Nieuwe iBook en Jaguar - 32 MB Video kaart?

Okay mensen, ik hoop dat ik het verkeerd begrijp maar ik vrees het ergste. De nieuwe iBook 700 MHz die ik zojuist heb aangeschaft werkt dus niet optimaal met 10.2 als ik het goed begrijp moet je eigenlijk de volgende config hebben [quote:post_uid9]nVidia: GeForce2MX, GeForce3, GeForce4 Ti, GeForce4 or GeForce4MX. ATI: any AGP Radeon card. 32MB VRAM recommended for optimum performance. [/quote:post_uid9] ben ik nou verneukt of trekt dat 16 MB Radeon kaartje de book ook aardig vooruit.... Ben benieuwd of iemand hier meer van weet

Mocht je het nog niet weten, waar je het over hebt is Quartz Extreme, een variant van Quartz (= Aqua rendering engine, zorgt voor het tekenen van windows e.d. op scherm) die veel meer grafische routines aan de video kaart overlaat, met als gevolg een snellere GUI (= Aqua). Dit heeft dus niks te maken met het algemeen functioneren van het OS zelf. Het is een (erg leuk) extraatje. Je moet goed lezen: '[i:post_uid0]recommended[/i:post_uid0] for optimum performance'. De ATI Radeon videokaart in de nieuwe iBook zal Quartz Extreme wel degelijk ondersteunen, alleen niet zo goed als een ATI Radeon met 32MB geheugen of meer (ipv de 16MB in die van de iBook). Om een lang verhaal kort te maken, 10.2 (of Jaguar) zal wel degelijk draaien op je nieuwe iBook.

ja dat ie draait snap ik wel, maar het zal niet optimaal functioneren wel vreemd, maar voor zo ver ik het begrijp is het geen verzwaaring in het systeem? alleen een versnelling?

10.2 wordt zowiezo sneller zo'n 30% voor oudere modellen. En wat minder als ze nieuwer zijn. Je hebt alleen een 32mb kaart nodig ls je het quartz extreme helemaal perfect wil laten functioneren. Met een 16mb kaart kan hij misschien gaan haperen(denk ik). Maar dit is maar een klein onderdeelvan heel 10.2!

misschien kan je het uitzetten, maar dat zal wel niet. zal het ook beter werken op de oude iMac's? die met de 6 mb ATI Rage 128 kaartjes?

Als je het filmpje hebt bekeken, dat laatst bij een artikel zat, denk ik dat het wel uit te zetten is. Het is een beetje irritant als heel je mac langzamer wordt door één zo'n functie. Ik denk dat het op een imac ook kan maar wel met haperingen. Maar ik heb zelf geen 10.2 en ik wacht tot het uit komt want dan heb je de beste versie, want er zitten nu nog steeds bugs in.

euh zou het niet kunnen dat quartz extreme enkel ondersteund wordt wanneer uw videokaart opengl aankan?

maakte quartz geen gebruik van opengl?
of zou dat pas in 10.2 het geval zijn?!

Op oude iMac's worden de OpenGL kaartjes die daar in zitten ook niet ondersteund, op deze machines moet de CPU al het rekenwerk doen i.p.v de videokaart. En dat is te merken ook! Nu was mijn vraag dus in het begin van deze topic of de nieuwe iBook weer zo sloom zal zijn als m'n iMac met de 10.1 versie van OS X.

Ik neem aan van niet. Anders zou apple ook geen nieuwe iBook op de markt brengen. Als we hier met Microsoft te maken hadden had je kunnen verwachten dat de ibook wel traag werd maar dat is gelukkig niet zo.

Voor degenen die het nog niet wisten is quartz extreme ook al aanwezig in het huidige OS X. Als mijn 400mhz processor die gui te voorschijn moet toveren zonder videokaart dan zou ik dat heel knap vinden. QE is btw ook verantwoordelijk voor de genie effecten en anti-alias (welke gedeeltelijk gebaseerd is op het pdf format). De Oude videokaarten worden wel ondersteund alleen kan er geen optimaal gebruik van worden gemaakt omdat het gemaakt is voor de nieuwere videokaarten.

Waar kan ik het vinden dan in het huidige OS?

[url=http://www.apple.com/macosx/technologies/]apple.com/macosx/technologies[/url]

Ik neem aan dat ze dit niet alvast voor jaguar hebben staan.
Laat me het even weten als ik het fout heb.

oh dus.....

Foutje!  ??? Kom net tot de conclusie dat Quartz extreme een van de nieuwe developers van apple is. Excuses voor de verwarring.

Ik snap de verwarring wel want het verschil zit hem in het extreme. Quartz extreme kun je goed bekijken op het filmpje dat bij het artikel vorige week zat. Quartz wordt gebruikt om PDF bestanden en dergelijken te maken. Dus er zit wel een verschil tussen beide maar vast ook veel overeenkomsten anders zullen ze niet allebei ongeveer hetzelfde heten.

Wat apple zegt klop niet quartz Ex werkt uitstekend met een radeon 16MB en ook met de G4 400 Agp 128Pro waar het hier omgaat is verkooppraat om mensen met een Oudere bleu and white een G4 te laten kopen met Agp het is duus gewoon een broodje AAP om mensen wakker te maken. dat is het zelfde gelueter dat je een G4 nodig moet hebben om Mpeg4 te decoderen dis is allemaal verkooppraat StINK HIER NOOIT IN APPLE WILT OOK WEL WAT VERKOPEN HOOR HET IS NIET ALLEEN EEN HAPPY MAC MAAR OOK EEN HAPPY$$$$ ALLE BEDRIJVEN WERKEN OM GELD EN NIET OM OF MENSEN OVERE TIEN JAAR NOG HUN MAC HEBBEN EN GEBRUIKEN ALS BASIS COMPUTER ZE WILLEN GEWOON DAT APPLE GEBRUIKERS OM DE TWEE JAAR EEN NIEUWE MAC KOOPT EN NU ER MEER SPELLEN KOMEN VOOR DE MAC HEBBEN ZIJ DEZELFDE EISEN ALS ELKE ANDERE PC.. DAT HOUD IN MEER MHZ MEER VIDEO MEER GEHEUGEN HET MOET STEETS MEER MAAR DAT IS NU OOK ECHT ZO OP DE MAC JE KAN NU GEEN 5 JAAR MEER DOEN MET JE MAC. WANT APPLE IS IN DE ONTWIKKELINGS FASE EN DIE VASEN GAAT NOG LANG DOOR SOLANG HET MAAR GOED GAAT MET APPLE EN DE CASS FLOW APPLE IS NIET MEER HET VRIENDELIJKE NON PROFIT COMPUTER BEDRIJF APPLE IS NU EEN ECHTE COMPUTER VERKOPER NET ALS IBM EN DELL APPLE IS EEN BIG PLAYER GEWORDEN, DUS DE TIJDEN ZIJN VERANDER, APPLE IS VERANDERD HET IMAGO IS VERANDERD MENSEN APPLE KAN EN MOET NIET STILL BLIJFEN STAAN IN DE JAREN 80 WE MOEETEN VERDER APPLE MOET VERDER, WE MOETEN NAAR DE TOEKOMST LEVEN EN NIET NAAR 1984. DOOR STEVE JOBS KOMT APPLE NU ERGENS EN NIET MEER HET KLEINE ZIELIGE COMPUTER BEDRIJFJE DIE HET WAS DIE OOK NOG EENS BIJNA BANKRUPT WAS OOK NOG DANKZIJ DIE LUL VAN COCA COLA. IK BEN AL 14JAAR EEN ECHTE APPLE GEBRUIKER. AFZ MARK RINGENOLDUS(18)

leuk stukje alleen jammer van de spellingsfouten.