nieuwe hd powerbook

de 10GB harde schijf van mijn powerbook G4 400 Mhz begint stilaan krap te worden: zou ik er probleemloos een Samsung 80 GB 5400 ppm kunnen inbouwen of dien ik mij aan een IBM Travelstar (ev. met een lagere snelheid) te houden of raden jullie een andere oplossing aan?

ik heb een tijdje geleden in mijn powerbook een 30Gb/5400 ingebouwd. nooit problemen mee gehad. ik weet alleen niet meer welk merk het was.

gegroet
mackerjack

Als je het kan betalen dan zou ik er een 7200 rpm indoen, alleen wel even proberen uit te zoeken hoe heet zo'n schijf ongeveer wordt. Merk maakt niet zo gek veel uit, maar ik heb goede ervaringen met Toshiba en IBM.

Ik heb er destijds een Toshiba 30 Gb ingebouwd, inmiddels heb ik ook een 80 Gb in een 2,5' firewire behuizing. De Toshiba schijven zijn enorm stil. Het nadeel van 7200 schijven is vooral het hogere stroomverbruik, terwijl de snelheids winst niet heel groot is. (netto 20 % sneller). De wat kleinere modellen 30/60 Gb zijn prijstechnisch het beste (onder de 100 euro). Je zou zelfs nog kunnen overwegen een 4200 schijf te nemen vanwege het geluids niveau.

Zou zeker voor een 5400 rpm schijf gaan, heb zelf een 4200 en merk dat er wel verbetering mogelijk is wat betreft die HD. Neem aan dat je de eerste Titaniumbook hebt en volgens mij kun je daar gewoon een 5400 in kwijt zonder gedoe. Zou voor een Toshiba gaan, stabiel en tegenwoordig goed te betalen.

iedereen van harte bedankt voor de vele suggesties - ik opteerde gewoon voor een Samsung 80 GB 5400 rpm omdat die momenteel aan 86 EUR (btw inb.) geprijsd staat - maar ik begin te twijfelen: een Toshiba-HD zou dus beter en (veel) stiller zijn...

[quote:4700d8e474="nvgalen"]Als je het kan betalen dan zou ik er een 7200 rpm indoen, alleen wel even proberen uit te zoeken hoe heet zo'n schijf ongeveer wordt. Merk maakt niet zo gek veel uit, maar ik heb goede ervaringen met Toshiba en IBM.[/quote:4700d8e474]

Denk je dat dit zinvol is in een PowerBook die maar aan 400MHz loopt? Volgens mij is een 5400 rpm meer dan snel genoeg!

[quote:c30931ca80="verhoevenw"]iedereen van harte bedankt voor de vele suggesties - ik opteerde gewoon voor een Samsung 80 GB 5400 rpm omdat die momenteel aan 86 EUR (btw inb.) geprijsd staat - maar ik begin te twijfelen: een Toshiba-HD zou dus beter en (veel) stiller zijn...[/quote:c30931ca80]

Heel goede keuze. Controleer je of er geen limieten zijn in je PowerBook? Sommige moederborden kunnen geen harde schijven aan van meer dan een bepaald aantal GB (dan kan je de extra GB niet gebruiken). Of dit ook zo is bij jou computer weet ik niet.

interessant want dan heeft het geen enkele zin om een investering van 80 GB te doen terwijl je er bv maar 40 van kunt gebruiken - weet er iemand waar je die limieten kunt vinden - het gaat hier over een PowerBook G4 - 400 Mhz