denk ik al een behoorlijke hogere prestatie dan de originele disk. Maar als ik dan toch bezig ben wil ik er gelijk een grotere disk inzetten vandaar de vraag. ik vind het ook weer zonde van mijn inspanningen en geld als ik er bijvoorbeeld een disk in zet van 100 gb en hij ziet er maar 60.

Trabant,
Das een mooie link zeg mat al die service manuals. Thanx![/quote:c952fc7714]
Ja zeker weten doe ik het ook niet, maar ik gok op een limiet van 128 GB, maar pin me er niet op vast :wink:

In mijn pismo pb g3 draait al een jaar een 7200 rpm 60gb hitachi travelmate, nergens problemen mee. Merk niks van hitte of iets dergelijks..

Volgens de [url=http://www.mactracker.ca/]Mactracker[/url] is er geen restrictie, dus leef je uit. Bovendien zijn er voor notebooks nog geen interne schijven groter dan 120 GB. Correct me if I'm wrong of course...