Heb deze kerstdagen een 27inch i7 met 16gb in gebruik genomen.
Benieuwd naar hoeveel sneller hij loopt dan mijn oudere mac, installeer ik CS5 (legaal) en open ik lekkere grote bestanden in photoshop (2 tot 4 gb). Helaas, mijn nieuwe mac gaat steeds op zwart. Photoshop crasht niet, halverwege openen van bestand, gaat mac gewoon 'klik' uit.
Kleine bestanden opent hij wel, maar als ik die kleine bestanden in photoshop groter maak (opblazen en er dan wat geheugen-rovende acties op los laat, zoals blurren) crasht Mac gelijk weer!
Heb in mijn leven al heel wat macs versleten, van powermacs tot Imacs (voor thuis), maar dit is nieuw voor me! Eigenlijk nooit problemen gehad.
Kan het de voeding zijn die 16 gb in vier slots niet aan kan?
Kost intern geheugen veel energie?
Ligt het aan mijn 2 groepenkast, waar eerder imacs geen problemen mee hadden overigens?
Kan toch niet aan Adobe liggen, aangezien Adobe niet crasht, maar gewoon de computer uit gaat?
Iemand enig idee?
(Heb de apple vorige week gekocht bij Maxme in Groningen)
Ik ben hardware technisch niet onderbouwd, ik hoor graag van iemand die dit probleem kent. Alvast bedankt.
jouw configuratie is wel een grootverbruiker ( stroomverbruik is bij maximaal gebruik ongeveer 365 Watt ) maar om nu te zeggen dat je groepenkast daar niet tegen opgewassen is, lijkt me nogal overdreven.
Je kan even nakijken welke apparaten in huis op dezelfde groep zijn aangesloten, en als dit het maximum van de groep overschrijdt zou je iets uit kunnen schakelen of op een andere groep aan kunnen sluiten.
Voer de applehardware test is uit, deze start je op door (uit mijn hoofd gezegd) D ingedrukt te houden bij het opstarten. (en je moet dan een van de 2 meegeleverde cd's in je mac plaatsen, staat er ook op) Met behulp van die test worden componenten van je pc gecheckt, zo kun je uitsluiten dat er een hardware matig probleem is.
Wat betreft stroomverbruik, dat kan ik me niet voorstellen. Powermac's trekken heel wat meer (in het geval van de G5's dan) Mocht je er echt aan twijfelen, stop dan even je stofzuiger of iets dergelijks in het stopcontact wat je gebruikt, die verbruiken namelijk heel wat meer :lol:
Even los van de vraag wat dat dan voor een bestand is dat het 4GB groot kan zijn, want dat lijk mij behoorlijk extreem:
Gaat de Mac daadwerkelijk uit? Want dan zou hij bij opstarten een bericht moeten geven waarin staat dat de computer onjuist was uitgezet.
En hoe weet je dat photoshop niet crashed terwijl je scherm zwart is? Waaraan zie je dan dat het [i]niet[/i] photoshop is? In ieder geval is de maximum bestandsgrootte 2GB voor .PSD en 4GB voor TIFF.
Aangezien dit gebeurt bij bepaalde handelingen in Photoshop, moet je het toch echt daar zoeken, of gebeurt het ook bij andere zware belastingen zoals een spelletje COD of iets dergelijks?
De hoeveelheid "energie" die RAM vraagt is verwaarloosbaar klein in vergelijking met de CPU of GPU, en als een hardware test niets oplevert en in systeemprofiel staat "OK" bij het RAM dan heeft het volgens mij toch met Photoshop te maken al is dit dan de eerste keer dat een Mac er van uit vliegt (hoewel Adobe .... :slant: )
Je hoeft bij de huidige Mac's trouwens niet persé de DVD er in te doen, de hardware test werkt gelijk via de "d" toets.
[quote]
heeft het volgens mij toch met Photoshop te maken al is dit dan de eerste keer dat een Mac er van uit vliegt (hoewel Adobe .... )
[/quote]
Absolute onzin, een applicatie kan een pc/mac doen crashen, uitgaan heeft een andere onderzaak. (en in het geval van de meest 'zware' kernelpanic komt het apple rolgordijntje naar beneden, of doet daar in ieder geval een poging tot :yum:)
Nee, het zou heel goed kunnen zijn dat je gewoon een slecht exemplaar hebt getroffen. ' Defecte' voedingen, en andere problemen komen helaas maar al te vaak voor in de huidige iMac.
Ik zou persoonlijk MaxMe bellen, en zeggen dat je hem RMA wilt doen. Binnen 2 weken na aankoop kan dit, en krijg je gewoon een ander exemplaar (in ieder geval wel bij de online appleshop, zelf ervaren)
Alvast bedankt voor alle reacties. Stond op het punt om de mac onder mijn arm bij de buren te proberen.
@Hendrik ook bedankt. De bestanden zijn zo groot (6000-9000 px) omdat het tekeningen betreffen van honderden lagen. Boven de 2gb, maak ik er tiff of Large Document File van. Overigens crasht hij al bij psd bestanden van 600 mb (welliswaar met veel lagen en nog gemaakt in cs4)
Ik weet inderdaad niet zeker of het niet photoshop is die crasht omdat het scherm zwart wordt. Ik ben er van uitgegaan omdat ik niet zo'n verzendrapport-vraag krijg en de computer daadwerkelijk uitgaat. Ik hoor ook een tik uit de buurt van de aan/uit knop.
Dat bericht waar jij het over hebt bij het opstarten krijg ik overigens niet. Ik ken ze wel, maar krijg ze niet. Zegt dat iets?
Ik wilde testen of het ook bij andere handelingen en programma's gebeurd, maar ik weet niets te bedenken wat veel ram kost. Ik ben alleen thuis in cs en een heavy psd-user. Weet niets van spelletjes, niets van films.
Misschien is het dan toch slim om adobe eraf te halen en kijken of mijn oude psd cs4 deze problemen ook levert?
Als een computer bij een bepaalde handeling uitvalt dan duidt dit op een hardwarematig probleem. Bij pc's is dat vaak een voeding die kaduuk is of niet voldoende stroom geeft. Aangezien een iMac met voeding gebouwd wordt lijkt het er eerder op dat de interne voeding stuk is. Aangezien de handeling geheugenintensief is kan het ook een kwestie van kapot geheugen zijn. Hoe dan ook, het ding kan het beste weer terug als "doa" en niet als "rma". Een doa is bij menig fabrikant/winkelier namelijk een kwestie van omruilen terwijl een rma eerder opsturen naar fabriek/reparatie betekent. Bij een rma zit je dus langer zonder machine dan bij een doa.
Mijn lekenhypothese was dat veel ramgeheugen aanspreken veel energie vraagt en dat de voeding van de mac daar niet tegen opgewassen is, te weinig stroom levert (of mijn stroomvoorziening - maar die stofzuiger test werkt, dus daar kan het dan niet aan liggen, begrijp ik uit de reacties). Dus kan het misschien toch de voeding van de nieuwe mac zijn die hapert. Maar als het zo is dat 3 gb of 12 gb aanspreken geen verschil maakt in aanspreken van energie uit de voeding, dan lijkt deze hypothese ook niet echt logisch. Of is dat verschil er?
Ik ga morgen maxme bellen, ik kende de begrippen doa en rma niet, ik zou gewoon gaan zeuren.
Overigens hebben ze bij Maxme de 16gb er zelf ingeplugd. Door voeding en geheugen te vervangen zou je veel uitsluiten is mijn conclussie uit bovenstaande reacties.
Heb je al in "console" het system log bestand bekeken? Als de Mac daadwerkelijk uitvalt (want eerlijk gezegd is mij dat niet echt duidelijk of dat ook daadwerkelijk gebeurt) dan moet je een hiaat zien in de tijdstippen tussen het "uitvallen" en het moment dat alles weer draait. (Dat zag ik later namelijk na een algehele stroomuitval in enkele wijken terwijl ik nog lag te slapen) Normaal gesproken zou je bij onjuist uitzetten of spontaan uitvallen dat bekende bericht moeten krijgen, dat kreeg ik dus na die stroomuitval.
De combinatie voeding <> RAM lijk mij onwaarschijnlijk, want er zitten componenten in een Mac die veel meer trekken dan het RAM (de monitor b.v.b.) Dus mocht er iets mis zijn met de voeding, dan had je daar ook last van gehad bij b.v.b. 8GB.
En als er iets mis gaat m.b.t. tot het RAM dan zouden ook andere programma's dan Photoshop (b.v.b. GraphicConverter) problemen krijgen.
Hendrik, hoe kijk ik het console log bestand? Ik typ dit op mijn oude mac, en naast me staat mijn nieuwe mac na enkele photoshopacties toch echt uit te gaan. Ik moet hem opnieuw starten met de mooie 'boing'. Het bericht komt echter niet! Ik hoor wel een hele duidelijke 'knal' links onder in de hoek, dus bij de aanuitknop. Ik geef dus psd actie, vergroot, blur, open, etc... en tijdens het denkproces van de mac opeens de knal (trektouwtje) en dan zwart. En dan moet ik hem echt weer met de knop aanzetten - boing.
Bedankt dat je nog even de combi voeding - ram uitlegt, ik begrijp het. Toch blijft het dan voor mij een raadsel waarom hij dit bij grote bestanden doet.
mmm sorry kan ik tuurlijk zelf ook wel ff opzoeken, ziehier console berichten van vandaag
26-12-10 17:29:55 com.apple.launchd[1] *** launchd[1] has started up. ***
26-12-10 17:30:17 com.apple.launchctl.Aqua[88] launchctl: Please convert the following to launchd: /etc/mach_init_per_user.d/com.adobe.SwitchBoard.monitor.plist
26-12-10 17:30:17 com.apple.launchd.peruser.501[86] (com.apple.ReportCrash) Falling back to default Mach exception handler. Could not find: com.apple.ReportCrash.Self
26-12-10 17:30:18 com.apple.launchd.peruser.501[86] (com.apple.Kerberos.renew.plist[106]) Exited with exit code: 1
26-12-10 17:30:18 com.apple.launchd.peruser.501[86] (0x1001013c0.mach_init.switchboard.sh) Failed to check-in!
26-12-10 17:32:04 com.apple.launchd[1] *** launchd[1] has started up. ***
26-12-10 17:32:26 com.apple.launchctl.Aqua[87] launchctl: Please convert the following to launchd: /etc/mach_init_per_user.d/com.adobe.SwitchBoard.monitor.plist
26-12-10 17:32:26 com.apple.launchd.peruser.501[85] (com.apple.ReportCrash) Falling back to default Mach exception handler. Could not find: com.apple.ReportCrash.Self
26-12-10 17:32:26 com.apple.launchd.peruser.501[85] (com.apple.Kerberos.renew.plist[104]) Exited with exit code: 1
26-12-10 17:32:27 com.apple.launchd.peruser.501[85] (0x100402be0.mach_init.switchboard.sh) Failed to check-in!
26-12-10 17:32:46 [0x0-0xe00e].com.adobe.Photoshop[125] ScriptUI: 1[0]: 1.207841 (FlexServer performance info) 0.150 seconds to load /Applications/Adobe Photoshop CS5/Plug-Ins/Extensions/ScriptingSupport.plugin/Contents/Resources
26-12-10 17:32:46 [0x0-0xe00e].com.adobe.Photoshop[125] ScriptUI: 3[0]: 1.459822 (FlexServer performance info) 0.250 seconds for server SWF to initialize
26-12-10 17:32:46 [0x0-0xe00e].com.adobe.Photoshop[125] ScriptUI: 6[0]: 1.628720 (FlexServer performance info) 0.200 seconds to load /Applications/Adobe%20Photoshop%20CS5/Plug-Ins/Extensions/ScriptingSupport.plugin/Contents/Resources/ScriptUIFlexPhotoshop.swf
26-12-10 17:36:54 AdobeAcrobat[157] *** WARNING: Method selectRow:byExtendingSelection: in class UIT_NSOutlineView is deprecated. It will be removed in a future release and should no longer be used.
26-12-10 17:39:54 com.apple.launchd[1] *** launchd[1] has started up. ***
26-12-10 17:40:18 com.apple.launchctl.Aqua[87] launchctl: Please convert the following to launchd: /etc/mach_init_per_user.d/com.adobe.SwitchBoard.monitor.plist
26-12-10 17:40:18 com.apple.launchd.peruser.501[85] (com.apple.ReportCrash) Falling back to default Mach exception handler. Could not find: com.apple.ReportCrash.Self
26-12-10 17:40:20 com.apple.launchd.peruser.501[85] (com.apple.Kerberos.renew.plist[114]) Exited with exit code: 1
26-12-10 17:40:20 com.apple.launchd.peruser.501[85] (0x1005001a0.mach_init.switchboard.sh) Failed to check-in!
In de map hulpprogramma's staat het programma "console", daarin kun je diverse berichten en het system-log bekijken. Daarin wordt bij gehouden wat de mac allemaal doet.
Maar nu je het over een knal hebt is het mij duidelijk: terug naar de winkel want grote bestanden of niet, een knal is natuurlijk nooit goed.
haha bedankt, ja precies, het woord knal is beetje overdreven, maar je kent misschien het typische 'kortsluiting-getik' wel. Als je stekker uit stopcontact haalt en dan soms zo'n 'plof'. Dat is misschien betere omschrijving dan knal, maar goed, ook dan zul jij waarschijnlijk zeggen: plof is nooit goed...
En lijkt mij ook... maar duidt dat dan toch op een voedingprobleem volgens jou? Ik mag graag beetje voorbereid bij de balie verschijnen, ben nu al bang voor hun sceptische blik ; )
Die combinatie met grote bestanden en het uit gaan van de Mac is natuurlijk heel vreemd. Ik stel voor dat je dat dan ook niet vertel en gewoon zegt dat je slechts foto's aan het bewerken was. Heb je de Mac al eens lang aan laten staan terwijl hij b.v.b. [u]steeds opnieuw[/u] met een test bezig is? Zoals [url=http://mac.softpedia.com/get/Utilities/Xbench.shtml]deze[/url].
Waar ik nu aan denk is een warmte probleem dat na zwaar CPU/GPU gebruik openbaart wordt.
p.s: Wij hebben overigens de zelfde iMac, alleen heb ik 8GB en het 2009 model. Even afkloppen, maar ik heb gelukkig een perfect werkend exemplaar....
[quote]
Als een computer bij een bepaalde handeling uitvalt dan duidt dit op een hardwarematig probleem.
[/quote]
Niet noodzakelijk. Zo was er in Windows 2000 bijvoorbeeld een standaard aangevinkte optie dat de computer uitschakelde bij een foutmelding. Menig gebruiker belde verontrust met de leverancier. Gewoon een domme instelling in Windows 2000.
"Uitzetten" van de computer is ook softwarematig te doen, DUS kan het ook een bug in software zijn. De instructie "shutdown NOW" hoeft maar gegeven te worden, en hup daar gaat ie.
Ik denk ook wel dat dat het niet is... maar het KAN wel.
[quote=Heerko url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-imac-27-i7-16gb-op-zwart-bij-grote-bestanden#post-2129272 time=1293376455]Mijn lekenhypothese was dat veel ramgeheugen aanspreken veel energie vraagt en dat de voeding van de mac daar niet tegen opgewassen is, te weinig stroom levert (of mijn stroomvoorziening - maar die stofzuiger test werkt, dus daar kan het dan niet aan liggen, begrijp ik uit de reacties). Dus kan het misschien toch de voeding van de nieuwe mac zijn die hapert. Maar als het zo is dat 3 gb of 12 gb aanspreken geen verschil maakt in aanspreken van energie uit de voeding, dan lijkt deze hypothese ook niet echt logisch. Of is dat verschil er?
[/quote]
Het openen van grote bestanden doet meer dan alleen geheugen vullen. De bestanden moeten eerst van schijf worden gelezen en dan in het geheugen worden gestopt. Het kan zijn dat voor de weergave nog een beroep op de videokaart wordt gedaan. Als je dan een defecte voeding hebt kan het minste en geringste er voor zorgen dat het 'm teveel wordt en de boel gewoon uitvalt. De hoeveelheid geheugen is maar een klein onderdeel van het totaalplaatje dus alleen daar kan het niet aan liggen.
[quote=Marius1976 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/nieuwe-imac-27-i7-16gb-op-zwart-bij-grote-bestanden#post-2129429 time=1293397864]
Niet noodzakelijk. Zo was er in Windows 2000 bijvoorbeeld een standaard aangevinkte optie dat de computer uitschakelde bij een foutmelding. Menig gebruiker belde verontrust met de leverancier. Gewoon een domme instelling in Windows 2000.[/quote]
Dat is nogal een klok-klepel verhaal die je daar nu neerzet :)
Sinds Windows 2000 ofzo kun je aanvinken dat Windows de computer [b]herstart[/b] bij het optreden van een bsod. Of het toen al default was weet ik niet maar ik weet dat het in XP, Vista en 7 wel default is. Dat is vaak een leuke omdat dit tot de bekende reboot loop leidt (in XP en Vista niet uit te zetten, in Windows 7 via het bootmenu gelukkig wel). Als je voedingsproblemen hebt dan valt een computer gewoon uit. Dan moet je 'm handmatig weer aanzetten. Er is dan ook geen sprake van een herstart waardoor dat vinkje waar jij het over hebt nooit en te nimmer van toepassing is.
[quote]
"Uitzetten" van de computer is ook softwarematig te doen, DUS kan het ook een bug in software zijn. De instructie "shutdown NOW" hoeft maar gegeven te worden, en hup daar gaat ie.
[/quote]
Dat een computer softwarematig uit te zetten is lijkt mij nogal logisch. Stroom er zomaar af is nogal funest voor de data. De dingen in het geheugen moeten eerst weer naar disk gesynct worden, processen moeten worden gestopt, etc. etc. Dat kun je niet met een hardwarematige shutdown alleen, daarvoor zul je ook softwarematig wat moeten doen (kill signals naar de processen sturen, etc.). Het moge duidelijk zijn dat je doelbewust een computer een shutdown moet geven. Dat is een hele specifieke handeling, niet een of andere willekeurige handeling waar de woordkeuze "een bepaalde handeling" op duidt. Het is ook handig om de situatie van de topicstarter in je achterhoofd te houden. In dat licht bekeken had je zelf ook wel kunnen bedenken dat je shutdown now verhaal nogal nonsens is.
[quote]
Ik denk ook wel dat dat het niet is... maar het KAN wel.[/quote]
Het kan dus niet tenzij de shutdown een doelbewuste actie was en het is toch wel overduidelijk dat het in dit geval niet zo is.