Nieuwe HD voor oude iMac

Hi,

De HD van mijn iMac DV 400 MHz is wat aan de krappe kant (10 GB) en is ook behoorlijk aan het ratelen. Ik ben dus op zoek naar een nieuwe HD. Veel groter hoeft niet 40 GB lijkt me prima. Ik weet dat het een ATA HD moet zijn en 5400 rpm (7200 schijnt te warm te worden). Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten, bijv de afmetingen? Zijn er merken die ik moet vermijden ?

alvast bedankt,

• Koen.

3.5 past altijd, dat is de gewone standaardmaat van een HD. 7200 rpm wordt hier en daar afgeraden, maar ik heb inmiddels van veel gebruikers gehoord dat het gewoon werkt.

40GB zal niet meevallen. Dat is inmiddels een mini-maatje geworden. Vanaf 60 GB is nu standaard. Groter dan 127 GB lust je iMac niet. Groter kan dus wel, maar meer dan 127 GB kan het systeem niet zien en koop je dus voor niks.

Er zijn op het web goede handleidingen te vinden over hoe je moet inbreken in je iMac:
http://www.macworld.com/2001/10/bc/howtoimac/

Het is geen enkel probleem om een 7200rmp schijf in je imac te bouwen. Ik heb het zelf al diverse malen gedaan, ik was alleen van mening dat de iMac G3 400 mhz niet meer aankon dan 80 GB. Alles wat je in je mac doet wat groter als 80 gig zou zijn ziet hij niet. Dus een 120 GB HD zou maar als 80 GB HD herkent worden. maar het zou kunnen dat die grens ook op 120 Gb ligt ik heb daar geen ervaringen mee. Wat ik je wel kan aanraden is als je een schijf koopt voor je je iMac neem er een met 8 mb cache geheugen.....die ziijn lekker snel!

Suc6 Macian

Een 7200rpm schijf is geen enkel probleem,probeer er te vinden met 8 of 16 MB cache. 120 Gb met 8MB cache draait momenteel bij mij in een iMac 400 prima en is volledig te benutten. Je krijgt een lichte snelheidswinst,vooral zichtbaar bij opstarten en uit sluimerstand komen. Ook de zoekfunctie verloopt sneller.Als je wat zoek op het net kan je al een geschikte HD van 120GB op de kop tikken voo r60-70 €. Succes

Gun je iMacje een nieuw leven ! zeker het upgraden waard voor het geld van een nieuwe HD heb je weer veel plezier . Hij wordt ook nog eens sneller en stiller er van . Als je je systeem kloont op een externe HD kun je de nieuwe harde schijf daarna er gewoon in zetten (let wel effe op master/slave autodetect instellingen). Ik heb het zelfs zo gedaan dat ik de cd/dvd driver eruit gehalld heb en op die plek eerst de nieuwe schijf heb in geplaatst en toen met Carbon copy cloner het oude systeem heb op gekloont daarna de oude eruit en de nieuwe op de plek van de oude gezet en daarna de cd/dvd driver er weer in gezet. het klopt idd dat je max een 120 gb schijf kan plaatsen omdat ie gewoonweg niet meer 'ziet'.

zoek op marktplaats bij de pc onderdelen, daar is vast wel een goed geprijsde niet al te grote HD te vinden

[quote:c9430372d4="awi"]zoek op marktplaats bij de pc onderdelen, daar is vast wel een goed geprijsde niet al te grote HD te vinden[/quote:c9430372d4]Vreemd genoeg is de prijs per GB tweedehands vaak nauwelijks lager dan in de winkel. Het prijsverschil (en je moet er ook nog naar toe) is imho vaak te klein om het risico van een defecte of mishandelde schijf te rechtvaardigen.

Bedankt voor alle reakties. Ik zag dat er ATA/133 en ATA/150 schijven te koop zijn. Is dat nummer nog iets waar ik rekening mee moet houden?

• Koen.

Dat is de bussnelheid. Oude macs hebben 33, later 66 en 100. Gelukkig is dat allemaal 'backwards compatible' Het is dus nooit sneller dan je eigen bus, maar het werkt wel gewoon.

[quote:4307f3d622="Deskman"]Dat is de bussnelheid. Oude macs hebben 33, later 66 en 100. Gelukkig is dat allemaal 'backwards compatible' Het is dus nooit sneller dan je eigen bus, maar het werkt wel gewoon.[/quote:4307f3d622]

Ik kwam bij mijn speurtocht ook nog Serial ATA (SATA) tegen. Werken die ook?

bedankt,

• Koen.

sATA is serial-ATA en zit alleen in de G5. Daar heb je dus niks aan...

[quote:169ea8e2ba="Deskman"]sATA is serial-ATA en zit alleen in de G5. Daar heb je dus niks aan...[/quote:169ea8e2ba]

Mooi - nogmaals bedankt. Het wordt waarschijnlijk de Maxtor L01P080. Ultra ATA133, 7200 rpm, 80 GB, 8MB. Een van de weinige 8 MB schijven die ik kon vinden met een redelijke prijs (http://shop3.outpost.com/product/3493763).

• Koen.